InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips om benauwdheid bij astma te voorkomen

Tips om benauwdheid bij astma te voorkomen

Astma is een ziekte die niet overgaat, maar het voorkomen van prikkels kan er voor zorgen dat patiënten minder last hebben van benauwdheid. Wanneer een astmapatiënt allergisch reageert op bijvoorbeeld huisstofmijt of stof kan dat leiden tot een ontsteking en daarmee tot een aanval van astma. Dat is gemakkelijk te voorkomen.

Ventileren

Mensen met astma moeten hun woning goed ventileren. Dit voorkomt dat huisstofmijt zich kan ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk om de temperatuur gelijkmatig te houden om de stimulans weg te houden bij huisstofmijten en schimmels om zich te ontwikkelen. In de woning is het beter om harde vloeren te nemen zoals parket of zeil, omdat vloerbedekking stof aantrekt. Ook is het goed om huisdieren als honden en katten de toegang te ontzeggen tot de slaapkamer, zodat daar geen huidschilfers achterblijven die ook weer een prikkel tot een astma-aanval kunnen geven.

Slaapkamer

Het is bijna vanzelfsprekend, maar het schoonmaken van de slaapkamer is ontzettend belangrijk om huisstofmijt geen kans te geven. Er zijn speciale hoezen te koop voor matrassen en kussens die er voor zorgen dat huisstofmijt geen ontlasting kan achterlaten. Het is belangrijk om stoffen zoals gordijnen op een temperatuur van zestig graden in de wasmachine te gooien. Geen huisstofmijt die dat kan doorstaan!

Allergietest

De meeste astmapatiënten weten snel waar ze allergisch voor zijn. Wanneer u het konijn van de buren heeft geaaid en u wordt benauwd, dan weet u vaak al genoeg. Soms duurt het lang voordat mensen weten waar ze allemaal allergisch voor zijn. Om er achter komen kan het handig zijn om een allergietest te laten doen in een ziekenhuis. Dat kan via het prikken van bloed of een huidtest. In bloed kunnen afweerstoffen worden aangetroffen tegen zogenaamde vijandige stoffen. Bij een huidtest wordt er een vocht op de huid geduppeld. Bij een allergische reactie kunnen er rode huidirritaties en jeuk ontstaan. Ook is het mogelijk een stof direct in de neus of longen te doen om te zien wat voor reactie er komt, zoals benauwdheid of hoesten.

Medewerking van anderen

Ook buiten de deur is het mogelijk om prikkels te vermijden. Op feestjes kunt u bijvoorbeeld mensen vragen om geen sigaret om te steken omdat dit een astma-aanval kan uitlokken of bij een bezoek aan iemand kunt u vragen of de hond bijvoorbeeld tijdelijk naar de tuin mag wanneer u hier allergisch voor bent. Het is belangrijk vriendelijk te blijven en er niet heel de tijd over te vertellen. Zo is het makkelijker om op begrip te rekenen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 'Astma en andere longziekten' van Ria Bremer

Reageer op het artikel "Tips om benauwdheid bij astma te voorkomen"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 30-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!