InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wild vlees verwijderen, fibroom

Wild vlees verwijderen, fibroom

Wild vlees verwijderen, fibroom Wild vlees wordt ook wel een fibroom genoemd. Wild vlees kan bij iedereen voorkomen en ontstaat na een verwonding of spontaan. Wild vlees kan ontsierend zijn en soms ook klachten veroorzaken. Gelukkig kan wild vlees makkelijk verwijderd worden.

Ontstaan van wild vlees

Wild vlees ontstaat vaak door een te snelle celdeling. Waarom wild vlees ontstaat, is verschillend. Vaak is het een kwestie van aanleg, ouderdom, hormonen, overgewicht en wrijving van kleding of sieraden. Wild vlees is niet altijd te voorkomen.

Wild vlees komt veel voor in de oksels, op de hals, in de liezen en in het gezicht. Het lijken op gesteelde wratten, ze zien er uit als een sliertje of bobbeltje. Vaak zijn ze huidkleurig. Maar ook een iets afwijkende kleur komt voor. Ze zijn week. Harde fibromen komen meer voor op de armen en benen en voelen hard aan, alsof er iets hards in de huid zit.

Waarom wild vlees weg laten halen

Wild vlees doet in de meeste gevallen geen pijn. Soms kan het wel klachten geven. Bijvoorbeeld aan de geslachtsorganen, of wanneer wild vlees in het oor of de neus groeit waardoor men minder goed kan horen of ruiken. Wild vlees op de oogleden kan ervoor zorgen dat dit gaat schuren.

In de meeste gevallen wordt wild vlees weggehaald omdat het niet mooi is. Een gezicht met wild vlees is vaak erg ontsierend. Ook op andere plaatsen kan wild vlees lelijke plekken achter laten. Voor veel mensen is dit erg storend. Voor zichzelf, maar ook voor anderen. Wie veel wild vlees op armen, benen, hals of gezicht heeft zitten, wordt toch vaker aangekeken. Of dit nou bewust wordt gedaan of niet, het blijft storend voor degene met het wild vlees. Er wordt daarom vaak besloten om wild vlees te verwijderen. Ga hiervoor langs de huisarts, deze zal in de meeste gevallen een doorverwijzing geven naar een dermatoloog.

Wild vlees verwijderen

Vooraf een waarschuwing: ga nooit zelf in wild vlees knippen! Bezoek een dermatoloog, dit is een huidarts die verstand van zaken heeft. Het verwijderen van wild vlees is een hele lichte ingreep. Onder plaatselijke verdoving wordt het wild vlees weggeknipt en vervolgens dicht gebrand. De dermatoloog gebruikt hiervoor steriele materialen en weet precies waar hij moet knippen, dus is het logisch dat je dit aan een dermatoloog overlaat. Soms wordt het wild vlees naar het laboratorium gestuurd, om te bekijken of de cellen goedaardig of kwaadaardig zijn.

Helaas zijn er nog steeds mensen die er zelf de schaar inzetten. Met alle gevolgen van dien. Wild vlees is namelijk ook goed doorbloed, dus de kans op bloeden is aanwezig. Bovendien kunnen er infecties ontstaan wanneer er niet voldoende steriel gewerkt wordt. Knip daarom nooit zelf in wild vlees: het verwijderen door de dermatoloog is snel gebeurd.

Het kan ook zijn dat de dermatoloog het wild vlees aanstipt of iets mee geeft zodat je het zelf dagelijks kunt aanstippen. Dit is een soort stikstof waarmee ook wratten worden verwijderd. Op gevoelige plaatsen is het vaak wat lastiger om met dit spul te werken. Overleg met de dermatoloog wat het beste voor jouw wild vlees werkt.

Huismiddeltjes werken vaak niet echt maar zijn wel het proberen waard. Baat niet niet, dan schaadt het niet, in de meeste gevallen. Ga echter niet met vreemde zaken experimenteren: houdt het bij natuurlijke producten om uit te proberen.

Keloïd

Keloïd is een vorm van wild vlees. Het gaat dan om littekenweefsel dat buiten zijn grenzen groeit. Vooral bij donkere mensen komt keloïd vaker voor. In derde wereld landen komt dit vaak voor, de mensen hebben geen geld om zich te laten behandelen en de keloïd groeit soms gestaag door. Ook keloïd is te behandelen door de dermatoloog.
Gerelateerde artikelen
10 tips voor het bereiden van wildHoewel het bereiden van wild vlees helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn, bestaat vaak de misvatting dat het een hoop…
Wild vlees/fibroom: de oorzaak en verwijderenWild vlees/fibroom: de oorzaak en verwijderenWild vlees of fibroom, oorzaak, behandeling en verwijderen. Wild vlees kan overal voorkomen: op alle plaatsen op de huid…
Beauty: wild vleesBeauty: wild vleesOver het algemeen is wild vlees ongevaarlijk, toch is het goed het bij de huisarts of huidspecialist te laten controlere…
Konijn: konijn heeft een fijne smaak en is lichtKonijn: konijn heeft een fijne smaak en is lichtKonijn heeft een fijne smaak en het is mager vlees. Toch eten niet veel mensen konijn. Terwijl het erg smakelijk is. Kon…
Wildgerechten in wildseizoen zijn meestal van gefokt wildWildgerechten in wildseizoen zijn meestal van gefokt wildHet is weer herfst. Het seizoen voor het eten van wild. Maar het meeste wild dat we eten is gefokt op wildfarms of -kwek…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fibroom

Reageer op het artikel "Wild vlees verwijderen, fibroom"

Reacties

Aubrey Vlek, 26-11-2018 23:04 #9
Ik heb op mijn kaaklijn een klein stukje wild vlees. Daar ik met mesje me scheer, scheer ik geregeld een speldenknop grootte huidkleurige huid open. De huisarts durft er zelf niet aan. Ik zou er graag iets aan gedaan hebben, maar zal het zelf moeten bekostigen. Graag wil ik weten of het cosmetisch behandeld kan worden en aan welke kostenplaatje ik rekening moet gaan houden. Graag verneem ik een reactie. Aubrey

Wild Vlees, 30-06-2018 11:04 #8
Ik heb wild vlees tussen 2 tenen. Kan ik het behandelen met een zalf en welke zalf?

K. de Waal, 20-10-2015 17:03 #7
Ik heb al vroeger een steen tegen me hoofd gehad in de oorlogstijd. Mijn ouders hebben daar niet veel mee gedaan. Maar nu is het een stukje wildvlees met wat korsten er omheen. Het geheel zit op me hoofd en mijn vraag is kan daar wat mee gedaan worden om dit te laten weghalen. Een gedeelte zit met wat speling al los van mijn hoofd huid. Het gebeurde op mijn 6 jaar en nu ben ik dan 75 jaar

Peggy, 25-08-2015 17:00 #6
Goeiedag, heb me 2 maanden geleden diep 2de graad verbrand op mijn hand; witgeel kruis is 3 weken komen verzorgen, was verbrand tussen duim en wijsvinger, onder en bovenkant. Nu heb ik tussen duim en wijsvinger wild vlees, is heel vervelend en kan mijn duim niet ver genoeg openen. Heb het al laten verbranden maar het is niet weg. Wat kan ik doen?

Bert, 13-11-2013 16:10 #5
Ik heb al een paar jaar een bobbeltje op mijn teen maar sinds een tijdje bloed hij vaak bv: ik ben een paar dagen geleden gaan zwemmen met vrienden. iemand zij me plots "Bert je teen bloed". Of ik word wakker en mijn teen zit onder het bloed, wat kan ik hier aan doen?!

Bert

Danny, 14-05-2013 11:02 #4
Hallo, mijn zoontje van 2,5 jaar heeft sinds een half jaar een flinke bult op zijn tong wat volgens het ziekenhuis wild vlees is. Nu willen zij dit operatief verwijderen, zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik sta er namelijk nogal huiverig tegenoverů Reactie infoteur, 14-05-2013
Kan me voorstellen. Echter verloopt dit soort ingrepen in de meeste gevallen prima. In hoeverre heeft uw zoontje last van het wild vlees?

Ben, 27-11-2012 01:51 #3
Hallo,
Ik heb al een tijdje kleine stukjes vlees aan het punt van mijn (besneden) penis, precies aan de binnenkant, bij de ingang. Het zijn ongeveer twee kleine bobbeltjes (1-2mm). Eentje is een beetje vleeswit gekleurd, de ander roze. Heb geen branderig gevoel of jeuk tijdens het plassen. Maar sinds kort komt er een klein beetje bloed uit, vooral door wrijving met handdoek/onderbroek denk ik. Ik ben toevallig recent nog op syphillis e.d. getest en alles was negatief.
Kan dit gewoon wildvlees zijn?
Dank,
Man, 22 jaar

Benjamin, 10-09-2012 21:14 #2
Hallo ik heb een vraag ik heb een tong piercing gehad maar er is wild vlees gaan groeien onder me tong en boven op me tong wat nu? Reactie infoteur, 19-09-2012
De tong is een gevoelig orgaan waar men voorzichtig mee om moet gaan. In hoeverre brengt het wild vlees last met zich mee: kunt u smaak waarnemen? Hoe zit het met de spraak?

Ladyhawk, 05-09-2012 19:15 #1
Hallo, ik heb ook een bultje wild vlees aan de binnenkant van mijn wang. Dat komt omdat ik een keer op mijn wang gebeten heb en sinds ik dat bultje heb gebeurt dat steeds. Ook met zenuwachtige situaties bijt ik er heel hard op. NU heb ik het van de week per ongeluk helemaal stuk gebeten tot bloedens toe en ik verga van de pijn. Kan het aan de binnenkant van de mond ook weggehaald worden? En kan ik tijdelijk iets doen aan de pijn?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 18-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!