InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hartkramp bij ouderen: ouderdomskwaaltje of toch niet?

Hartkramp bij ouderen: ouderdomskwaaltje of toch niet?

Hartkramp bij ouderen: ouderdomskwaaltje of toch niet? Angina pectoris wordt ook wel hartkloppingen genoemd en kenmerkt zich als een drukkende pijn op de borst. Soms komen daar steken bij en kan het gevoel lange tijd aanhouden. Hartkloppingen of angina pectoris kan het gevolg zijn van stress en een ongezonde levensstijl. Vooral oudere mensen vormen een risicogroep. Waar letten wij op bij angina pectoris bij ouderen, oftewel hartkwalen bij de ouder wordende mens?

Hartkloppingen bij het ouder worden

Ouderen kunnen last krijgen van hartkloppingen. Deze hartkloppingen komen vaak spontaan en verdwijnen na een tijd net zo goed weer. Vaak komt daar benauwdheid op de borst bij en krijg je het gevoel dat je even niets meer kan. Deze benauwdheid komt natuurlijk ergens vandaan. Bij benauwdheid op de borst, of de zogenoemde hartkloppingen vernauwden de kransslagaderen op het hart zich tijdelijk. Door de vernauwing krijg het hart tijdelijk onvoldoende zuurstof en word je een beetje suf.

Vooral ouderen vormen een risicogroep betreft hartkramp. Ouderen kunnen last krijgen van versleten bloedvaten of bloedvaten die zich aan het vernauwen zijn. Vernauwing zorgt ervoor dat er minder bloed, en dus minder zuurstof de cellen van het hart bereiken. Als het hart minder zuurstof krijgt zal deze er na een bepaalde tijd op gaan reageren. Als reactie kan er dan een bepaalde kramp ontstaan of de bekende benauwdheid die je dan voelt op je borst.

Waardoor vernauwen je bloedvaten?

Je bloedvaten vernauwen zich natuurlijk niet zo maar. Er zijn verschillende oorzaken te noemen waarom je bloedvaten zich vernauwen. Een van de allerbekendste oorzaken is een ongezonde levensstijl. Je moet dan denken aan veel roken, veel ongezond voedsel tot je nemen en weinig beweging.

Ongezond voedsel en vernauwde bloedvaten

Ongezond voedsel bevat vaak veel vetten. Vetten zijn in principe niet altijd ongezond. Je hebt ook gezonde vetten die essentieel voor een goed gezondheid zijn. Slechte vetten bevatten, in tegenstelling tot gezonde vetten, veel verkeerde cholesterol. Simpel gezegd zorgt cholesterol er voor dat je bloedvaten zich van binnen gaan vernauwen. Vernauwen betekent dat er dus minder bloed door het bloedvat kan waardoor er dus ook minder voedingsstoffen en minder zuurstof naar het orgaan/spier of ander deel van het lichaam kan komen. De bloedvaten, kransslagaders op het hart, kunnen zich ook gaan vernauwen bij veel ongezond voedsel.

Als je bloedvaten zich daar gaan vernauwen komt het zuurstof niveau van het hart in het geding. Je hart dreigt op den duur onvoldoende zuurstof te krijgen en zuurstof is juist zo vreselijk belangrijk om je hart te laten kloppen.
Als je jong bent kan het dichtslibben nog geen ernstige gevolgen met zich mee brengen. Als je ouder bent maak je dus meer kans dat er aan de binnenkant van je aderen een laagje is ontwikkelt. Oudere maken dus meer kans op een benauwd gevoel en angina pectoris.

Wat kun je doen tegen vernauwde bloedvaten?

Als je kransslagaders al een beetje zijn dichtgeslibd kun je hier natuurlijk ook iets tegen doen. Eet bijvoorbeeld vooral gezonde vetten die er juist voor zorgen dat er minder vernauwing zal optreden.

Herkennen van angina pectoris

Vaak hebben mensen met hartkramp last van een benauwd gevoel als er lichamelijk inspanning is geweest. Het hart moet dan flink bloed door het lichaam pompen om alle organen en spieren van bloed te voorzien. Het hart is dus de motor van het lichaam. Als je bloedvaten een beetje dichtgeslibd is kan het hart niet optimaal functioneren. Je krijgt dan te weinig bloed en zuurstof naar de juiste plekken. Je wordt snel moe en raakt ook snel uitgeput. Vaak komt er dan een pijn vrij die zeer herkenbaar is. De pijn kan zich uitstralen naar je linkerarm en zelfs naar je kaak. De pijn kan zich ook uitstralen naar je rug en rechterarm. Vaak gaat de pijn over als je weer tot rust komt.

Door stress kun je last krijgen van hartkramp. Stress zorgt er voor dat je lichaam in een soort constante alertheid zit. Je lichaam is niet rustig en overmatig actief. Er is niet een bepaald punt aan te wijzen waarom stress hartkramp kan veroorzaken. Het devies luidt om bij grote en langdurige stress goed op te letten! Ouderen moeten direct aan de bel trekken als er sprake is van hartkramp. Bij hen kan het sneller overgaan in een hartaanval vanwege slechtere doorbloeding en verkalkte aderen. Bij twijfel moet je altijd je huisarts waarschuwen.
Gerelateerde artikelen
Amlodipine: medicijn tegen hartkramp en hoge bloeddrukAmlodipine: medicijn tegen hartkramp en hoge bloeddrukOver het algemeen voel je niet als je bloeddruk te hoog is. Het is geen ziekte, maar vergroot wel de kans op het krijgen…
Angina pectoris: (in)stabiele hartkramp v.s. hartinfarctAngina pectoris: (in)stabiele hartkramp v.s. hartinfarctGeregeld pijn op de borst met een drukkend gevoel na inspanning of bij medicijninname kan door stabiele hartkramp worden…
Wat is een hartaanvalEen hartaanval/hartinfarct is een veel voorkomende, dan wel niet de meest voorkomende hartziekte. Wat gebeurt er tijdens…
Angina pectoris: aderverstoppingAngina pectoris is een ziekte waarbij de kransslagader van het hart vernauwd of volledig afgesloten is. Het gevolg hierv…
Atenolol: medicijn tegen hoge bloeddrukAtenolol: medicijn tegen hoge bloeddrukEr zijn veel mensen die een hoge bloeddruk hebben zonder dat ze het weten. Je voelt er niets van, maar het vergroot de k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.hartstichting.nl

Reageer op het artikel "Hartkramp bij ouderen: ouderdomskwaaltje of toch niet?"

Reactie

Emiel, 16-05-2013 20:17 #1
Ik heb een continu druk op mijn middenrif sinds vandaag en nu 2 x gehad met een tussenpoos van 2 weken net voor het naar bed gaan niet na zware arbeid, een kramp op mijn middenrif, geen uitstraling wel een Klein beetje mijn rechterkant borstkast, ben 56 jaar en een half jaar geleden gescheiden, de nodige stress en leef in de tropen ben niet verzekerd, kan wel aan alle medicijnen komen, wat raad u mij aan.
Ik ga morgen na de apotheek, is nl niet naast de deur en moet combineren, wil nitrogliserine (Isodil) aanschaffen, het is denk ik hartkramp, doen of niet doen?

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 19-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!