InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Impingement schouder, oorzaken, symptomen en behandeling

Impingement schouder, oorzaken, symptomen en behandeling

Een impingement van het schoudergewricht is een veelvoorkomende klacht. 23 op de 1000 mensen heeft jaarlijks last van een impingement van de schouder. Bij een impingement raken pezen, kapsel en/of de slijmbeurs (bursa) beklemd tussen de schouderkop en –kom. Door de inklemming ontstaat er een ontsteking (zwelling en pijn) die de inklemmingsverschijnselen weer verergeren. Wanneer de oorzaak van de impingement een bursitis geneest vanzelf.

Wat zijn oorzaken van een impingement?

Een impingement betekent letterlijk inklemming. Bij een impingement raken er structuren bekneld tussen de schouderkom en schouderkop. Structuren die bij een impingement bekneld kunnen raken tussen schouderkom en schouderkop zijn de slijmbeurs (bursa), het kapsel en/of de pezen van spieren die langs schouderkop en/of –kom langs lopen, of vastzitten aan schouderkop of –kom. Bij een beknelling van kapsel, pezen of bursa, kunnen deze structuren ontstoken raken, wat de inklemming weer erger maakt. Een ontsteking van deze structuren veroorzaakt namelijk zwelling, waardoor er nog minder ruimte is voor de schouderkop om goed te bewegen en er nog eerder structuren bekneld raken. Bij het impingement zijn er primair en secundair impingement te onderscheiden. Eerst worden de oorzaken voor het primair impingement gegeven, vervolgens worden de oorzaken voor het secundair impingement gegeven.

Oorzaken van een primair impingement

  • Veroudering. Veroudering heeft tot gevolg dat peeskwaliteit afneemt. Vaak wordt een primair impingement ook gezien vanaf het 40ste levensjaar.
  • Een afwijkende vorm van het schouderdak, waardoor de schouderkop minder ruimte heeft om goed te bewegen.
  • Herhaalde bewegingen. Dit kan bijvoorbeeld bij sporters of bij mensen die veel met de armen werken het geval zijn.

Oorzaken van een secundair impingement

  • Te weinig, of juist te veel beweeglijkheid in het gewricht.
  • Slappe spieren die de schouderkop moeten sturen. Deze spieren worden de rotatorcuff genoemd.
  • Verkeerde houding (kromme rug), waardoor alle beweging met de armen vanuit de schoudergordel geïnitieerd moet worden.
  • Een val op de schouder, waardoor het kapsel ontstoken kan raken.
  • Onvoldoende scapulo-thoracaal glijvlak, door een slechte coördinatie tussen spieren.
  • Instabiliteit van de schoudergordel.

Instabiliteit van de schoudergordel wordt gezien als de belangrijkste oorzaak van het secundair impingement. Naast het aantonen van een impingement, zal de fysiotherapeut ook vaak de stabiliteit van de schoudergordel in kaart willen brengen. De instabiliteit is de onderliggende oorzaak. De instabiliteit verhelpen, kan een volgend impingement voorkomen.

Wat zijn symptomen van een impingement?

Een impingement kent een aantal typische symptomen. Vaak heeft de patiënt pijn rond het schoudergewricht en uitstralende pijn tot het middelste deel van de bovenarm. Ook heeft de patiënt pijn of een bewegingsbeperking bij het aan en uit trekken van trui, blouse en jas en heeft de patiënt moeite met de portemonnee uit de broekzak pakken. Bij het zijwaarts heffen van de arm is er een pijnlijk traject tussen de 60 en 120 graden. Dit pijnlijke gebied wordt een Painful arc genoemd. Vaak kan de patiënt ook niet liggen op de schouder en wordt de patiënt wakker, wanneer de patiënt ’s nachts op de pijnlijke schouder draait.

Hoe verloopt de behandeling van een impingement?

De behandeling van de impingement is afhankelijk van de oorzaak. Wanneer de oorzaak een bursitis is, zal de huisarts rust adviseren en mogelijk pijnstillers (NSAID) meegeven. Wanneer dat onvoldoende werkt kan de huisarts tot 2 keer een injectie geven met corticosteroïden om de ontsteking te remmen. Wanneer de oorzaak een afwijkende vorm van het schouderdak is, kan een schouderoperatie (Neer plastiek, bursectomie) de klachten verhelpen. Is de oorzaak een instabiliteit van de schoudergordel, een slechte houding, slappe spieren of een combinatie van factoren zijn, dan zal de fysiotherapeut gerichte oefeningen geven om aan deze problemen te werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De meest valide testen voor een schouder impingementDe meest valide testen voor een schouder impingementEen schouder impingement (inklemming) is een veel voorkomende aandoening. De problematiek die hierbij ontstaat is voorna…
Schouderklachten, beloop, behandeling en prognoseBij schouderklachten is er sprake van pijn rond en aan de schouder. Soms kan de pijn richting de bovenarm en/of nek uits…
Schouder impingement - De juiste therapie!Schouder impingement - De juiste therapie!Schouderstoornissen behoren tot de meest voorkomende gewrichtsklachten. De incidentie (hoe vaak komt het voor) van schou…
Pijn in schouder, arm en nek: pees & slijmbeursontstekingPijn in schouder, arm en nek: pees & slijmbeursontstekingPijn in de schouder, bovenarm en nek door peesontsteking en/of slijmbeursontsteking. Bij onvoldoende ruimte onder het sc…
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
Bronnen en referenties
  • http://www.wikifysio.nl/impingement-schouder/
  • http://www.schoudernetwerk.nl/pataand%20impingement.htm
  • http://www.mtchuizen.com/impingement2.php
  • http://scriptiesonline.bib.hva.nl/document/117761
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M08_std.htm

Reageer op het artikel "Impingement schouder, oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 05-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!