InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wijnruit en multiple sclerose

Wijnruit en multiple sclerose

Wijnruit is in het verleden voor de meest uiteenlopende aandoeningen in gebruik geweest. Zou diezelfde wijnruit ook te gebruiken zijn voor hedendaagse ziekten zoals multiple sclerose en Ziekte van Parkinson? De wetenschappelijke naam Ruta graveolens zou afgeleid zijn van het Griekse ryesthai "remmen, redden, helpen" vanwege zijn geneeskracht, of rhyein "vlieden, stromen" vanwege de sterke geur. Ook 'graveolens' van gravis "sterk" en olens"riekend" verwijst naar zijn vreemde geur.

De wijnruit of Ruta graveolens. Weinraute. Rue. Herb of Grace, is een merkwaardige plant, die immens veel geneeskracht bezit, Uiterlijk is ze al bijzonder, ze bloeit met vierbladige bloemen met aan de top één vijfbladige bloem. Deze combinatie van vier en vijf wijst volgens de getallenmystiek op de materie (vier) die beheerst wordt door de wil (vijf). Wellicht houdt dit verband met de Engelse naam: het kruid der genade (herb of grace). En met een van haar vele geneeskrachtige werkingen: het bevorderen van de bevalling. Dat was een reden waarom men het in de tuin kweekte. Een andere reden was, dat het diende voor het badwater van kinderen die aan stuipen leden.

Ruta, spiritueel bekeken, een wilsplant?

Waar geen wil genoeg is, kan ruit de wil versterken. De wil om te baren. De wil om zich te weer te stellen tegen te sterke indrukken, een stuip bijvoorbeeld de schriktoestand van iemand die stupéfait, verlamd van schrik is. Als iemand „er niet meer tegen op kan", als hij zich psychisch en lichamelijk verslagen voelt, dan geeft men wijnruit.
Vroeger liet men wijnruit in wijn trekken, wat de naam al aangeeft. Daardoor ver­loor die wijn de uitwerking, dat ze het lichaam, de materie dus, de meerdere maakt van de wil. Men werd dus niet meer dronken van de wijn. Salvia cum Ruta jaciunt pocula tuta. Salie en wijnruit in wijn afgetrokken, maken hem onschadelijk.

Waar de wil de materie niet meer in zijn macht houdt, ontstaan ook uitzakkingen. De ruit was dan ook een der beste middelen tegen het uitzakken van darm en anus. Ook bij zwakte der beenspieren en -gewrichten waardoor men struikelt en niet meer op eigen benen kan staan.

Ruta materieel-wetenschappelijk bekeken

Van Ruta graveolens zijn tot op heden meer dan 200 inhouds­stoffen beschreven, waaronder vluchtige olie, cumarinen, alkaloïden en flavonoïden. Berichten uit Chili over zogenaamde successen bij de behandeling van multiple sclerose vormden het uitgangspunt voor een in vitro-onderzoek met intacte gemyeliniseerde kikkeraxonen. Bij toediening van een thee van Ruta graveolens (en ook Ruta chalepensis) werd een omkeerbare blokkade van de kaliumstromen waargenomen, wat vermoedelijk de impulsgeleiding in zenuwen bij demyeliniserende ziekten gunstig kan beïnvloeden. Ook bij een uitgevoerde klinische proef viel op zijn minst een positieve ten­dens waar te nemen, hoewel nog geen definitieve uitspraken konden worden gedaan.

Een bijzonder vreemde plant, die Ruta, een te sterk werkende plant om zomaar ongecontroleerd te gebruiken. Een plant met een grandioos verleden en met mogelijk een grandioze toekomst. Te gebruiken bij de ergste ouderdomskwalen zoals multiple sclerose en ziekte van Alzheimer?

Referenties

  • Bohuslavizki KH, Hansel W, Kneip A, Koppenhofer E, Reimers A. Potassium channel blockers from Ruta--a new approach for the treatment of multiple sclerosis. Gen Physiol Biophys 1992; 11(5):507-512.
  • Bethge EW, Bohuslavizki KH, Hansel W, Kneip A, Koppenhofer E. Effects of some potassium channel blockers on the ionic currents in myelinated nerve. Gen Physiol Biophys 1991; 10(3):225-244.
  • http://www.carstens-stiftung.de/wissen/phyto/pdf/ruta_jahrbuch_ms_schober.pdf
Gerelateerde artikelen
Wijnruit, wonderlijke plantDe wijnruit, Ruta graveolens L., is de meest bekende plant van het geslacht Ruta. Er zijn wel 60 soorten die vooral thui…
De geneeskracht van wijnruitDe geneeskracht van wijnruitWijnruit is een mooie plant om te zien; hij misstaat niet in een siertuin. Hij doet het goed op een droge grond. De blad…
De geneeskracht van wijnruitDe geneeskracht van wijnruitRuit of wijnruit is een bitter kruid wat zeer goed in de moestuin past. De blauwachtig groene plant woekert lekker door,…
Herbularius en HortulusHerbularius en HortulusAan Keizer Karel heeft de hedendaagse herborist te danken dat we nog zoveel over het praktisch gebruik van planten in de…
Parkinson: de geschiedenisDe ziekte van Parkinson is een van de meest voorkomende ziekten van het zenuwstelsel, het is daarom ook geen zeldzame zi…
Bronnen en referenties
  • http://www.drugs.com/npp/rue.html
  • De taal der kruiden. Uyldert

Reageer op het artikel "Wijnruit en multiple sclerose"

Reacties

Layla, 07-04-2017 11:32 #2
Waar kan ik het bestellen?

Layla, 06-04-2017 11:22 #1
Mijn moeder heeft longfibrose kan zij dit gebruiken en bij mijn kinderen 7 en 5 is het zicht niet goed kunnen zij het ook gebruiken en waar zou ik het kunnen kopen?

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 25-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!