InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Darmperforatie: oorzaken, symptomen en behandeling

Darmperforatie: oorzaken, symptomen en behandeling

Een darmperforatie kan door allerlei oorzaken ontstaan en is een ernstige medische aandoening. Het bestaat uit een scheurtje of gaatje in de darmen. Deze aandoening moet altijd zo snel mogelijk behandeld worden omdat er kans is dat darminhoud lekt in de buik.

Oorzaken

  • Colonoscopie: Een colonoscopie is een onderzoek waarbij met een camera in de darmen wordt gekeken. Een klein risico bij dit onderzoek is dat de camera of andere apparatuur de darmwand beschadigt en uiteindelijk een klein scheurtje of gaatje veroorzaakt.
  • Medicatie: Sommige geneesmiddelen, zeker pijnstillers, kunnen de darmwand verzwakken en daardoor darmperforatie veroorzaken. Lees altijd de bijsluiter van medicatie zorgvuldig zodat je goed op de hoogte bent door en overleg eventueel met uw arts.
  • Operatie: Buikoperaties en meer specifiek darmoperaties kunnen een darmperforatie als gevolg hebben. Een toegenaaide darm gaat zeer soms weer open aan de naad waardoor dus een gaatje in de darmen ontstaat.
  • Ziekte van crohn en colitus ulcerosa: Personen met deze ziekte hebben sowieso al gevoelige darmen, en hebben daarom een groter risico op een darmperforatie.
  • Divertikels: Divertikels zijn uitstulpingen van de darmwand. Die kunnen op termijn ontsteken en opklappen en zo een gaatje in de darmwand veroorzaken.
  • Trauma: Als gevolg van een ongeval of een bewuste verwonding (bijvoorbeeld messteek of kogel) kan de darm worden geraakt en scheuren.

Symptomen en complicaties

Het belangrijkste symptoom bij een darmperforatie is enorme pijn in de buik. De pijn wordt vaak als onverdraagzaam omschreven en de meeste mensen gaan dan (gelukkig) ook zeer vlug naar het ziekenhuis of huisarts.

Aan een darmperforatie zijn enkele ernstige complicaties verbonden, grotendeels veroorzaakt doordat er ontlasting in de buikholte loopt en daar ontstekingen veroorzaakt. Vooral het buikvlies is erg gevoelig voor een ontsteking en dat kan (onbehandeld) op zijn buurt voor leiden tot bloedvergiftiging, shock en zelfs tot overlijden.

Behandeling

Een darmperforatie moet altijd operatief verholpen worden. Hoe vlugger je erbij bent hoe minder schade er is aangericht en hoe beter de vooruitzichten om te genezen. Een opname in het ziekenhuis is altijd nodig. Als men na 48 uur nog niet geopereerd is, gaat de levensverwachting heel vlug achteruit doordat de buikholte al is aangetast door alle 'vuile' darminhoud die erin lekt met een buikvliesonsteking als gevolg.

De operatie bestaat eruit om het gaatje op te sporen en dicht te naaien. Als er al darminhoud is gelekt moet de hele buikinhoud gespoeld worden zodat er minder kans is op een ontsteking van organen of het buikvlies. Na de operatie wordt altijd zware antibiotica gegeven.

De patiënt moet meestal een weekje in het ziekenhuis blijven, omdat men zo nagaat of er toch geen ontsteking of andere complicatie optreedt nadat de perforatie is toegenaaid.
Gerelateerde artikelen
Tyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomenTyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomenTyfus is een ziekte die je kunt oplopen in gebieden met slechte hygiëne en slechte sanitaire voorzieningen. Tyfus wordt…
Gastro-intestinale perforatie: Gat in maag of darmGastro-intestinale perforatie: Gat in maag of darmDe maag, dunne darm en dikke darm maken deel uit van het maagdarmkanaal (gastro-intestinaal stelsel). In sommige omstand…
Divertikels/diverticulitis: symptomen, diagnose, behandelingDivertikels/diverticulitis: symptomen, diagnose, behandelingKleine uitstulpingen van de darmmuur in de buikholte worden divertikels genoemd. Deze uitstulpingen komen vooral voor in…
Bestralingsenteritis: Schade aan darmen door radiotherapieBestralingsenteritis: Schade aan darmen door radiotherapieRadiotherapie gebruiken artsen om diverse soorten kanker te behandelen. Deze behandeling via bestraling is meestal zeer…
Ziekte van Degos: Symptomen aan huid en andere organenZiekte van Degos: Symptomen aan huid en andere organenDe ziekte van Degos is een zeldzame progressieve aandoening waarbij om onbekende redenen een verstopping ontstaan van de…
Bronnen en referenties
  • www.crohnsite.be
  • www.stomaverening.nl

Reageer op het artikel "Darmperforatie: oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

F. Buter, 04-04-2013 14:59 #3
Geachte heer, geachte mevrouw,
Welke signalen na een laparoscopische nefrectomie duiden erop dat er sprake kan zijn van een darmperforatie? Wat voor diagnostische hulpmiddelen kan de arts inzetten om vast te stellen of de verdenking juist is?

Bij voorbaat mijn dank.
Met vr. groet,
Frank Buter

Thea, 10-01-2013 00:19 #2
Mijn ex man is opgenomen aan zijn verklevingen aan zijn darmen, er aan geopereerd, 2 dagen daarna gaatje in zijn darm daaraan geopereerd en het gaat alleen
maar slechter, aan de nierdialyse, lever is niet goed, ziet geel wordt in slaap gehouden al 2 weken. Is dat normaal?

Marjolein van der Meer, 07-07-2012 16:34 #1
Mijn buurvrouw van twee deuren verder, gisteravond met de ambulance naar het, ruwaard van puttenziekenhuis, erge buikpijn, buikfoto en thorax bloed geprikt, gaat u maar naar huis u hebt een buikvirus.ik was vandaag op bezoek, en daar belde de spoedeisendehulp, dat ze toch wat hadden gezien in de buik. een niersteen en een gaatje in de darm, ze is nu opgenomen ter observatie op chirurgie, kijken of het gaatje ook van zich zelf dicht gaat zeiden ze, zo niet dan wordt ze geopereerd, als dat binnen de 48 uur moet gebeuren, dan mogen ze wel opschieten!

Infoteur: Chuck
Gepubliceerd: 18-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!