InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagperforatie: oorzaken, symptomen en behandeling

Maagperforatie: oorzaken, symptomen en behandeling

Maagperforatie: oorzaken, symptomen en behandeling Een maagperforatie is een ernstige aandoening waarbij er een scheurtje of gaatje in de maag zit. Deze aandoening vereist altijd direct medische hulp in de vorm van een spoedopname en een (maag)operatie.

Oorzaken

Maagzweer

Een maagzweer is een zweer in de maagwand. Het slijmvlies kan door verschillende redenen verzwakt zijn en daardoor kan het zuur de maagwand bereiken en irriteren. Als een maagzweer niet wordt behandeld of lange tijd onopgemerkt blijft, kan deze uiteindelijk door de maagwand breken en dus een perforatie veroorzaken. De beste preventie voor een maagperforatie is dan ook het vroegtijdig opsporen en behandelen van maagzweer of zweren.

Trauma

Een ongeluk of bijvoorbeeld een messteek of kogel kunnen een maagperforatie veroorzaken.

Maagkanker

In zeldzame gevallen kan de tumor de maagwand perforeren.

Symptomen en complicaties

Symptomen van een maagperforatie zijn:
  • Hevige buikpijn
  • Algemeen onwel voelen
  • Braken
  • Geen ontlasting
  • Eventueel koorts

Complicaties

Het grootste gevaar van een maagperforatie is dat het maagzuur en -inhoud naar buiten lekken en daar schade aan het buikvlies en de organen aanrichten. Daarom wordt het ook een levensgevaarlijke aandoening genoemd. Dit lekken kan volgende complicaties veroorzaken:
  • Buikvliesontsteking
  • Bloeding
  • Shock

In het ergste geval kan iemand hier aan komen te overlijden.

De diagnose wordt meestal bepaald door een gastroscopie. Hospitalisatie is altijd nodig bij het ontdekken van een maagperforatie.

Behandeling

De behandeling van een maagperforatie bestaat altijd uit een operatie waarbij de maag terug wordt dichtgenaaid. Als de schade te groot is, moet men soms de maag verwijderen. Als er lekkage van de maaginhoud is geweest, moet men soms het buikvlies en de buikholte spoelen tijdens de operatie. Hoe vroeger men erbij is, hoe beter de prognose. De meeste operaties voor een maagperforatie zijn wel succesvol.

Als nazorg wordt altijd antibiotica toegediend om een (buikvlies)ontsteking te voorkomen.
De patiënt moet normaal minstens een week in het ziekenhuis blijven om zeker te zijn dat er geen verdere complicaties optreden.
Gerelateerde artikelen
Maagperforatie: Gat in maagwand met buikpijn en brakenMaagperforatie: Gat in maagwand met buikpijn en brakenJaarlijks krijgen in Nederland rond de negenhonderd patiënten te maken met een maagperforatie. Bij een maagperforatie on…
Maagperforatie: symptomen en behandeling gaatje in de maagMaagperforatie: symptomen en behandeling gaatje in de maagEen maagperforatie is een gaatje of scheur in de maagwand. Bij een maagperforatie komen er maagzuur en voedselresten in…
Slokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandelingSlokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandelingEen perforatie van de slokdarm is een ernstige aandoening waarbij er een gaatje of gat onstaan is in de slokdarm. Deze b…
Maagzweer; symptomen, diagnose, behandeling, tips en adviesMaagzweer; symptomen, diagnose, behandeling, tips en adviesVan een maagzweer is sprake als het slijmvlies van de maag of de twaalfvingerige darm beschadigd is, waardoor het (zure)…
Hoe herken ik een maagzweer?Hoe herken ik een maagzweer?Een maagzweer en brandend maagzuur kunnen u veel overlast, een maagbloeding en veel pijn veroorzaken. Hoe herkent u een…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Maagperforatie: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Chuck
Gepubliceerd: 26-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!