InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Contactlenzen dragen: problemen & risico's

Contactlenzen dragen: problemen & risico's

Contactlenzen dragen: problemen & risico's Contactlenzen zijn voor veel mensen een ideaal alternatief voor het dragen van een bril. Het dragen van contactlenzen is helaas niet geheel zonder risico’s. Vaak gaat het goed en draag je zonder problemen je lenzen. Soms loopt het echter niet goed af en kun je contactlenzen niet langer meer dragen. Welke problemen kunnen ontstaan en kun je blind raken door het dragen van contactlenzen?

Contactlenzen en de gevaren

Contactlenzen zijn bij de meeste mensen wel bekend. Wanneer iemand een oogafwijking heeft moet dit gecorrigeerd worden om toch nog goed te kunnen zien. Gelukkig hebben wij hier allerlei methoden voor. Zo kun je natuurlijk kiezen voor de bril. Een bril zorgt ervoor dat het brandpuntsafstand aangepast wordt door middel van een lens. De bril is dus eigenlijk een lens die je voor je ogen plaatst. Wanneer je een bril niet mooi vindt en je een alternatieve oplossing zoekt kom je al snel uit bij contactlenzen. Contactlenzen werken met hetzelfde principe als een bril. De glazen van de bril worden nu heel dicht op je lens gebracht. De contactlenzen zijn dus miniatuur glazen die je op je ogen legt. Natuurlijk bestaan de contactlenzen niet uit glas maar uit een speciaal gefabriceerde kunststof.

Verschillende soorten contactlenzen

Er zijn verschillende soorten contactlenzen verkrijgbaar. Je hebt de traditionele harde en zachte contactlenzen. Harde contactlenzen zijn zoals de naam al zegt van een hard materiaal gemaakt. Deze harde lenzen zijn vaak kleiner dan de zachte contactlenzen. Harde lenzen gaan veel langer mee dan zachte lenzen. De harde lenzen kunnen wel een jaar lang mee. Zachte lenzen zijn vaak groter en gaan maar een beperkt aantal dagen of weken mee. Je kunt ze na een bepaalde periode weggooien en nieuwe aanbrengen. Zachte lenzen koop je daarom ook vaak in meervoud. Zachte en harde lenzen verschillen in de manier hoe ze op je oog liggen. Zachte lenzen drijven bijvoorbeeld veelal op je hoornvlies. Er is ook een groot verschil te zien in de zuurstofdoorlatendheid van de lenzen. Het is goed om hier op te letten.

Zuurstof en contactlenzen

Elke cel in je lichaam heeft zuurstof nodig. Vaak komt de zuurstof bij je lichaamscel terecht door middel van bloed. Je hoornvlies, je vlies waar je contactlens op zit, heeft ook zuurstof nodig. Als je geen contactlenzen draagt haalt je hoornvlies zijn zuurstof rechtstreeks uit de lucht maar ook door middel van haarvaatjes. Haarvaatjes zijn kleine bloedvaten. Wat gebeurt er eigenlijk als er op je hoornvlies een contactlens zit? Je kunt je voorstellen dat de hoornvlies dan geen zuurstof meer uit de lucht kan halen. Er zit immers een stuk kunststof (je contactlens) in de weg! Het is dus belangrijk dat je contactlenzen veel zuurstof door laten. Bij mensen met een hoge sterkte is het vaak moeilijk om een lens te vinden die veel zuurstof door laat. Deze lenzen kunnen vaak wat dikker zijn. Als je dus een hoge afwijking hebt (een hoge sterkte) krijgt je hoornvlies doorgaans minder zuurstof. Wat gebeurt er dan?

zuurstof contactlens / Bron: Petr Novák, Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)zuurstof contactlens / Bron: Petr Novák, Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Mijn hoornvlies krijgt onvoldoende zuurstof

Bij mensen met een hoge sterkte (of een grote afwijking) zijn de lenzen vaak dikker. Je hoornvlies krijgt onvoldoende zuurstof uit de lucht maar wil natuurlijk wel genoeg zuurstof krijgen. Hoe doet je hoornvlies dat? Zoals je misschien zelf, of bij andere mensen hebt gezien, zullen de haarvaatjes op je oog zich gaan verdikken. Je ziet de haarvaten dikker en roder worden richting je hoornvlies. Dit gebeurt allemaal automatisch want je hoornvlies mag natuurlijk niet afsterven!

Mijn ogen irriteren

Contactlenzen kunnen je ogen dus irriteren. Soms merk je hier niet direct iets van zoals bij onvoldoende zuurstof. Soms merk je het wel en wrijf je constant in je ogen. Je ogen worden rood en kunnen ontsteken. Soms merk je een bepaalde afscheiding. Je ogen zijn duidelijk niet blij met je nieuwe lenzen!

Ik heb droge ogen

Ook kunnen je contactlenzen je ogen uitdrogen. Je ogen moeten een beetje vochtig blijven. Je oog gebruikt hier geen water voor dat uit de kraan komt. Je ogen gebruiken een eigen vloeistof, traanvocht. Traanvocht is veel zouter dan normaal water. Als je contactlenzen draagt kunnen je ogen dus een beetje uitdrogen. Je ogen vinden dit niet prettig en je merkt dat je gaat knipperen. Je ogen merken namelijk dat er iets op je oog zit wat er af moet! Knipperen is een normale reactie hierop. Knipperen zorgt er namelijk voor dat je iets verwijdert uit je oog. Vaak zal je merken dat tijdens het knipperen je ogen ook meer traanvocht produceren. Dit alles om je ogen te spoelen.

Kun je blind raken door het dragen van contactlenzen?

Uiteraard kan dit altijd, maar de kans is heel erg klein. Contactlenzen kunnen je ogen op heel veel manier beschadigen. Je kunt krasjes veroorzaken op je ooglens, je kunt je hoornvlies irriteren, je hoornvlies kan ontsteken enzovoorts. Deze beschadigingen kunnen uiteindelijk leiden tot een verslechterd zicht. Dit alles gebeurt echter niet zo vaak en de kans hierop is klein. Bij het juist gebruik van je contactlenzen (denk aan hygiëne!) beperk je de risico’s en kun je met een gerust hart genieten van een goed zicht.
Gerelateerde artikelen
Tips voor mensen bij het dragen van contactlenzenTips voor mensen bij het dragen van contactlenzenHet aantal mensen dat contactlenzen draagt neemt dagelijks toe. Het is echter niet zo gemakkelijk als het dragen van een…
Een bril of lenzen?Een bril of lenzen?Men die een oogcorrectie nodig hebben, hebben de mogelijkheid om een bril of contactlenzen te kiezen. Het verschil tusse…
Het onderhouden en schoonmaken van contactlenzenHet onderhouden en schoonmaken van contactlenzenWanneer je slechte ogen hebt en niet goed kunt zien, dan heb je een bril of contactlenzen nodig. Steeds meer mensen kiez…
Hygiene bij contactlenzenHygiene bij contactlenzenContactlenzen zijn (bijna) onzichtbaar en vaak praktischer dan een bril. Maar als je niet konsekwent op de hygiëne let,…
Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Mensen die slecht zien zijn afhankelijk van een bril of contactlenzen. Een andere optie is ooglaseren. Maar is het niet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Contactlenzen dragen: problemen & risico's"

Reactie

Wesley, 14-09-2015 13:24 #1
Mijn vriend heeft zijn contactlenzen maanden in, hij bepaalt zelf wanneer ze er uitgaan… Kan je daar niet blind van worden? Want je hebt geen zuurstof over = bloedvaatjes. En die kunnen dan voor je pupil komen of zoiets?

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 21-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!