InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een vrouw met twee baarmoeders

Een vrouw met twee baarmoeders

Een vrouw met twee baarmoeders Er zijn vrouwen die beschikken over twee baarmoeders. Sommige vrouwen hebben ook een dubbele vagina. Dit is een zeldzame aandoening die zich uiten kan in pijn tijdens het vrijen of problemen met de zwangerschap. Deze aandoening vergroot de kans op een miskraam of vroeggeboorte van het kindje. Wanneer de klachten erg genoeg zijn, kan er worden gekozen voor een operatie. Zijn er verder geen klachten, kan er worden besloten er niets aan te doen. Er zijn ook vrouwen die twee baarmoeders hebben en er tijdens hun leven nooit achter komen.

Twee baarmoeders

Een dubbele baarmoeder, ook wel uterus didelphys genoemd, is een zeldzame aandoening dat al in de vrouwelijke foetus is ontwikkeld. Meestal worden er bij deze aandoening ook twee vagina's ontwikkeld. In dit geval is het verticale tussenschot die de baarmoeder in tweeën deelt omlaag uitgestrekt waardoor de baarmoederhals en vagina in tweeën worden verdeeld. Beide baarmoeders kunnen volledig functioneren. Er zijn vrouwen die zelfs een kind hebben gekregen die elk uit een aparte baarmoeder komt. Het is zelfs mogelijk dat de vrouw twee bevalling kan hebben waar enkele dagen of weken tussen zit. In de geval wordt er meestal een keizersnede toegepast.

Oorzaak

Deze aandoening met dubbele baarmoeder met dubbele baarmoederhals en dubbele vagina is een aangeboren afwijking. De baarmoeder, baarmoederhals en de vagina ontstaan in de foetus uit twee buisachtige structuren, de buizen van Müller genaamd. Het onderste gedeelte hiervan behoort samen te smelten tijdens de ontwikkeling in een verticale naar een bovengerichte richting om zo de baarmoeder te vormen. Als de buizen van Müller niet goed versmelten blijven de baarmoeder, baarmoederhals en de vagina in tweeën gedeeld. Waarom dit anatomisch niet goed verloopt is niet bekend.

Verschijnselen

Als er sprake is van een tussenschot in de vagina kan dat pijn doen bij geslachtsgemeenschap. Er kunnen ook problemen optreden bij zwangerschap zoals herhaalde miskramen, vroegtijdige geboorte of problemen tijdens de bevalling zoals een moederkoek die vast blijft zitten of een afwijkende ligging van het kind. Omdat door het tussenschot van de baarmoederhals de sluitspier minder goed kan functioneren, kan dit een oorzaak zijn van een vroegtijdige bevalling. Er zijn ook vrouwen die er nooit achter komen dat ze deze aandoening hebben omdat ze geen klachten hebben.

Diagnose

Aan de hand van de klachten van de patiënte, wordt er onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van een dubbele baarmoeder, dubbele baarmoederhals en dubbele vagina. Dit gebeurt via een lichamelijk onderzoek d.m.v. een inwendig vaginaal onderzoek en daarnaast vinden nog andere onderzoeken plaats zoals een echografie, hysteroscopie en een MRI. Tijdens een hysteroscopie wordt er met behulp van een speciaal ontwikkelde endoscoop (een buisje) gekeken in de baarmoeder.

Behandeling

Indien de klachten van de patiënt erg genoeg zijn, kan er een operatie uitgevoerd. Dit wordt gedaan indien de patiënt pijn heeft bij het vrijen of problemen vanwege herhaalde miskramen. Tijdens deze operatie wordt het tussenschot verwijderd. Bij voorkeur wordt de ingreep uitgevoerd door middel van een hysteroscopie. De ingreep is niet geheel zonder risico’s. Er kunnen bijvoorbeeld verklevingen ontstaan in de baarmoeder (Syndroom van Ashermann). Indien tijdens onderzoek blijkt dat de dubbele baarmoeder in goede conditie verkeert en er zijn geen klachten en geen problemen met de vruchtbaarheid, kan er besloten worden om er niets aan te doen.

Zwangerschap en uterus didelphys

Het is wel mogelijk om met deze aandoening zwanger te worden hoewel de kans op een miskraam groot is. Zoals genoemd is de kans op een te vroeg geboren kind dan erg groot. Ook is de kans groot dat het kindje wat kleiner is omdat er minder ruimte is in de baarmoeder. Een natuurlijke bevalling kan mogelijk zijn. Indien dit niet mogelijk is kan er besloten worden om te kiezen voor een keizerssnede. In zeer zeldzame gevallen kan er in elke baarmoeder afzonderlijk een kindje groeien die niet tegelijk geboren worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijzondere tweelingenBijzondere tweelingenTweelingen trekken doorgaans nogal veel aandacht. Wie met een kinderwagen met tweeling loopt kan er donder op zeggen vee…
Pijn aan baarmoederPijn aan baarmoederPijn aan de baarmoeder kan ontstaan tijdens de zwangerschap, maar ook buiten een zwangerschap om. Zo kunnen er vleesbome…
Superfoetatie bij de mensSuperfoetatie is een zeer zeldzaam verschijnsel bij mensen, waarbij er tijdens de zwangerschap een nieuwe bevruchting op…
Baarmoedertransplantatie voor vrouwen zonder baarmoederBaarmoedertransplantatie voor vrouwen zonder baarmoederOoit betekende het moeten ondergaan van een hysterectomie of geboren worden zonder baarmoeder dat de kans op het krijgen…
Baarmoederontsteking: symptomen, oorzaken en behandelingBaarmoederontsteking: symptomen, oorzaken en behandelingBaarmoederontsteking kan bij vrouwen de volgende symptomen en klachten veroorzaken: lichte koorts; hoofdpijn; algehele m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Therapractice, Pixabay
  • www.wisegeek.com
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Een vrouw met twee baarmoeders"

Reacties

Gerdien van der Voet, 14-03-2019 01:11 #6
In 1974 werd middels onderzoek een dubbele baarmoeder geconstateerd. Mijn 1ste kind werd 2 mnd te vroeg in stuitligging geboren. Mijn 2e kind wilde ook 2 mnd eerder komen, maar werd na 8 wkn ziekenhuis eveneens in stuitligging geboren. Mijn 3e kind werd 3 wkn te vroeg in stuitligging geboren. Mijn 4e kind werd 2 wkn te vroeg geboren in onvolmaakte stuitligging. Dwz dat de voetjes 1st kwamen. Mijn 5e kind werd 4 dgn te vroeg in stuitligging geboren, maar met de navelstreng om zijn halsje gewikkeld! In die tijd koos men voor een natuurlijke bevalling en niet voor een keizersnede, omdat dit beter zou zijn voor het kind! Alle kinderen zijn inmiddels volwassen en goed gezond!…

Jill, 18-03-2014 21:06 #5
Hallo
Ik ben zwanger van men tweede kindje maar heb nu toch wel een raar probleem. Ik heb geen twee vaginas maar voor de rest ben ik wel volledig ontkoppeld. 2 Baarmoeders en 4 eierstokken. Zondagochtend kreeg ik enorme krampen in mijn onderbruik. Zondagmiddag heb ik wat bloed gevonden in men onderbroek, bruin slijmverlies. Maandagochtend onmiddellijk naar de Gyneacoloog geweest en alles bleek ok te zijn met het kindje. Een hartslag en een zeer goede hcg waarde. Maar het verontrust mij nu dat die bloedingen heviger worden (maar ik denk niet genoeg voor een miskraam). De pijn blijft hetzelfde. Zijn er vrouwen die ook twee baarmoeders hebben die ook zoiets hebben meegemaakt. Ik ben wat ongerust.

groetjes

Helen, 18-04-2013 21:20 #4
Hallo
ik ben Helen een moeder van 2 dochters van 11 en 13 jaar. Ik ben in het bezit geweest van 2 baarmoeders en 2 vagina's. Ik wist al vanaf mijn 16de dat er iets niet klopte bij mij want toen ik een uitstrijkje liet doen bij de huisarts had ik enorme pijn. Verder heb ik daar nooit geen aandacht meer aan besteed. Ik weet wel dat sex niet normaal was voor mij, het deed vaak pijn en het was niet echt prettig. Maar goed na jaren ben ik dan toch zwanger geraakt van mijn 1ste dochter en de zwangerschap liep eigenlijk voorspoedig alleen had ik het gevoel ofdat de baby constant met z'n kontje onder mijn ribbenkast zat. Nu weet ik inmiddels dat de baby niet meer ruimte had dan dat want ze kon al snel niet meer draaien. Tijdens de bevalling wilde het allemaal maar niet opgaan komen waardoor de gynocoloog besloot om zetpillen te geven zodat het opgang zou komen. Drie zetpillen verder was er nog niks aan de hand, achter af denk ik dat ze de zetpillen in de verkeerde baarmoeder hebben ingebracht. We hebben toen besloten dat ik maar beter kon gaan slapen en morgen maar weer verder kijken, door mij een slaapmiddel te geven zou ik goed kunnen slapen. Middenin de nacht werd ik wakker met hevige pijn in mijn buik, maar door het slaapmiddel had ik geen besef dat het weeen waren. Eenmaal op de verloskamer had ik volledige ontsluiting en hebben ze Lisa er met de pomp uitgetrokken. Gelukkig was het een gezonde baby. Zwangerschap twee verliep ongeveer hetzelfde alleen had ik in 15 minuten volledige ontsluiting en verloor ik Sanne bijna onderweg naar de verloskamer. Ook een gezonde baby. Na heel wat getob daarna met tussenschot verwijdering, spiraaltjes, bloedingen, cystes etc heeft de gynocoloog besloten om mijn baarmoeder te verwijderen en toen kwamen ze er achter dat ik twee baarmoeders had. Ik mag dus van geluk spreken dat ik 2 gezonde dochters op de wereld heb gezet en daar ben ik alles dankbaar voor.

Angelique, 08-02-2013 01:57 #3
Hoi jacqueline,
Ik ben angelique, moeder van V… Mijn dochter is helaas ook zo geboren net als jou. Ze is nu 16 jaar, maar ik wist het al bij haar geboorte. V. is geboren met 2 vagina's / 2 baarmoeders maar ook met 1 nier… Daar kwamen de artsen achter toen V een vaginale operatie kreeg in 1996. Daar zochten de artsen naar haar 2de nier maar na verwijdering van het schotje. Vonden ze geen 2 de nier maar haar 2 de baarmoeder… de artsen hadden het ook nog over het myorrokitanski syndroom, maar nu zij inmiddels 16 is heeft zij gelukkig
wel diepgang… als ik het zo mag noemen. Dat dit voor jou wereld nieuws moet
worden schrok ik wel een beetje. Vonden ze daar haar 2de baarmoeder ipv haar nier.

Jacqueline, 10-12-2012 14:45 #2
Al op zeer jonge leeftijd merkte ik op dat ik alles dubbel had, vanaf mijn vagina 'was' alles dubbel. Ik werd nergens serieus genomen, maar uit zelfonderzoek voelde ik toch echt dat ik van alles 2 had. Toen ik een relatie kreeg was seks pijnlijk, maar ik had een ander probleem en men wees dat aan als oorzaak en onderzocht niks. Totdat ik op 7, 5 mnd zwangerschap weeen kreeg en de arts wilde kijken hoeveel ontsluiting ik al had, ik had haar al van het begin gezegd wat mijn vermoedens waren, maar ze had het tot dan toe genegeerd! Stomverbaasd was ze toen ze 'aan de verkeerde kant' zat en geen ontsluiting voelde! OEPS zei ze nog. Het werd een spoedkeizersnede. En na de bevalling stond er ineens een hele delegatie nieuwsreporters aan mijn bed, ik heb de arts vriendelijk verzocht al die mensen weg te sturen, ze wilde me toch niet geloven, dan wilde ik ook niet dat het ziekenhuis met mij mocht lopen pronken, want ik vind het al erg genoeg dat ik dit heb! Pas 10 jaar later nam een arts me serieus en heeft het tussenschot in mijn vagina 'weggebrand', maar seks is nogaltijd pijnlijk. Ook zwanger worden (ik heb een 3e kinderwens) is niet meer zo makkelijk, heb al veel beginnende miskramen gehad. Ik hoop toch nog een keertje een zwangerschap mag meemaken. En dat ik langer dan 7, 5 mnd loop. En wederom geen pers aan mijn bed!

Nicolet, 23-10-2012 16:55 #1
Zijn er nog meer vrouwen die net als ik een dubbele vagina hebben en een dubbele baarmoeder etc? Ik hoorde laatst dat het wereldnieuws was en 1 op de miljoen dit zouden hebben. Wist niet dat het zo uniek was. Ben nu benieuwd of er meer vrouwen in Nederland zijn! Hazel kwam uit Engeland en een vrouw uit Singapore.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 05-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen vrouw
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!