InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbels in de liezen en/of oksels, wat kan dit zijn?

Knobbels in de liezen en/of oksels, wat kan dit zijn?

Knobbels in de liezen en oksels horen er niet te zitten, en vaak wordt dit meteen in verband gebracht met kanker. In de meeste gevallen is dit een aandoening die Hidradenitis Suppurativa heet, oftewel acne inversa. In dit artikel leest u de symptomen en behandeling van deze aandoening.

Hidradenitis Suppurativa

Hidradenitis Suppurativa, ook wel acne inversa genoemd is een chronische ontsteking van de haarzakjes. In de meeste gevallen komt dit voor in de liezen en oksels, maar kan ook voorkomen op de billen?
Hidradenitis Suppurativa betekent letterlijk etterende zweetklierontsteking. Het zijn echter niet de zweetkliertjes die ontstoken raken maar de haarzakjes. Eigenlijk heeft deze aandoening dus een verkeerde naam, maar omdat deze naam al lang bestaat is iedereen er gewend aan om deze te gebruiken.

Wanneer een van de haarzakjes ontstoken raakt, raakt de opening, waar de haar naar buiten komt, verstopt. Wanneer het haarzakjes verstopt is kan er dus niks meer naar buiten en hopen huidschilfers, huidcellen en bacteriën zich op. Op een gegeven moment knapt het uit elkaar, en komt dit mengel onder de huid terecht. Nu zal er opnieuw een ontsteking ontstaan en probeert het mengsel een uitweg door de huid te vinden. Zo ontstaan er fistels. Dat zijn een soort tunneltjes die onder de huis zitten.
Wanneer de fistel bij het huidoppervlak is gekomen zal de huid zich gaan opzetten en is er een knobbel te zien die hard is en pijnlijk bij aanraken. Op een gegeven moment staat er zoveel druk op de huid dat deze knapt. Het probleem lijkt nu opgelost maar dat is het niet. Er blijft vaak nog wat van het mengsel achter in de fistel, die weer voor een ontsteking gaat zorgen. Dit blijft dit een proces die maar door blijft gaan en erger word als er niks aan gedaan wordt.

Wat zijn de symptomen?

De symptomen beginnen meestal met een bultje wat lijkt op een ingegroeid haartje. Naar loop van tijd word de bult groter en zal hij, soms, openknappen. Soms trekt de bult na een tijd weer weg, maar die komt na enige tijd weer terug.
Wanneer een bult is opengeknapt zal er veel pus uitkomen en in sommige gevallen valt er zelfs een holte in de huid te zien.

Hidradenitis Suppurativa kan zeer pijnlijk zijn. Soms voelen mensen zich niet prettig op plaatsen zoals het zwembad of de sauna, waar een groot deel van het lichaam ontbloot is. Dit omdat in sommige gevallen de littekens erg lelijk kunnen zijn. Ook het seksleven kan erg beperkt worden door schaamte of pijn.

Hoe kom je er aan?

Er is nog niks duidelijk over het ontstaan van Hidradenitis Suppurativa. Wel spelen ongezonde leefgewoonten vaak een rol. Ook kunnen genetische bepalingen een rol spelen.
Mensen die roken of overgewicht hebben, hebben een grote kans om Hidradenitis Suppurativa te krijgen.

Wat is de behandeling?

Er zijn een aantal verschillende behandelingen voor Hidradenitis Suppurativa;
  • Antibiotica;In de eerste instantie wordt geprobeerd de ontstekingen in bedwang te houden door middel van antibiotica. Door deze te slikken zouden de ontstekingen niet op moeten zetten.
  • Excisie;Bij deze behandeling word het ontstoken haarzakje verwijderd en word de wond daarna gehecht of opengelaten. In sommige gevallen word de wond opengelaten zodat deze van binnen dichtgroeid en er geen fistels kunnen ontstaan.
  • Deeroofing;Bij de behandeling genaamd Deroofing wordt als het ware het dak van de holte dichtgebrand. Bij deze behandeling word de wond opengelaten om de holte van binnen uit te laten dichtgroeien.
© 2012 - 2017 Melaniewalker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bult in lies: oorzaken van knobbeltje in lies vrouw en manBult in lies: oorzaken van knobbeltje in lies vrouw en manDe liezen zijn de twee huidplooien, links en rechts, bij de overgang van de onderbuik naar je bovenbenen. Onderhuids bev…
Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselBult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselIk heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel…
Abces in oksel, lies en borst / steenpuist (huidabces)Abces in oksel, lies en borst / steenpuist (huidabces)Een abces kan onder meer voorkomen in borst, lies en oksel. Een abces is met pus (etter) gevulde zwelling in een niet ee…
Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen var…
Oksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk & uitslagOksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk & uitslagLast van bruine of rode vlekken, een bult, meerdere bultjes, jeuk of uitslag onder de oksel? De oksel is de holte onder…

Reageer op het artikel "Knobbels in de liezen en/of oksels, wat kan dit zijn?"

Reacties

Erica, 22-01-2015 10:42 #2
Bij ons in familie komt dat veel voor wij gebruiken siliceum D30 homeopathie en hebben er veel baat bij Nederlands is kiezelzuur.

Groetjes

Marika, 02-06-2013 15:29 #1
Ik heb mij laten behandelen door mijn huisarts met een aanhoudende pijnlijke en steeds dikker wordende knobbel onder mijn oksel. deze heeft het opengemaakt, drain geplaatst en gehecht. Geen enkele medicatie, antibiotica voorgeschreven… Hield wederom last, en de pijn werd na 24 uur ondraaglijk. Op zaterdag dokterspost gebeld, en deze heeft de drain verwijderd, en ben zo'n beetje flauw gevallen van de pijn! Werd doorverwezen naar naastgelegen ziekenhuis[1e hulp.]met de mededeling dat er nog steeds onderhuids iets zat, maar te diep was. Zou operatief moeten worden verwijderd. Eenmaal op de pijnbank, kwam de dienstdoende chirurg, en meldde dat de drian er nooit in had moeten worden geplaatst[;] en dat het pus eruit moest. Aangezien ik geen pijn 'rondom' de knobbel had, besloot hij niet te opereren, maar dmv antibiotica en 3 x daags de oksel te spoelen, zou het aanzienlijk beter gaan.

Ik ben nu 24 uur verder, er is inderdaad veel rommel nog uitgekomen, maar de knobbel blijft dik en bij aanraking erg pijnlijk en het is rood. Ik spoel, maar ik denk dat het niet afdoende is.

wat moet ik nu doen?
mvg,
M.Blaauw

Infoteur: Melaniewalker
Gepubliceerd: 16-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!