InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien na de bevalling. Tips om er vanaf te komen!

Aambeien na de bevalling. Tips om er vanaf te komen!

Aambeien na de bevalling. Tips om er vanaf te komen! Na de bevalling ondervinden veel vrouwen lichamelijke ongemakken. Iets dat vaak voorkomt na de bevalling zijn aambeien. De klachten die aambeien geven zijn jeuk, pijn en een branderig gevoel rond de anus. Gelukkig zijn er veel manieren die kunnen bijdragen aan een snellere genezing van de aambeien. Zo staat het middeltje Curanol erom bekend dat het snel werkt tegen aambeien. Maar ook huismiddeltjes als neusspray (zoutoplossing) of ijskompressen kunnen de aambeien sneller doen slinken.

Hoe ontstaan aambeien na de bevalling?

Aambeien zijn in feite uitstulpingen van het slijmvlies van de darm. Deze uitstulpingen uiten zich in de anus, in de vorm van bobbeltjes. Wanneer de aambeien groter worden, kunnen ze ook buiten de anus ontstaan.

Aambeien kunnen ontstaan door te hard persen. Dit is dan ook de reden dat vele vrouwen hier juist na de bevalling mee te maken krijgen. Door het persen ontstaat er langdurig een hoge druk rond de anus, waardoor de aambeien ontstaan. Ook hormonen spelen een rol bij het ontstaan van aambeien. In sommige gevallen ontstaan de aambeien dan ook al tijdens de zwangerschap.

Algemene adviezen voor het voorkomen van aambeien zijn:
  • veel water drinken;
  • toiletbezoekjes niet uitstellen;
  • eten van voldoende vezels;
  • voldoende bewegen (ook wanneer je zwanger bent)

Symptomen

Wanneer je last hebt van aambeien, kan dit een ontzettende jeuk en of pijn geven. De pijn die je hierbij ervaart is vaak een branderige pijn. Ook kan er een zeer drukkend gevoel rond de anus ontstaan. Verder kan er wat bloed bij de ontlasting zitten. Ook wanneer je bloed of slijm aantreft op het toiletpapier, kan dit duiden op aambeien. Veel vrouwen ervaren na de bevalling al meer druk rond de geslachtsdelen. Wanneer er dan aambeien ontstaan, kan dit extra belastend zijn!

Wat kun je er tegen doen?

Het belangrijkste is natuurlijk: hoe kom je van die vervelende aambeien af? Leg je in ieder geval neer bij het feit dat de aambeien niet binnen een dag verdwenen zullen zijn. Gelukkig zijn er vele zaken die kunnen bijdragen aan een spoedig herstel en die in ieder geval de pijn en jeuk aanzienlijk kunnen verminderen.

Curanol

Curanol is een erg populair middel wanneer het gaat om aambeien na de bevalling. Dit komt doordat het, in tegenstelling tot vele andere middelen, zonder problemen gebruikt kan worden in combinatie met borstvoeding. Curanol is een zalf die een aantal keer per dag aangebracht moet worden op en rond de aambeien. Dit zorgt ervoor dat de huid rondom het aangetaste gebied elastisch blijft. Verder zijn er Curanol tabletten, die de ontlasting zacht houden. Vaak worden de tabletten ook gebruikt, omdat het de werking van de zalf versterkt. Curanol is niet bij de drogist of apotheek verkrijgbaar. Het moet via internet worden besteld. Tevens kan het gekocht worden bij de verloskundige.

IJskompressen

Het kan erg verzachtend werken om een aantal keer per dag een ijskompres tegen de aambeien aan te drukken. Het verminderd direct de pijn en jeuk, doordat het de zwelling verminderd. Verder zal je merken dat de aambeien daadwerkelijk zullen slinken wanneer je dit doet. Aambeien houden namelijk niet van deze kou. Omdat de plek rond de anus moeilijk bereikbaar kan zijn met een normaal kompres, kun je ervoor kiezen om zelf een kompres te maken.

Zelf een kompres maken

Laat een tampon vol lopen met water, en vries deze in. Andere tips voor het maken van een ijskompres is een zakje vullen met jam of doperwtjes. Dit kun je later makkelijk naar een andere vorm buigen. Wikkel het ijskompres in een theedoek of in een hydrofiel washandje voordat je deze tegen de anus aan houdt. Het ijskompres mag namelijk nooit direct op de huid worden gebruikt.

Neusspray

Een andere goede tip is om een aantal maal per dag neusspray op de aambeien aan te brengen. De zoutoplossing zorgt ervoor dat de aambeien zullen slinken. Verder zal dit ook de pijn en jeuk doen afnemen. Doe dit zo'n vijf maal per dag, verspreid over de hele dag. Na een aantal dagen merk je al verschil.

Eet voldoende vezels

Wanneer je veel last hebt van aambeien, kan dit ook de stoelgang ernstig bemoeilijken. Naar het toilet gaan voor een grote boodschap is na een bevalling sowieso al geen pretje voor veel vrouwen. Door de aambeien kan het zijn dat je helemaal geen druk meer kunt of wilt zetten. Het is daarom erg belangrijk om te kiezen voor voedsel dat voldoende vezels bevat. Dit zorgt ervoor dat de ontlasting zacht blijft. Hierdoor hoef je minder hard te persen tijdens het toiletbezoek en zal je het aangedane gebied minder belasten.

Niet krabben!

Belangrijk is om niet aan de aambeien te krabben. Ook al kan het voor dat moment erg opluchten, uiteindelijk maak je het hiermee alleen maar erger! Ook is het verstandig om geen gekleurd toiletpapier te gebruiken. Ook vochtig toiletpapier dat in de winkel wordt verkocht is in veel gevallen niet goed, door de parfum die hierin verwerkt is. Je kunt beter zelf een stukje toiletpapier onder de kraan houden, en de anus voorzichtig schoon deppen. Tevens zijn er bij de apotheek speciale aambeiendoekjes te koop voor na het toiletbezoek.

Hoe lang duurt het?

Vaak zal er in de eerste dagen na het opvolgen van de tips al een verandering plaatsvinden. De aambeien slinken of er staat minder druk op. Binnen een week zijn de aambeien significant kleiner. Vaak is het binnen twee weken weer helemaal over.

Mochten de klachten echt niet verminderen, neem dan altijd contact op met de huisarts of verloskundige. Zij kunnen je dan voorzien van een passend advies voor jouw situatie!
Gerelateerde artikelen
Aambeienzalf: zalf bij aambeien (curanol en lidocaïne)Aambeienzalf: zalf bij aambeien (curanol en lidocaïne)Welke aambeienzalf kun je het beste gebruiken bij aambeien? De medische benaming van aambeien is hemorroïden. Aambeien k…
Aambeien; hoe voorkom je het en hoe kom je er vanaf?Aambeien, heel wat mensen heeft er last van. Nog te vaak blijven mensen met de aandoening lopen omdat ze er niet meer na…
Aambeien en rectale bloedingen: oorzaken en behandelingAambeien en rectale bloedingen: oorzaken en behandelingAambeien kunnen pijnlijk en hinderlijk zijn, maar het is niet levensbedreigend. Wie echter last heeft van rectale bloedi…
Aambeien genezenAambeien genezenAambeien worden onderscheidt tussen inwendige en uitwendige aambeien. Ze ontstaan door het uitzetten van de adertjes in…
Bronnen en referenties
  • https://www.polikliniekdeblaak.nl/aambeien/aandoeningen-aambeien/aambeien-en-zwangerschap

Reageer op het artikel "Aambeien na de bevalling. Tips om er vanaf te komen!"

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!