InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zelf te verrichten internetonderzoek bij rugpijn

Zelf te verrichten internetonderzoek bij rugpijn

Zelf te verrichten internetonderzoek bij rugpijn Als u wilt kunt u geheel zelfstandig uitzoeken hoe het er met uw rugpijn voorstaat. Dit kan op een internetsite en gebeurt aan de hand van een serie vragen. Aan het eind van het onderzoek wordt een diagnose gegeven met een advies wat verder te doen. De vragen hebben betrekking op slapen, het verrichten van allerlei activiteiten, sportbeoefening en het verrichten van zwaardere klussen zoals zwaar tillen. Dikwijls zal de diagnose echter neerkomen op het advies een dokter te raadplegen maar dan kunnen de antwoorden op de vragen helpen bij het geven van informatie aan de huisarts.

Ontstaan van de rugpijn en andere klachten

De eerste vraag gaat erover hoe de rugpijn is ontstaan of dit bijvoorbeeld geleidelijk is gebeurd of door een ongeval of binnen één of enkele dagen. Bij de tweede vraag vult u in hoe lang de klachten al bestaan met mogelijkheden minder dan drie dagen tot meer dan vijf jaar en diverse gradaties van dagen, weken, maanden en jaren daar tussen. Ook worden in het begin van het onderzoek vragen gesteld over uw lichaam zoals de lengte en het gewicht, of er ooit foto’s zijn gemaakt van de rug en of er klachten zijn met betrekking tot een blaasontsteking, buikpijn, maagpijn, galblaas, galstenen, lever, pijn op de borst of kortademigheid.

Rugpijn, bewegen, juiste plek en rugafwijking

Binnen het onderzoek is het ook noodzakelijk om aan te geven wat de relatie is van de rugpijn met al dan niet bewegen is. Treedt de pijn bijvoorbeeld alleen op bij lang in dezelfde houding zitten of staan? Of is deze het ergst bij bewegen? Ook wordt een vraag gesteld of de pijn voortdurend aanwezig is en of deze verergert bij kracht zetten als hoesten of niesen. Voorts dient aan de hand van voorbeeldplaatjes te worden aangegeven waar de pijn zich bevindt waarbij de hulp noodzakelijk is van iemand die toekijkt of uw rug recht is of een kromming naar links of rechts heeft. Ook moet worden geconstateerd of de bekkenlijn horizontaal is of schuin naar links of rechts afwijkt.

Goed in uw vel?

Bekend is dat psychische problemen rugpijn kunnen beïnvloeden, om welke reden een aantal vragen op dat gebied wordt gesteld, zoals vragen of u problemen heeft in de relatie, het gezin of op het werk. Is er sprake van somberheidgevoelens of slecht in slaap vallen en vaak wakker worden mede als gevolg van stress? Deze vragen zijn er op gericht om na te gaan of u de laatste tijd goed in uw vel zit.

Enkele handelingen zelf verrichten en de resultaten

Gaandeweg het onderzoek wordt gevraagd enkele handelingen te verrichten en de resultaten aan te geven aan de hand van een aantal mogelijkheden. De handelingen bestaan uit het vooroverbuigen en weer rechtop staan en daarna achterover buigen en weer rechtop staan. De mogelijkheden die aangegeven moeten worden hebben betrekking op eventuele pijn en waar die precies zit. Gevraagd wordt ook af de toppen van de vingers bij het vooroverbuigen de grond raken of dat de hand plat op de grond kan worden gelegd.

Vragen met cijferwaardering

Aan het eind van het onderzoek verschijnt een schema met een twintigtal vragen die van waardepunten moeten worden voorzien. U vult het cijfer 0 in als de gevraagde actie geen moeite kost en 5 als hij niet kan worden uitgevoerd. De tussenliggende cijfers staan achtereenvolgend voor: nauwelijks moeite, enige moeite, veel moeite en zeer veel moeite.
De vragen gaan over de acties:
  1. Opstaan uit bed.
  2. Doorslapen gedurende de nacht.
  3. Omdraaien in bed.
  4. Auto rijden.
  5. Een poos achter elkaar staan (20 – 30 minuten).
  6. Enkele uren in een stoel zitten.
  7. Een trap oplopen.
  8. Een klein eindje lopen (300-400 meter)
  9. Enkele kilometers lopen.
  10. Naar een hoge plank reiken.
  11. Een bal werpen.
  12. Een eindje hardlopen (100 meter).
  13. Iets uit de koelkast pakken.
  14. Een bed opmaken.
  15. Sokken of panty aantrekken.
  16. Voorover buigen om iets schoon te maken.
  17. Een stoel verplaatsen.
  18. Een zware deur trekkend of duwend openen.
  19. Twee tassen met boodschappen dragen.
  20. Een zware koffer optillen.

Naar een huisarts

De uiteindelijke diagnose zal in de meeste gevallen wel uitkomen op het advies eens een bezoek te brengen aan een huisarts. In elk geval kan het beantwoorden van de vragen een goede manier zijn om het bewustzijnproces van de rugpijn te vergroten waardoor uitvoerige en duidelijke informatie kan worden gegeven aan de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf te verrichten internetonderzoek bij rugpijn"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 13-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijnbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!