InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Plasproblemen: waarom gaat het plassen lastig?

Plasproblemen: waarom gaat het plassen lastig?

Plasproblemen: waarom gaat het plassen lastig? Problemen tijdens het plassen? Heeft u de neiging om te plassen maar komt er praktisch niets uit of heeft u pijn tijdens het plassen, dan is er toch iets aan de hand. Maar wat kunt u dan zoal hebben? Er is een reeks van aandoeningen waar pijnlijk plassen de oorzaak van kunnen zijn. Denk aan: blaasgruis en - steentjes, blaasontsteking, blaaskanker of een SOA. Wat zijn zoal de verschillende aandoeningen, waardoor plasproblemen worden veroorzaakt?

Plasproblemen

Het plassen gaat lastig

Het hebben van plasproblemen zoals pijnlijk plassen en plassen zonder stevige straal kan een reeks van aandoeningen betekenen. Omdat plasproblemen ook kunnen duiden op een levensbedreigende aandoening is het altijd verstandig om medisch advies te verkrijgen. Bovendien geldt eveneens dat een snelle behandeling een snel herstel betekent. Wordt de behandeling uitgesteld dan kan dit betekenen dat de aandoening verslechtert met alle consequenties van dien. Waardoor worden plasproblemen en pijnlijk plassen veroorzaakt en wat kan eraan worden gedaan?

Gruis in de plas

Het lichaam heeft afvalstoffen en die afvalstoffen in het bloed worden gezuiverd door de nieren. De nieren scheiden daarbij minerale stoffen van het bloed en voeren dit af middels een wateroplossing ook wel de plas genoemd. Omdat in de plas hoge concentraties mineralen kunnen voorkomen - mogelijk door relatief weinig te drinken kunnen mineralen samenklonteren. Oftewel er ontstaat klein gruis in de vorm van steentjes in de plas. Is het gruis te groot dan past het steentje simpelweg niet meer door de urinebuis. Dit wordt dan ook als pijnlijk ervaren. Gruis dat klein genoeg is kan het lichaam nog op de natuurlijke manier verlaten. Is het gruis te groot dan dient dit operatief te worden verwijderd dan wel via laser te worden verkleind. Ook dan kan het gruis met de plas naar buiten komen. Over het algemeen wordt geadviseerd om dagelijks voldoende water in te nemen om klontering van mineralen te verminderen en te voorkomen.

Een blaasontsteking

Blaasontsteking komt voornamelijk voor bij de vrouw puur omdat de ingang veel groter is dan bij mannen. Blaasontsteking kan een aantal oorzaken hebben:
  • het hebben van onvoldoende weerstand. De blaas van de vrouw kan door het weer een blaasontsteking oplopen;
  • het hebben van onbeschermde geslachtsgemeenschap waardoor ook bacteriën in de schede terechtkomen. Hiervan kan zonder meer sprake zijn indien er wordt afgewisseld met anale interactie;
  • hoe de vrouw na ontlasting een en ander schoonmaakt. Er kunnen daarbij bacteriën van het rectum naar de vagina worden verplaatst.

Omdat de ingang bij de man oftewel de urineleiding veel kleiner is, is de kans op blaasontsteking minder. Is het echter zo dat de man wel blaasontsteking krijgt dan wordt dit als zeer pijnlijk ervaren. Middels een antibiotica kuur met veel water drinken kan van de blaasontsteking worden afgekomen.

Goed- of kwaadaardig gezwel

Kanker kan zich ook vormen in en rondom het blaasweefsel en de prostaat. Betreft het een kankergezwel buiten de blaas dan kan dit betekenen dat de blaas wordt dichtgedrukt. Het kan ook zijn dat een kankergezwel binnen in de blaas voorkomt, waardoor de ruimte in de blaas afneemt. Beide vormen kunnen aanleiding geven voor het:
  • kunnen voelen van vervormingen nabij het geslachtsdeel;
  • hebben van de neiging tot plassen echter het niet kunnen plassen;
  • hebben van bloed in de plas;.

Indien er sprake is van kanker, dan is het noodzaak om snel medisch in te grijpen. Een goedaardige gezwel in de blaas kan met een cystoscoop via de urineleider goed worden verwijderd. Betreft het een kwaadaardig gezwel kan dit betekenen dat de blaas in zijn geheel moet worden verwijderd.

SOA

Pijnlijk plassen gepaard gaande met andere klachten kan duiden op een SOA. Het kan zijn dat u niet lang geleden onbeschermde geslachtsgemeenschap heeft gehad, waarna u klachten heeft gekregen. Een seksueel overdraagbare aandoening kan in vele vormen voorkomen. Denkt u dat u iets heeft, dan is het altijd aan te raden om dit snel te laten behandelen omdat u daarmee erger voorkomt.

Laat u onderzoeken bij plasproblemen

Omdat pijnlijk plassen een symptoom kan zijn van een zeer ernstige ziekte is het van essentieel belang dat u weet wat u heeft. Dit artikel geeft u een indicatie van wat er aan de hand kan zijn, echter het is beter om het zeker te weten. Ga naar de huisarts om erger te voorkomen. Met de juiste medicijnen kunnen de meeste kwalen adequaat worden verholpen. Uiteraard is aanvullend medisch ingrijpen vereist indien het gaat om verdrukkingen wegens een groeiend gezwel. Laat u voorlichten door uw huisarts aangaande de te nemen stappen bij uw specifieke kwaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandelingPijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandelingPijn bij het plassen is een probleem waar een heleboel vrouwen regelmatig last van hebben. Plasklachten bij de vrouw bes…
Waarom moet ik vaak plassen? PlasproblemenWaarom moet ik vaak plassen? Plasproblemen'Waarom moet ik vaak plassen?' is een vraag die veel mensen zich stellen. Vaak heeft vaak moeten plassen te maken met ou…
Prostaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten komen voor in de vorm van prostaatkanker of een vergrote prostaat. Vaak zijn symptomen als pijn bij het…
Waarom moet men vaak plassen als men alcohol nuttigt?Waarom moet men vaak plassen als men alcohol nuttigt?We kennen het bijna allemaal wel. Je drinkt op een gezellige avond een paar glaasjes alcoholische dranken en dan opeens…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock

Reageer op het artikel "Plasproblemen: waarom gaat het plassen lastig?"

Reactie

Ria Schreuder, 07-10-2015 12:43 #1
Ik ben 60 jaar oud en wanneer ik er 's nachts uit moet om te plassen dan duurt het erg lang eer ik uitgeplast ben. Heeft dit met de leeftijd te maken of is er mogelijk een andere oorzaak? Reactie infoteur, 07-10-2015
Bij het ouder worden neemt de controle over de spieren af, zo ook de plasspieren. Enerzijds kan het te slappe spieren zijn waardoor men bijvoorbeeld in de broek plast. Anderzijds kunnen de spieren te strak staan (strakke bekkenbodem) waardoor het plassen moeilijk gaat. Het heeft zeker met de leeftijd te maken, maar kan bijvoorbeeld ook komen door onvoldoende spieroefeningen nadat men is bevallen. Het kan levenslang problemen veroorzaken.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaasproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!