InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slaaptips voor vrouwen in de overgang

Slaaptips voor vrouwen in de overgang

Slaaptips voor vrouwen in de overgang De overgang: lastig genoeg, dus verdienen deze vrouwen des te meer een goede nachtrust. Helaas gaat de overgang vaak gepaard met nachtzweten: U wordt regelmatig helemaal nat van het zweten wakker. Soms moet zelfs het beddengoed verwisseld worden voordat u verder kunt slapen. Wilt u geen kostbare slaap meer missen? Lees dan deze tips. Wanneer u het te warm heeft in bed, gaat dat ten kosten van uw kostbare nachtrust. Noodzakelijk voor een fit gevoel overdag, is een goede slaap 's nachts. In de overgang, iets waar toch nog een taboe op ligt, kan een vrouw veel klachten ervaren. Ze worden vaak als lastig beschouwd. Maar hoe zou u zich voelen, met al die schommelende hormoonspiegels, de veranderingen in uw lijf en slaaptekort? Het kost een lichaam veel energie om het te heet te hebben, net zoals dat geldt bij het kouwelijk zijn. U ligt waarschijnlijk vaak wakker van de hitte.

Goed slapen ondanks hitte

Met alle kennis van beddengoed die ik heb, kom ik uit op 3 materialen die het meest geschikt zijn voor als u op 'die leeftijd' bent en het behoorlijk warm heeft in bed: Zijde, Tencel en bamboe.

Zijden dekbed

Een innovatie in beddengoed en het wordt steeds vaker gezien online en in de winkels. Zijde is vocht- en warmte-regulerend. Vele vrouwen ervaren verlichting bij het nachtelijk zweten door het slapen onder een zijden dekbed. Kiest u wel voor een exemplaar met vulling van hand gespreide, lange vezels Moerbei zijde. De goedkope zijden zomerdekbedden zijn gevuld met korte zijde vezels. Eigenlijk niet meer dan afval van de echte goede zijde soort. Ze worden wildzijde genoemd. Hiermee verliest u het grootste deel aan de voordelen die zo kenmerkend zijn voor een zijden zomerdekbed of een zijden dekbed voor het hele jaar. Extra gezondheidsvoordeel van zijde is, dat zijde van nature anti allergisch is en dus onaantrekkelijk voor huisstofmijten.

Tencel dekbed

Dit natuurlijke materiaal wordt gemaakt van (FSC) hout en verwerkt tot zachte vezels die 50% meer vocht opnemen dan katoen. Ook Tencel is warmte regulerend en u raakt hierdoor niet meer oververhit. Tencel is vaak Green Key gecertificeerd.

Bamboe dekbed

Dekbedden gemaakt van bamboe absorberen vocht uitstekend en voorkomen verspreiding van bacteriën. Bamboe is geschikt voor mensen die last hebben van nacht zweten. Voor de groei van bamboe wordt geen gebruik gemaakt van pesticiden, daarom is bamboe van nature antibacterieel en geschikt bij huisstofmijt allergie.

Vergelijk katoen, zijde en polyester

Ter vergelijking: Katoen houdt vocht vast en het bed zal vochtig worden. Polyester wekt zweet op, hierdoor zal uw lijf en nachtkleding vochtig worden. Zijde werkt als het ware vocht naar buiten toe, de lucht in. Zijde is daarom sneller droog en het neemt 30% vocht op, katoen slechts 8,5%. Vanwege de temperatuur regulerende werking van zijde, past het dekbed zich aan uw behoefte aan: Het verwarmt als het koud is, het verkoelt als het warm is.

Ik wens u een gezonde, rustige nacht toe!
© 2012 - 2019 Slaapadviseur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.zijdendekbed.nl/info/vergelijk-zijde-tencel-en-dons/

Reageer op het artikel "Slaaptips voor vrouwen in de overgang"

Reactie

Ingeborg, 07-08-2012 13:25 #1
Onlangs heb ik een Tencel hoeslaken en een Bamboe dekbedovertrek aangeschaft. Dit helpt mij absoluut de warme nachten door. Zweet niet en ligt super koel. Fantastisch slaapcomfort. Echt een aanrader. Ik heb ze gekocht bij Sensa di Lusso.

Infoteur: Slaapadviseur
Laatste update: 30-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!