InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Visolie: beslist ongezond!

Visolie: beslist ongezond!

Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar de vermeende werking van visolie op hart- en vaatziekten. De onderzoeken die uitgevoerd zijn kenden juist een negatief resultaat. De manier waarop visolie wordt bereid zorgt voor geoxideerde visolie. Dat leidt ertoe dat de kans op aderverkalking in trombose juist vergroot wordt. Onderzoeken tonen aan dat visolie helemaal geen postieve werking hebben voor hart- en vaatziekten. Toch wordt dat het omgekeerde luidruchtig verkondigt in de gezondheidsmedia.
Bron: Elma from Reykjavík, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Elma from Reykjavík, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Inhoud:

Visolie: een grote gok

Het aanbevelen van het dagelijks innemen van visolietabletten is gebaseerd op een grote gok van voedingsexperts. Men hoort dat er omega 3 in zit en hemelt het product gelijk op. Wat er niet op het etiket staat is dat het gaat om omega 3-derivaten oftewel afgeleide stoffen. Deze derivaten van omega 3 zijn schadelijk voor het lichaam. Het is beter om basis omega3 supplementen op plantaardige in te nemen of gewoon af en toe een walnootje te eten.

Visolie bevat risico!

De Harvard Medical School heeft al in 1995 een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat het innemen van omega 3 viscapsules schadelijker was dan werd gedacht. In de groep mensen die 3 capsules per dag innamen gingen meer mensen dood aan hart- en vaatziekten. Wanneer men tweemaal in de week vis at, hield dat geen verandering tot risico´s met betrekking tot hart- en vaatziekten in. Tweemaal vis per dag eten kan geen kwaad maar gaat geen acute hartproblemen tegen.

Van visolie slibben aders dicht

In 1999 zijn visolie-capsules wetenschappelijk getest onder leiding van onderzoeker Clemens von Schaky. Hij concludeerde dat de veelgeprezen strategie om visolie in te nemen als supplement niet werkte. De verstopping van de aders door atherosclerose was gedurende twee jaar visolie slikken enkel toegenomen!

Visolie verdikt kransslagaders

In 2002 werd een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat visolie de kransslagaders nog dichter maakte. Angina pectoris of hartkrampen werden niet voorkomen door het eten van visolie. Dit onderzoek wees uit dat visolie een averechts effect heeft op hart- en vaatziekten, precies omgekeerd als verkopers je willen doen geloven.

Visolie vermindert immuunsysteem

Tijdens een congres van de International Society for the study of fatty acids in 200 in Japan, werd een onderzoek gepresenteerd van het institute of human nutrition van de university of Southampton. Uit dit onderzoek blijkt dat visolie tot een verminderde reactie van de immuuncellen leidt. Gebruikers van visolie kregen vaker de griep.

Omacor leidt tot ontstekingen

Omacor is een medicijn dat voor 90% uit visolie-derivaten bestaat. In de bijsluiter staat dat het een verhoogde kans op infecties teweeg brengt. Mensen die omacor gebruiken leiden tweemaal zo vaak aan een infectie als niet-gebruikers. Hieruit volgt dat visolie niet gebruikt moet worden bij vaatwandontsteking. Huiduitslag is een andere bijwerking. Gebruikers kregen viermaal zo vaak huiduitslag als niet-gebruikers.

De gevaren van visolie

Als een medicijn slechts lichte bijwerkingen heeft zoals afentoe de griep dan zou je nog kunnen zeggen: het heeft voordelen die opwegen tegen de nadelen. De vermeende voordelen van visolie zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Het maakt de zaak nog veel erger als blijkt dat visolie gevaren herbergt. Experimenten gedaan tussen 1988 en 1992 tonen aan dat er afwijkingen in het hersenweefsel ontstaan als men vaak visolie eet. Uit onderzoek op ratten blijkt dat sommige stoffen ineens in grote getale voorkomen na het gebruik van visolie. Wetenschappers spreken over potentieel schadelijke effecten en waren bezorgd om vooral de hersenen in ontwikkeling, bij kinderen dus. Uiteraard geven onderzoeken op ratten niet de werkelijkheid bij de mens weer maar het is een goede indicatie omdat de stofwisseling van essentiële vetzuren in deze knaagdieren vergelijkbaar met die van mensen.

Bron: Oddman47 (bewerkt), Wikimedia Commons (CC0)Bron: Oddman47 (bewerkt), Wikimedia Commons (CC0)

Visolie bij kinderen: slechtere schoolresultaten

Visolie is wonderen toegedicht. Het zou de concentratie bij kinderen vergroten, zo zou blijken uit onderzoek van de universiteit van Durham. Uit onderzoek onder 3000 kinderen bleek dit helemaal niet het geval. De onderzoekssite ´Badscience.net´ toont haarfijn aan dat een onderzoek dat zou moeten hebben uitwijzen dat visolie goed voor de heresen was is vervalst. Slechts de kinderen die het iets beter deden zijn in de onderzoeksresultaten naar voren gehaald. Het was niet gemakkelijk voor Dave Ford om het Durham-onderzoek, dat steeds werd aangehaald om de visolieverkoop te promoten, te pakken te krijgen en het zelf na te lezen. Hij moest via de wet op openbaarheid van bestuur het achterhalen, wat niet lukte. Vervolgens gingen honderden bezorgde ouders brieven schrijven; ook dat had weinig resultaat. Uiteindelijk is de universiteit gezwicht voor de publieke opinie en werden de resultaten kenbaar gemaakt. Het werd besproken als één van de slechtste onderzoeken ooit. In feite is het gewoon wetenschappelijke fraude. Op basis van het onderzoek van Durham hebben tienduizenden ouders wereldwijd hun kinderen visolie gegeven.

De visoliehype die al 20 jaar duurt is gebaseerd op wetenschappelijke fraude.

Visolie slecht voor diabetici

Een ander gevaar van visolie is het gegeven dat bij mensen met diabetes is vast gesteld dat het innemen van visolie leidt tot verslechterde bloedsuikerspiegels. Mensen hadden na visolie-inname meer insuline nodig. Visolie doet de snelheid waarmee glucose uit het bloed verdwijnt met 26% verminderen. Bij gezonde mannen, die geen diabetes hadden, werd waargenomen dat door het innemen van visolie de insulinerespons op glucosebelasting met 40% werd verminderd!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het nut van visolie als supplementHet nut van visolie als supplementHet is helemaal in om visolie suplementen te nemen. Maar waar is dat eigenlijk goed voor? Lees hier het hoe en waarom va…
Visolie en Omega-3 vetzurenVisolie en Omega-3 vetzurenOmega-3 vetzuren of visolie worden in het nieuws dikwijls aangeprezen als essentieel en onmisbaar. Dit blijkt niet ongeg…
Visolie tijdens zwangerschap bevordert motoriek babyVisolie tijdens zwangerschap bevordert motoriek babyBaby's van vrouwen die veel visolie pillen en vis eten tijdens hun zwangerschap tonen beduidend betere motorische ontwik…
Hart en omega-3-vetzurenEPA en DHA, de lange keten omega-3-vetzuren uit visolie, gaan hartritmestoornissen waaronder atrium- en ventrikelfibrill…
Aderverkalking, vetten en voedingAderverkalking, vetten en voedingTriglyceriden zijn vetten die in het lichaam voornamelijk worden gebruikt als energiebron in spierweefsel; ze circuleren…
Bronnen en referenties
  • Bijsluiter omacor
  • Boek: Brian Peskin, Het verzwegen verhaal van kanker
  • http://www.vmt.nl/nieuws/vmt-nieuws/2005/oxidatie-maakt-visolie-ongezond.120054.lynkx
  • http://www.badscience.net/2008/09/dave-ford-from-durham-council-plays-at-being-a-scientist-again/#more-807
  • Afbeelding bron 1: Elma from Reykjavík, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Oddman47 (bewerkt), Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Visolie: beslist ongezond!"

Reacties

Jeff Valkenberg, 29-07-2017 20:30 #3
Inderdaad, lees het boek van prof Brian S. Peskin. Titel: Al bijna een eeuw kan kanker voorkomen en genezen worden.

Zie vooral blz 60, hoe slecht de visolie is, en natuurlijk verder lezen.

Kadris, 19-08-2016 09:21 #2
Ben benieuwd naar de onderbouw van deze artikel, met welke informatie het is geschreven.
Mijn eigen arts adviseert mij omega vetzuren ivm kanker dus dan zou ik graag uitgebreide toelichting wensen. Ik ben iemand die zeker wil weten wat er in het lichaam komt. Zo heb ik chemo ook geweigerd.
Hierom graag toelichting op uw artikel.
Dank u wel Reactie infoteur, 22-08-2016
Volgens mij staat alles in het artikel. Als je een boek erover wilt lezen zou je kunnen kiezen voor ´Het verzwegen verhaal over kanker´, van Brian Peskin. Hij zegt dat visolie geen echte omega 3 is maar een afgeleide. Dat betekent dus: de olie in visoliecapsules kan ons lichaam zelf aanmaken als we genoeg hennepzaadolie, notenolie en andere plantaardige oliën eten. Laat het lichaam zelf bepalen welke oliën het nodig heeft door de basisoliën in te nemen.

Jasper, 25-04-2014 11:16 #1
Onderstaand artikel klopt dus van geen kant of is het andersom? Ik snap dat er verschillende auteurs zijn op deze website maar dit is nogal verwarrend.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/15257-het-nut-van-visolie-als-supplement.html#post Reactie infoteur, 25-04-2014
Ik weiger mensen na te praten dat visolie gezond is. Voor mij is voldoende bewezen dat de onderzoeken die zeggen dat visolie gezond is tot stand zijn gekomen mbv fraude.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-08-2013
Subrubriek: Alternatief
Special: Olie
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!