InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Een bevalling thuis of in het ziekenhuis

Een bevalling thuis of in het ziekenhuis

Een bevalling dien je goed op voorhand voor te bereiden. Het is vooral belangrijk te beslissen waar je wilt bevallen. De meeste vrouwen bevallen in het ziekenhuis, maar je kan ook nog steeds thuis bevallen. Het is nog niet zo lang geleden dat de meeste baby´s thuis geboren werden. Vroeger bevielen in ziekenhuizen voornamelijk vrouwen met moeilijke huiselijke omstandigheden en veelal werden hun kinderen in inrichtingen geplaatst. Medische studenten leerden er hoe een bevalling verliep en wat ze moesten doen, maar de artsen die er werkten, wisten nog niet hoe ze hun handen moesten ontsmetten en veel moeders en baby´s stierven door infecties die ze opdeden: bevallen is de kraamafdeling van een ziekenhuis was riskant. Tegenwoordig is de verloskundige afdeling van de meeste ziekenhuizen de veiligste plek om te bevallen. Maar ondanks deze belangrijke verbeteringen en de tendens dat sommige artsen aanraden in een ziekenhuis te bevallen, voelen veel vrouwen meer voor een bevalling thuis, waar met hun eigen behoeften rekening kan worden gehouden. Een ideale tussenoplossing is de poliklinische bevalling. Als de bevalling naar wens verloopt, mogen moeder en kind na 24 uur weer naar huis. Thuis worden zij dan verder verzorg door een kraamverpleegster.

Maak een verstandige keuze

Reeds voor dat u zwanger wordt, is het de moeite waard erover te denken of u thuis of in het ziekenhuis zou willen bevallen en dit eens met uw dokter te bespreken. Misschien geeft u er de voorkeur aan thuis te bevallen, maar raad uw arts u dit af of kan hij dit niet op zich nemen. Wanneer hiervoor geen duidelijke medische redenen zijn, zou het kunnen zijn dat u dan liever voor een andere arts kiest voordat u zwanger wordt. Maar of u nu thuis of in het ziekenhuis wilt bevallen, het is belangrijk uw arts zo vroeg mogelijk in uw zangerschap uw keuze mee te delen, omdat het dikwijls moeilijk is beslissingen te veranderen wanneer er al afspraken zijn gemaakt.

Bevallen in het ziekenhuis

De meeste vrouwen die besluiten hun kind in een ziekenhuis te krijgen, doen dat in de eerste plaats omdat zij ervan overtuigd zijn dat dit het veiligst is. Zij willen er zeker van zijn dat iedere vakkundigheid en alle moderne verloskundige apparatuur aanwezig zijn om hun kind veiligheid te bieden. Voor sommige vrouwen, vooral voor hen die hun eerste kind krijgen, is de bevalling een ervaring die hen angstig maakt, een stap in de duisternis en zij voelen zich veiliger wanneer ze weten dat zij in de handen zijn van mensen die vakkundig kunnen ingrijpen bij iedere onvoorziene gebeurtenis. Ook is het vaak zo, dat een vrouw die bang is dat haar bevalling heel pijnlijk zal zijn, voor het ziekenhuis kiest, omdat ze weet dat sommige pijnstillende middelen slechts in het ziekenhuis verkrijgbaar zijn en ze de kans niet wil lopen dat deze middelen niet kunnen worden toegepast om haar pijn te verlichten, als het te laat is om nog een andere beslissing te nemen. Soms kent een vrouw een bepaalde vrouwenarts en wil zij dat hij haar helpt omdat ze hem vertrouwt, terwijl een andere vrouw naar een ziekenhuis wil, omdat ze weet dat het haar goed zal doen als ze enige tijd bevrijd wordt van de druk die thuis op haar wordt uitgeoefend. Soms wil de partner dat de vrouw naar het ziekenhuis gaat, omdat hij zich zorgen maakt over een bevalling thuis. Hij is misschien bang dat hij te veel bij de geboorte betrokken wordt, maar vaker zal hij bang zijn dat hij de bevalling zelf zal moeten doen als de verloskundige niet op tijd komt.

Tuis bevallen

Artsen zijn zich ervan bewust dat schijnbaar onbelangrijke moeilijkheden bij de bevalling nadelig kunnen zijn voor de snel groeiende hersenen van het kind. De ziekenhuizen beschikken over voldoende technische mogelijkheden om in te grijpen, wanneer zich ernstiger moeilijkheden voordoen. Tegenwoordig mogen de aanstaande vaders de geboorte van hun kind in een ziekenhuis meemaken en vaak kunnen zij aanvullende inlichtingen geven. Desondanks is de voorkeur van veel vrouwen voor een bevalling thuis niet veel verminderd, dit in tegenstelling met de gang van zaken in veel andere Westerse landen. Dit is mede te danken aan het groeiende inzicht van het belang van een relatie tussen vader, moeder en kind. De meeste vrouwen die thuis bevallen nadat hun vorige bevalling in een ziekenhuis plaats vond, vertellen dat zij hiervan veel meer genoten hebben en hebben het gevoel dat het ook voor de baby plezierig is. Veel vrouwen kiezen voor een bevalling thuis, omdat ze bevallen willen in een omgeving die zij goed kennen en waar ze zich op hun gemak voelen, geen medische omgeving. Zij willen hun eigen beslissingen nemen, op eigen wijze bevallen en zich spontaan kunnen uiten, zonder zich een patiënt te voelen en zonder zich te moeten aanpassen aan de regels van het ziekenhuis. Zij willen vermijden dat zij van kamer moeten verwisselen en uit hun bed naar een verloskamer worden gebracht en willen de houding kunnen aannemen die zij zelf het meest comfortabel vinden. De vertrouwde gezichten en omstandigheden zijn voor deze vrouwen belangrijk. Sommige menen dat de geboorte een daad van liefde is, persoonlijk en intiem, en daarom idealiter in je eigen omgeving moet plaatsvinden, zonder onnodige toekijkers, in vertrouwde kring en in een sfeer van liefde. Zij willen er zeker van zijn dat de vader van de baby of een dierbare vriend of vriendin de hele tijd bij hen kan blijven, actief meewerkt en steun kan geven. Sommigen zouden het prettig vinden wanneer de vader zelf de baby kon opvangen. Dat dit in een ziekenhuis niet kan worden gerealiseerd ligt voor de hand. Het komt voor dat de vader juist net terzijde geschoven wordt op het moment dat zijn vrouw de meeste behoefte heeft om hem vlak bij zich te hebben. Veel vrouwen hopen dat hun baby een zachte geboorte zal doormaken en teder in de wereld ontvangen wordt, zonder instrumenten en felle lampen.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een bevalling thuis of in het ziekenhuis"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 18-08-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!