InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Visolie tijdens zwangerschap bevordert motoriek baby

Visolie tijdens zwangerschap bevordert motoriek baby

Visolie tijdens zwangerschap bevordert motoriek baby Baby's van vrouwen die veel visolie pillen en vis eten tijdens hun zwangerschap tonen beduidend betere motorische ontwikkeling in de eerste twee en een half jaar van hun leven.

Groei en ontwikkeling

Onderzoekers aan de universiteit van West Australië wierven acht en negentig vrouwen die niet rookte en niet meer dan twee maal per week vis aten. Ze gaven één groep vrouwen dagelijks 4 gram visolie supplementen beginnend met twintig weken zwangerschap, terwijl de tweede groep 4 gram supplementen van olijfolie kregen. Toen de kinderen van de vrouwen twee en een half jaar oud waren, werden ze getest op groei en ontwikkeling. Wat bleek, kinderen van de vrouwen die visolie supplementen hadden genomen scoorde veel hoger in hand-oog coördinatie, begrip en woordenschat dan de kinderen van de vrouwen die olijfolie supplementen hadden genomen. Ook konden deze kinderen scherper zien.

De onderzoekers geloven dat de laatste drie maanden van de zwangerschap een essentiële tijd is voor zwangere vrouwen om visolie supplementen te nemen, aangezien de hersenen van de baby dan een groeispurt ervaren. Ook na de bevalling is het belangrijk om voldoende visolie binnen te krijgen, de hersenen van het kind zullen immers nog een lange tijd door groeien. Eventuele ontstane tekort van DHA (belangrijkste vetzuur in visolie) in het lichaam van de moeder moet ook weer worden hersteld.

Voordelen voor de moeder

De hoge omega-3 vetzuren (EPA en DHA) in visolie spelen een belangrijke rol in juiste ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel van het kind. Eerdere studies hebben aangetoond dat omega-3 ook de moeder tijdens en na zwangerschap ten goede kan komen door hoge bloeddruk te verminderen en postnatale depressie te verlichten.

Allergieën

Volgens een recente studie uit Zweden dat werd gepubliceerd in het journaal Acta Paediatrica blijkt dat visolie tijdens de zwangerschap het risico met zo'n zestien procent kan verminderen van allergieën en eczeem.

Veilige vis

De uitkomsten van deze onderzoeken staat lijnrecht tegenover de bekende gedachte dat vis tijdens de zwangerschap slecht zou zijn voor het kind omdat het kwik in vis giftig zou zijn voor het lichaam en slecht voor de ontwikkelende baby. Bij het eten van vis moet dus wel worden opgelet dat het niet te veel kwik bevat. Garnalen, haring, zalm en ingeblikte tonijn zijn veilige keuzes. Bij drogisterijen zijn speciale visolie supplementen voor zwangere vrouwen te verkrijgen met een hogere dosis DHA en die kwik vrij zijn.
© 2009 - 2018 Wieweet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Monikapp, Pixabay
  • http://www.sciencedaily.com/releases/2008/04/080409110029.htm

Reageer op het artikel "Visolie tijdens zwangerschap bevordert motoriek baby"

Infoteur: Wieweet
Gepubliceerd: 13-08-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!