InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische geneesmiddelen tegen hoofdpijn

Homeopathische geneesmiddelen tegen hoofdpijn

Homeopathische geneesmiddelen tegen hoofdpijn De meest voorkomende vormen van hoofdpijn zijn migraine en spanningshoofdpijn. Migraine is een aanval van hoofdpijn aan, vaak, een enkele zijde van het hoofd. Dit gaat soms gepaard met misselijkheid, wazig zien en braken. Spanningshoofdpijnen kennen een langzame verergering met een drukkend gevoel. Bij de meeste soorten van hoofdpijn past een homeopathische oplossing. Zo kunt u bij een kater Nux Vomica D6 tabletten gebruiken en bij beginnende migraine het middel Secale Pentarkan. De meeste homeopathische geneesmiddelen werken niet als een pijnstiller, maar pakken juist de oorzaak van de hoofdpijn aan. Homeopathie tegen de meest voorkomende vormen van hoofdpijn!

Hoofdpijn

In Nederland hebben miljoenen mensen te maken met een vorm van chronische hoofdpijn. Vaak wordt er geen medische hup ingeschakeld, terwijl hoofdpijn het dagelijks leven ernstig kan belemmeren. De meest voorkomende vormen van hoofdpijn zijn migraine en spanningshoofdpijn. Daarnaast kan hoofdpijn ook na een kater, bij koorts, rond de menstruatie, bij kinderen in de groei, bij vrouwen in de overgang en in perioden van ontspanning, bijvoorbeeld in vakanties voorkomen.

Homeopathische oplossingen bij hoofdpijn

Als de hoofdpijn plots en zonder een aantoonbare aanleiding opkomt of langer dan een aantal dagen aanhoudt is het raadzaam om een arts te raadplegen. Homeopathische middelen werken niet zoals een pijnstiller, die er alleen voor zorgt dat de pijn onderdrukt wordt, maar pakken de oorzaak van de hoofdpijn aan. Het is echter niet gemakkelijk om (chronische) hoofdpijn volledig te genezen. Bij de meeste oorzaken van hoofdpijn kunt u homeopathische geneesmiddelen inzetten.

Migraine

Migraine wordt gekenmerkt door een zware hoofdpijn waarbij u soms van te voren gewaarschuwd wordt door duizeligheid en het zien van kleuren in de vorm van een aura. Hoelang een aanval aanhoudt is per patiënt verschillend. Een migraineaanval worden uitgelokt door factoren als stress en verkeerd voedsel eten. Een homeopathisch geneesmiddel bij beginnende migraine is Secale Pentarkan. Deze druppels hebben ook een gunstige werking bij vrouwen in de overgang. Per 100 gram bevatten deze druppels:
  • Secale cornutum D3 10 g
  • Glonoinum D5 10 g
  • Ignatia amara DS 10 g
  • Nux vomica D5 10 g
  • Magnesium phosphoricum D6 1 g
  • ethanol/aqua ad 100 g
  • alcoholgehalte 49%.

Spanningshoofdpijn

Bij spanningshoofdpijn voelt u een drukkende, soms doffe, pijn over heel het hoofd. Mensen die hier vaak mee te kampen hebben omschrijven het alsof er een band om het hoofd is gewikkeld. Deze spanning kan ontstaan door onder andere stress, gebitsafwijking, kou, vocht, kater, koorts of bijholteontsteking. De echte oorzaak van spanningshoofdpijnen is onbekend, maar een aantal factoren als stress, inspanningen en het eten van de verkeerde voedingsmiddelen kan deze hoofdpijn voorkomen of verminderen. Als de hoofdpijn vanuit de nek komt dan kunt u als homeopathische oplossing Gelsemium D6.

Bijholteontsteking

Aan de linker- en rechterkant van de neus zitten de bijholten. Bij bijholteontsteking kunnen de slijmvliezen in de neus opzwellen en de verbindingen tussen de bijholten blokkeren. Er kunnen zich bacteriën vormen in deze afgesloten ruimte die zich kunnen vermenigvuldigen. Snotterigheid en pijn in kaak, aangezicht of voorhoofd zijn de bekendste klachten. Bij deze klacht past het homeopathische middel Rinileen in tabletvorm. De werkzame bestandsdelen van Rinileen zijn:
  • Baryta muriatica D3 25 mg.
  • Cinnabaris D12 25 mg.
  • Echinacea angustifolia D3 25 mg.
  • Hydrastis canadensis D3 25 mg. tabletmassa ad 250 mg.

Kater

Nadat u teveel drank heeft genuttigd kan er een dag later een kater ontstaan. Hoe meer alcohol u heeft gedronken des te erger de klachten kunnen zijn. Onder de klachten vallen onder andere hoofdpijn, vermoeidheid, zwakte, extreme dorst, problemen met maag en darmen en een slecht humeur. Het homeopathische geneesmiddel Nux Vomica in tabletvorm kan uitkomst bieden. Bestandsdelen zijn per tablet:
  • Nux vomica D6 100 mg
  • tabletmassa ad 103 mg.

Overbelaste kinderen, met gebrek aan eetlust

Van bijna 45.000 leerlingen in het voorgezet onderwijs zijn er ruim 5000 overbelast en tonen gedrags- en andere problemen. Onder deze problemen valt ook een gebrek aan eetlust. Bij kinderen die hier ast van hebben kan er gebruik worden gemaakt van het homeopathische middel Stramonium Pentarkan in druppels. Deze druppels werken rustgevend bij overbelaste of hyperactieve kinderen. Ook zal het de eetlust en slaappatroon verbeteren. Per 100g bevatten de druppels Stramonium Pentarkan:
  • Stramonium DS 10 g
  • Passiflora incarnata 50 g
  • Ignatia amara DS 10 g
  • Zincum valerianicum D5 10 g
  • Calcarea phosphorica D6 1 g
  • ethanol/aqua ad 100 g
  • alcoholgehalte 61%.

Klap tegen of stoten van het hoofd

Stoten van het hoofd kan op ieder moment voorkomen net zoals een klap krijgen. Hoofdpijn kan snel daarna optreden als symptoom. Het homeopathische middel Arnica D6 in tabletvorm biedt uitkomst. Deze tabletten worden ingezet bij kneuzingen en verstuikingen en blauwe plekken ten gevolge van letsel. Bij stoten, vallen en ander soortgelijk letsel wordt het middel als eerste hulp ingezet. Dit middel wordt ook ingezet bij pijn na een bevalling en pijn na het trekken van een kies. De werkzame stof is Arnica Montana D6. Als er na stoten van het hoofd een blauwe plek of zwelling ontstaat kunt u het homeopathische middel Arniflor gelei op de plek aanbrengen.

Koorts-hoofdpijn

Na langer dan drie dagen koorts met hoofdpijn dient u altijd een arts of specialist te raadplegen. Bij koorts stijgt onze lichaamstemperatuur om virussen en bacteriën af te weren. Hoofdpijn is een van de bekendste symptomen bij deze koorts. De combinatie van koorts en hoofdpijn moet altijd, ook bij kinderen, serieus genomen worden. De homeopathische oplossing voor koorts en hoofdpijn is BAF-Complex. Dit is een samenstelling van meerdere soorten homeopathische middelen:
Belladonna D3 25 mg
Aconitum napellus D3 25 mg
Ferrum phosphoricum DS 25 mg
tabletmassa ad 250 mg.

Rond de menstruatie

Hormonale hoofdpijn is pijn die voor of tijdens de menstruatie op kan treden naast klachten als buikpijn, rugpijn, stemmingswisselingen en slecht slapen. Per periode kunnen de klachten verschillen. Cyclamen Pentarkan kan bij hormonale hoofdpijn worden gebruikt. De samenstelling van deze druppels is per 100g:
  • Cyclamen europaeum D3 10 g
  • Cimicifuga racemosa D3 10 g
  • Gelsemium sempervirens D3 10 g
  • Iris versicolor D2 10 g
  • Sanguinaria canadensis Dl 1 0 g
  • ethanol/aqua ad 100 g
  • alcoholgehalte 68%.

Schoolhoofdpijn, bij kinderen in de groei

Als een kind moeite heeft met de lesstof of leerstof op school of een verkeerde houding heeft bij het zitten aan een bureau dan kan er hoofdpijn ontstaan. Deze hoofdpijn wordt schoolhoofdpijn genoemd en ontstaat voornamelijk aan het einde van de middag aan het achterhoofd. Het kind kan Calcium Phosphoricum D6 nemen in tabletvorm. Calcium Phosphoricum komt onder andere voor in plantaardig voedsel als frambozen, amandelen, aardbeien, vijgen, mais en walnoten.

Vrouwen in de overgang

Miljoenen vrouwen in Nederland hebben last van hormonale hoofdpijn bij de menstruatieklachten. Tijdens de overgang kunnen de klachten eerst nog verergeren voordat ze geen verdwijnen. Deze hoofdpijn bij de overgang kan worden bestreden met het homeopathische middel Klimaktolan druppels of tabletten. Deze tabletten bestrijden de symptomen van de hoofdpijn. Per 250g bevatten de Klimaktolan tabletten:
  • Cimicifuga Racemoda D3
  • Ignatia Amara D3
  • Lachesis Mutus D5
  • Sangiunaria Cannadensis D3
  • Sepia Officinalis D3

Weekend-hoofdpijn

Dit soort hoofdpijn begint in perioden van ontspanning, bijvoorbeeld als u net vakantie heeft. Dit kan komen doordat u in het weekend een ander slaappatroon heeft, op andere tijdstippen u maaltijden nuttigt en geen last heeft van de stress die de dagen doordeweeks met zich meebrengen. U kunt hiervoor het homeopathische middel Iris Versicolor D6. Deze druppels werken rustgevend en werkt ook bij stekende migraine. Iris Versicolor D6 wordt gemaakt uit de wortelstok van de blauwe iris, een inheemse plant in Zuid-Europa

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geneeskundige behandeling van hoofdpijnGeneeskundige behandeling van hoofdpijnChronische hoofdpijn kan een enorme invloed hebben op het dagelijkse leven en dit kan zelfs zo ver gaan dat het normale…
De oorzaken van hoofdpijnDe oorzaken van hoofdpijnHet ontstaan van hoofdpijn is voor vele mensen nog onbekend terrein, terwijl iedereen in Nederland er wel eens mee te ma…
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Homeopathie: allium cepa (ui)Homeopathie: allium cepa (ui)In de klassieke homeopathie behoort allium cepa tot de acute middelen. Het wordt bereid uit verse uien die in de zomer w…
Bronnen en referenties
  • https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/migraine
  • http://www.consumed.nl/bijsluiter/Rinileen%20tabletten.pdf
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/5997/Nux_Vomica_D4_A.Vogel
  • https://www.thuisarts.nl/bijholteontsteking
  • http://www.nu.nl/binnenland/2638155/duizenden-leerlingen-overbelast.html
  • http://pentarkan.de/secure/media/stramonium_pentarkan.pdf
  • http://www.defysiomarkt.nl/content/vsm-arnica-montana-d6-tabletten-200-st
  • http://www.homeshop18.com/baf-complex-cell-development-function/author:anant-rajnikant-jani/isbn:9781243714855/books/science/product:26239547/cid:12486/
  • http://www.hoofdpijnpatienten.nl/soorten-hoofdpijn/hormonale-hoofdpijn-en-hormonale-migraine/698-hormonale-hoofdpijn-en-hormonale-migraine.html

Reageer op het artikel "Homeopathische geneesmiddelen tegen hoofdpijn"

Reacties

Lietje, 23-09-2017 09:41 #2
Hepar sulfuris en cinnabaris pentarkan waren de middelen die mij na tientallen jaren chronische voorhoofdsholteontsteking en sinussitis daar totaal vanaf hielpen. Toen kwam het middel waarin die beiden zaten, in één pilletje, dat hielp net zo goed. Maar dat moest uit de handel genomen worden. Om duistere redenen. Bij de apotheek zijn de middelen te bestellen.

N., 23-03-2016 08:58 #1
Wanneer begin je met cyclamen pentarkan? Als de hoofdpijn opkomt?

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 15-09-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie bij spanningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!