InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen bij littekens

Homeopathische middelen bij littekens

Homeopathische middelen bij littekens Na operaties, brandwonden, inentingen, waterpokken, acne enz. kunnen littekens ontstaan. Bij oppervlakkige beschadigingen wordt het weefsel weer opgevuld vanuit de rand. Als de beschadiging dieper gaat, sluiten de randen van de won niet meer goed tegen elkaar en maakt het lichaam in plaats van het oorspronkelijke weefsel een stugge bindweefselmassa: een litteken. Homeopathische middelen worden ingezet in de vorm van een zalf. Met name Calendulan zalf wordt gebruikt.

Litteken

Het is belangrijk om te weten dat een litteken nooit volledig kan verdwijnen op een natuurlijke manier. Er bestaan in totaal vijf soorten littekens, ieder soort moet op een andere manier worden behandeld.

Rijp litteken

Dit soort litteken is licht van kleur en voelt vlak aan, het is uitgerijpt. Dit litteken zal niet meer veranderen van vorm of kleur en zal daarnaast ook niet meer snel vervagen.

Onrijp litteken

Een onrijp litteken is rood van kleur. Soms ervaart u zelfs jeuk of pijn rondom de plek. Omdat deze littekens nog niet zijn uitgerijpt kunnen ze nog vervagen van kleur en uiteindelijk minder zichtbaar worden. Dit soort littekens kunnen goed behandeld worden door middel van homeopathie.

Hypertrofisch litteken

Een rood litteken dat dik, gezwollen en pijnlijk kan zijn. Kenmerkend voor dit type is dat deze ontstaan binnen enkele weken nadat u zich verwondt heeft en dat deze in grootte toe kan nemen. Op natuurlijke wijze en met hulp van homeopathische middelen kan het een stuk minder zichtbaar worden.

Keloïd litteken

Dit soort litteken kan felrood tot paars van kleur zijn en ontstaat in de meeste gevallen spontaan na een willekeurige vorm van beschadiging aan de huid. Deze littekens komen voor op iedere leeftijd, maar jongere mensen en mensen met een donker getinte huid hebben een verhoogde kans op een keloïd litteken.

Atrofisch litteken

Als de huid na bijvoorbeeld een beschadiging, infecties, waterpokken of ernstige acne moet herstellen kan dit proces worden verstoord. Er worden dan onvoldoende nieuwe vezels gevormd. Deze littekens worden vaak gezien als oneffenheden op de huid en komen dikwijls in het gezicht voor.

Een litteken wegwerken

Een jong litteken ziet rood en dik. Na verloop van tijd verbleekt de kleur en wordt het oppervlak gladder. Kleine littekentjes kunnen met behulp van een camouflagestift en wat losse poeder makkelijk minder zichtbaar worden. Grotere littekens kunnen in aanzien verbeteren door bindweefselmassage, die door een schoonheidsspecialist kan worden uitgevoerd. Ernstige littekens kunnen door middel van diverse technieken worden behandeld door de dermatoloog of een plastisch chirurg.

Homeopathie bij littekens

Mocht u aanleg hebben voor overmatige groei van littekenweefsel dan kan eventueel direct na een operatie of verwonding worden begonnen met een homeopathische behandeling. Homeopathie wordt bij littekens alleen ingezet voor uitwendig gebruik. Voor inwendig gebruik is er geen geschikt homeopathisch middel.

Dichte wonden en bestaande littekens

U kunt Calendulan zalf aanbrengen op dichte wonden waarbij de kans bestaat dat het een litteken kan gaan worden. De wond moet hiervoor wel dicht zijn. Het homeopathische middel Calendulan bevat: Petrolatum, aqua, lanolin, paraffinum liquidum, alcohol, Calendula officinalis extract, lanolin alcohol, polyglyceryl-2 dipolyhydroxystearate en cetearyl alcohol. De zalf kan maximaal drie keer er dag worden ingesmeerd op dichte wond. VSM heeft ook een crème ontwikkelt speciaal voor littekens, de Calendulan littekencrème. Deze kunt u bij de apotheek, drogisterij of online drogisten kopen.

Littekenweefsel

Om de vorming van littekenweefsel te verminderen kan er gekozen worden voor het homeopathische middel Grafiet zalf of Calendulan klovenzalf van het merk VSM. Deze zalf heeft een bijzonder gunstige werking op het bindweefsel. Daarnaast maakt deze zalf schrale en gesprongen huid weer zacht en elastisch.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verbeteren van littekensHet verbeteren van littekensEen hoop mensen hebben littekens op hun lichaam. Dit varieert van kleine naar zeer grote beschadigingen op de huid. Er b…
Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)Keloïd is een abnormale reactie van de huid van overmatige vorming van littekenweefsel. Het kan ontstaan door verschille…
Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagenEr is niets zo vervelend als een lelijk litteken dat niet weg wil. Of acne littekens op je gezicht die je herinneren aan…
Soorten littekens en de behandeling ervanSoorten littekens en de behandeling ervanBij littekenvorming is het bindweefsel in de huid beschadigd. Er zijn verschillende soorten, zoals atrofische en hypertr…
Littekens verminderen met Scarban siliconenverbandScarban siliconenverband zorgt er voor dat littekens worden verminderd. Vaak denken mensen dat ze littekens het beste in…
Bronnen en referenties
  • http://vitami.nl/calendulan-zalf-1212.html
  • http://www.dokteronline.com/calendulan/
  • http://www.vsm.nl/nieuws/1111
  • http://www.litteken.nl/faq#571
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/littekens/wat-zijn-keloid-littekens/item43163
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/littekens/wat-zijn-atrofische-littekens/item43161
  • Homeopathie en gezondheid, boek

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen bij littekens"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Huid, haar, nagels
Medische informatie…
Schrijf mee!