InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zet eens een kopje thee…voor in je haar

Zet eens een kopje thee…voor in je haar

Zet eens een kopje thee…voor in je haar Dat het gezond is om dagelijks een paar kopjes thee per dag te drinken, dat weten de meeste mensen wel. Drie kopjes groene thee per dag draagt bijvoorbeeld bij aan een betere vetverbranding. Dat thee echter ook gezond is voor je haar, dat is minder bekend. Er bestaan niet alleen crèmespoelingen voor je haar, maar ook “theespoelingen” voor je haar. Voor vrijwel elk haarprobleem is er wel een geschikte theesoort waar een goede theespoeling mee kan worden gedaan. Wat wordt er nu onder theespoelingen voor je haar verstaan, waarom werken ze zo goed, en op welke wijze worden ze toegepast?

Inhoud:

Wat wordt er onder een theespoeling verstaan?

Onder een theespoeling wordt niets anders verstaan dan het naspoelen van je haar met thee nadat je het gewassen hebt. Gewoonlijk sluit je een wasbeurt af met koel water en een crèmespoeling of haarconditioner. Nu sluit je het haren wassen af met een theespoeling, eventueel gevolgd door een crèmespoeling/conditioner.

Hoe voer je een theespoeling uit?

Het is eigenlijk heel simpel. Je doet wat je normaliter ook zou doen als je een kopje thee zou zetten om op te drinken.

Kook water in een ketel of waterkoker. Doe er vervolgens theezakjes of losse thee in, en laat de thee trekken gedurende de tijd die er volgens de instructies op de verpakking voor nodig is.

Neem de thee mee naar de badkamer om deze af te laten koelen, en was in de tussentijd je haren zoals je dit gewend bent te doen. De thee koelt sneller af als je deze in een grote kom of een teiltje overgiet.

Inmasseren

Schenk de afgekoelde thee over je haar en hoofdhuid, en masseer de thee gedurende een paar minuten in je hoofdhuid. Spoel de thee uit je haar. Breng crèmespoeling of conditioner aan.

Welke theesoorten zijn voor een theespoeling geschikt?

Welke theesoort je kiest, is afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken.
  • Grijzen haren donkerder laten worden: rozemarijn- of saliethee.
  • Haren lichter laten worden: kamillethee voor blondines, rooibosthee voor roodharigen en zwarte thee voor brunettes of zwartharigen.
  • Haaruitval verminderen: groene thee of zwarte thee.
  • Haargroei stimuleren: groene thee, hibiscusthee.
  • Haar versterken of verdikken: zwarte thee.
  • Roos bestrijden: groene thee, brandnetelthee.

Waarom zijn theespoelingen effectief?

Dit heeft te maken met de eigenschappen van de thee. Sommige theesoorten zorgen voor een betere doorbloeding van de hoofdhuid. Anderen bezitten antioxidanten, reinigen goed, of hebben antibacteriële eigenschappen en aminozuren.

Aminozuren

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten, ook wel proteïnen genoemd. Omdat proteïnen in ons lichaam voorkomen, zijn aminozuren ook belangrijk voor de gezondheid van het haar. Aminozuren helpen daarom tegen haarverlies. Cafeïne heeft als effect dat het de haargroei stimuleert. Van alle theesoorten heeft zwarte thee de meeste cafeïne.

Milde shampoo en conditioner

Om de positieve resultaten van een theespoeling niet teniet te doen, is het raadzaam om geen agressieve shampoo en conditioner te gebruiken. Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke haarverzorgingsproducten, of maak deze zelf.

Andere toepassingen voor thee in je haar

Hierboven is beschreven hoe je de theespoeling ná een wasbeurt toepast. Je kunt theespoelingen echter ook op andere manieren gebruiken.

Thee + conditioner

In plaats van de theespoeling uit te spoelen, laat je deze na de massage in je haar zitten, en breng je direct na de theespoeling een diepe conditioner in je haar aan (die je na de inwerktijd uiteraard wel uitspoelt.)

Haar tussen wasbeurten in opfrissen

Je kunt ook afgekoelde thee in een plantenspuit doen om je haar tussen wasbeurten op te frissen. Afhankelijk van wat je haar nodig heeft, is het fijn om hiervoor een kalmerende kruidenthee als lavendelthee, of juist een thee die de hoofdhuid stimuleert (bijvoorbeeld muntthee) te gebruiken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Haaruitval: hoe kan je dit voorkomen?Haaruitval: hoe kan je dit voorkomen?Haaruitval (alopecia) kan verschillende oorzaken hebben. Vrouwen hebben vaak te kampen met haaruitval in de periode na e…
Vette hoofdhuidVette hoofdhuidEen vette hoofdhuid komt vaker voor dan een droge hoofdhuid. Vaak is het vet duidelijk voelbaar wanneer je met de vinger…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Huismiddeltjes tegen haaruitvalHuismiddeltjes tegen haaruitvalOngewenst haarverlies is de schrik van vele mannen en vrouwen. Een beetje haarverlies is normaal, maar wanneer je regelm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Svadilfari, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • http://www.seriouslynatural.org/2013/07/tea-rinses-for-your-hair.html
  • http://www.womenshealthmag.nl/Food/De-feiten-over-cafeine
  • http://www.mooihaar.info/aminozuren-tegen-haaruitval/
  • Foto: www.flickr.com: Sean, A cup of Earl Grey Tea.
  • Foto:www.flickr.com: SCA Svenska Cellulosa Aktiebolaget, Woman washing her hair

Reageer op het artikel "Zet eens een kopje thee…voor in je haar"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!