InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haaruitval: hoe kan je dit voorkomen?

Haaruitval: hoe kan je dit voorkomen?

Haaruitval: hoe kan je dit voorkomen? Haaruitval (alopecia) kan verschillende oorzaken hebben. Vrouwen hebben vaak te kampen met haaruitval in de periode na een bevalling, in de overgang of wanneer er sprake is van vitaminegebrek, stress, extreem gewichtsverlies, chemotherapie, bloedarmoede, bepaalde medicatie of schildklierproblemen. Aan de overgang valt niet veel te veranderen, wel kan je proberen de schade te beperken. Wat kan je als vrouw doen wanneer je lijdt onder haaruitval?

Gezond eten

Tekort

Wanneer er sprake is van haaruitval, kan dit te maken hebben met het voedingspatroon. Een voedingspatroon met veel noten, zaden, groenten, fruit, melkproducten, eieren en vis kan helpen om een gezonde hoofdhuid te creëren en nieuwe haargroei te stimuleren. Bovendien is het noodzakelijk om voldoende te drinken en dan vooral voldoende water. Het is bekend dat een tekort aan omega 3, zink, ijzer, vitamine B8 en vitamine C haaruitval kan veroorzaken. Door een gezond voedingspatroon en evt. een voedingssupplement kunnen dergelijke tekorten worden voorkomen.

Teveel

Vermijd voedingsmiddelen zoals frisdrank, suikers (snoepgoed) en gefrituurde voedingsmiddelen zoveel mogelijk. Ook heel veel koffie drinken kan haaruitval in de hand werken. Drink dus niet meer dan 2 koppen koffie per dag.

Kijk ook uit voor teveel vitaminen. Een bekende oorzaak van haaruitval is een overmaat aan vitamine A. Wanneer je veel leverproducten, paté, eierdooiers en dergelijke eet, zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn.

Masseren van de hoofdhuid

Door de hoofdhuid te masseren wordt de doorbloeding verbeterd. Een betere doorbloeding stimuleert de haargroei. Het is een goed idee om voor dat masseren van de hoofdhuid olie te gebruiken. Voorbeelden van olie die hiervoor goed bruikbaar zijn: Ylang Ylang-olie, amandelolie, kokosolie of jojobaolie.

Levensstijlveranderingen

Wanneer de haaruitval komt door stress, kan het helpen om dit stressniveau te verlagen. Probeer meer rust en tijd voor jezelf in te ruimen. Vraag ook eens om hulp. Er zijn verrassend veel mensen die graag iets voor je doen, wanneer je het durft te vragen. Ook kan het stressverlagend werken wanneer je meer gaat bewegen of een cursus yoga of mindfulness volgt.

Roken is slecht voor je en ook voor de haargroei. Bij rokers is het zuurstofgehalte in het bloed lager en dit kan zorgen voor haaruitval.

Uiensap

Er wordt beweerd dat uiensap haaruitval kan voorkomen en haargroei bevorderd. Doe hiervoor de uien in de blender en masseer dit sap in de hoofdhuid. Laat dit uiensap een half uurtje in de hoofdhuid trekken afgedekt met een badmuts of plasticfolie. Herhaal dit iedere week. Uiensap op de hoofdhuid zou de haargroei stimuleren doordat het zwavel bevat. Daarnaast heeft het een antibacteriële en een antischimmelwerking.

Naar de dokter

Blijft je haar ondanks de tips maar uitvallen? Bezoek dan eens een arts, misschien is er iets meer aan de hand. Sommige zaken zijn eenvoudig op te sporen, maar kunnen wel de oorzaak zijn van haaruitval. Denk hierbij aan bloedarmoede of schildklierproblemen. Ook kunnen sommige infectieziekten en medicatie zoals bloedverdunners en bloeddrukverlagende medicijnen zorgen voor haaruitval. Ook wanneer je vermoed dat medicatie de oorzaak is, altijd even naar de huisarts. Nooit zelf met medicatie gaan rommelen.

Zuinig op je haar

Wanneer je last hebt van haaruitval is het zaak om je haar geen extra stress te bezorgen, dus:
  • laat föhnen en andere haarbehandelingen met veel hitte zoveel mogelijk achterwege
  • maak geen kapsels waarbij aan het haar getrokken wordt, zoals vlechten, staarten, knotten enz.
  • kijk uit met chemische behandelingen zoals verven of permanenten van het haar
  • gebruik liever geen borstel, maar gebruik een kam om je haar in model te brengen
  • laat nat haar zoveel mogelijk met rust
  • was je haar niet te heet, ook dit kan haaruitval veroorzaken
  • draag een hoed om je haar en je hoofdhuid te beschermen tegen een sterke zon.
Gerelateerde artikelen
Haaruitval, Alopecia AreataJe staat voor de spiegel en ontdekt een kale plek. Je verliest haar. Voor Nederlanders “normaal” als je ouder wordt, maa…
Oplossingen haaruitvalOplossingen haaruitvalDe gemiddelde mens verliest zo'n honderdtal haren per dag. Indien je er meer verliest, lijd je aan haaruitval. Dringend…
Verschillende vormen van haaruitvalEen vervelende maar veel voorkomende aandoening waar zowel mannen als vrouwen mee te maken kunnen krijgen, haaruitval! T…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Haaruitval de oorzaken en hoe het te voorkomenHaaruitval de oorzaken en hoe het te voorkomenHaaruitval is iets, waar de meeste mensen niet aan moeten denken. Voor het grootste deel komt haaruitval, vooral bij man…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.wikihow.com/Treat-Thinning-Hair
  • http://www.huffingtonpost.com/toby-nwazor/8-amazing-tips-to-prevent_b_10111774.html
  • http://www.health.com/health/gallery/0,,20727114,00.html#too-much-vitamin-a-0
  • https://gezonderleven.com/uiensap-maken-om-haaruitval-voorkomen/

Reageer op het artikel "Haaruitval: hoe kan je dit voorkomen?"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 14-09-2017
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!