InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alopecia barbae: Haaruitval aan baardgebied bij mannen

Alopecia barbae: Haaruitval aan baardgebied bij mannen

Alopecia barbae: Haaruitval aan baardgebied bij mannen Alopecia, de medische term voor haaruitval, is bekend bij minstens 50% van de volwassen bevolking. Sommige mannen verliezen echter om onbekende redenen het haar op een andere plek dan de hoofdhuid, met name op het baardgebied. Deze niet-besmettelijke aandoening treedt onafhankelijk van andere vormen van haarverlies op. Bij de ziekte verschijnen ronde, perzikkleurige en gladde plekken aan de baard, wat soms nog met bijkomende symptomen gepaard gaat. Een genezend medicijn bestaat niet voor het verlies van het haar aan de baardregio, maar enkele geneesmiddelen en andere behandelingen stimuleren wel de haargroei. De vooruitzichten zijn variabel maar bij de meeste patiënten flakkeren de symptomen regelmatig terug op.

Epidemiologie van haaraandoening bij mannen

De meeste mannen die tekenen van de aandoening vertonen, zijn tussen de 28 en 42 jaar oud.

Oorzaken van alopecia barbae

Haaruitval (alopecia) kent twee hoofdtypen: androgene alopecia en alopecia areata (haaruitval met ronde, kale plekken). Alopecia barbae is een vorm van alopecia areata en heeft invloed op de haarzakjes in de baardregio. Alopacia barbae is wellicht een auto-immuunziekte die de haarzakjes aantast en beschadigt, wat leidt tot haarverlies. Het is echter niet duidelijk waarom het immuunsysteem de haarzakjes aanvalt. Alopecia barbae komt voorts onafhankelijk van andere vormen van alopecia voor. Mannen met gezonde hoofdhaar ervaren mogelijk alopecia barbae en omgekeerd.

Risicofactoren van haarverlies aan baardregio

Sommige patiënten met alopecia barbae hebben een familiegeschiedenis van de aandoening. Hierdoor vermoeden artsen dat een erfelijke component betrokken is bij de totstandkoming van de aandoening. Bij sommige mannen dragen stress, angst en een depressie ook bij aan het versnellen van de haaruitval. Ook andere omgevingsafwijkingen versnellen het haarverlies zoals chemicaliën, een extreme fysieke belasting, hormonale veranderingen, allergische reacties en de aanwezigheid van andere auto-immuunziekten.

Symptomen: Kale plekken in baard

De symptomen van alopecia barbae zijn duidelijk. De patiënt heeft kleine, ronde, kale, gladde, glanzende en zachte plekken aan de baardregio (kin, wangen en kaaklijn). Meestal heeft de patiënt geen jeuk, maar soms ervaren mannen met alopecia areata of alopecia barbae een brandend en tintelend gevoel aan het baardgebied. De kale plekken hebben soms een perzikachtige kleur. Onbehandeld verspreiden de kale plekken zich over de hele baardzone. In zeldzame gevallen zijn de nagels aangetast en ervaren mannen dunnere nagels of nagels die losraken van het nagelbed (onycholyse).

Diagnose en onderzoeken

Veel mannen hebben de neiging om een klein kaal stukje in de baardzone te negeren. Ze denken dat het haar dan wel vanzelf terug zal groeien. Hierdoor verergert echter de haaruitval. De kaalheid aan het baardgebied is gemakkelijk op het blote oog waar te nemen.

Behandeling van haaruitval aan baardgebied

De resultaten zijn doorgaans beter wanneer de behandeling in een vroeg stadium begint. De behandeling van alopecia barbae is moeilijk en verloopt steeds onder toezicht van een arts. Geen enkele behandeling voor alopecia barbae (of alopecia areata) is echter effectief. Meestal zet de arts behandelingsmethoden in om de haargroei te stimuleren.

Vloeibaar medicijn

Minoxidil is een vloeibaar medicijn dat een man minstens twee keer per dag op de aangetaste gebieden moet inwrijven. Slechts 5% van de hoeveelheid is een effectief medicijn. Het geneesmiddel stimuleert de haargroei en voorkomt verder haarverlies. Het medicijn veroorzaakt echter soms irritatie.

Crème

Anthralin is een andere effectieve behandeling voor alopecia barbae. Het medicijn is verkrijgbaar in de vorm van een crème of zalf die synthetisch en op teer gebaseerd is. Nieuw haar begint te groeien bij het aanbrengen van de crème; de haargroei stopt echter onmiddellijk nadat de patiënt stopt met het aanbrengen van het medicijn.

Corticosteroïden

Een dermatoloog (huidarts) injecteert corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers) in de huid waar haarverlies prominent aanwezig is. Een man krijgt maandelijks deze injecties toegediend, wat uiteindelijk resulteert in een haargroei. Corticosteroïde-injecties blijken effectiever te zijn dan gels of crèmes die corticosteroïden bevatten.

Lichttherapie

Sommige mannen zijn verder gebaat met UV-lichttherapie. Een van planten afkomstige stof (psoraleen) brengt de arts eerst aan op de aangetaste gebieden en vervolgens voert de arts UV-lichttherapie of een UV-laserbehandeling uit.

Alternatieve therapieën

Complementaire en alternatieve therapieën zijn eveneens inzetbaar om de omvang van alopecia barbae te minimaliseren zoals aromatherapie, massages en het gebruik van kruiden. Door het de combinatie van essentiële oliën zoals lavendel, rozemarijn en tijm in combinatie met dragersoliën zoals jojoba of druivenpitolie is het mogelijk om de hoofdhuid te masseren voor de bevordering van de haargroei. Het masseren van het baardgebied verbetert namelijk ook de bloedcirculatie en vermindert stress. Bijwerkingen komen niet voor bij de massagetherapie, maar sommige patiënten reageren wel allergisch op de oliën.

Prognose van kaalheid aan de baard

De aandoening leidt niet tot ernstige gezondheidsproblemen. Sommige patiënten herstellen spontaan binnen een jaar en dan groeit het haar ook weer terug. Bij andere patiënten flakkert de haaruitval telkens weer op.

Complicaties

Patiënten met alopecia barbae hebben mogelijk last van een lager zelfbeeld. Dit leidt tot stress wat resulteert in verder haarverlies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haaruitval, Alopecia AreataJe staat voor de spiegel en ontdekt een kale plek. Je verliest haar. Voor Nederlanders “normaal” als je ouder wordt, maa…
Alopecia totalis: Volledig verlies van haar op hoofdhuidAlopecia totalis: Volledig verlies van haar op hoofdhuidAlopecia totalis is een zeldzame haaraandoening waarbij patiënten al het haar van de hoofdhuid om onbekende redenen verl…
Haarproblemen: Wat is alopecia androgenetica?Alopecia androgenetica is een vorm van haaruitval die voorkomt bij zowel mannen als vrouwen. De meest gebruikte term voo…
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…
Androgene alopecia: Haaruitval & kaalheid, vooral bij mannenAndrogene alopecia: Haaruitval & kaalheid, vooral bij mannenAndrogene alopecia is de meest voorkomende vorm van haaruitval en vooral het gevolg van genetische factoren en een abnor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay
  • Geraadpleegd op 18 februari 2018:
  • Alopecia Barbae – Causes And Cure, https://alopeciabarbae.wordpress.com/2013/03/29/alopecia-barbae-causes-and-cure/
  • ALOPECIA BARBAE – CAUSES,SYMPTOMS&NATURAL TREATMENTS, https://mavcure.com/alopecia-barbae/
  • Alopecia Barbae – Symptoms, Causes and Natural Treatments, https://wealthformyhealth.com/baldness-beard-called-alopecia-barbae/
  • Alopecia Barbae, http://www.home-remedies-for-you.com/articles/2469/hair-loss/alopecia-barbae.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+HomeRemediesForYou+%28Home+Remedies+and+Natural+Cures%29
  • Alopecia Barbae, https://www.buzzle.com/articles/alopecia-barbae.html
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010

Reageer op het artikel "Alopecia barbae: Haaruitval aan baardgebied bij mannen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 22-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beharing
Medische informatie…
Schrijf mee!