InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen bij smetplekken

Homeopathische middelen bij smetplekken

Homeopathische middelen bij smetplekken Een smet is een soort eczeem dat gekenmerkt wordt door schilfers en komt over het algemeen het vaakst voor op plekken waar de huid over elkaar heen ligt of over elkaar schuurt. Smetplekken komen voornamelijk voor onder de oksels, bij bovenbenen, liezen, tussen huidplooien (ook bij baby’s) en bij mensen met zware borsten. De huid ziet er dan rood uit en kan pijnlijk aanvoelen. Homeopathie wordt ingezet bij smetten in de vorm van zalf, crème, tabletten en druppels.

Smetten

Een smet van de huid wordt ook wel intertrigo genoemd en is een Nederland een huidafwijking dat veel voorkomt. In huidplooien kunnen rode plekken ontstaan die door een huidschimmel kunnen worden geïnfecteerd. Dankzij factoren als warmte, vocht, wrijving en rode plekken worden deze plekken erger.

Voorkomen van smetplekken

Een smetplek is niet ernstig en met een goede verzorging of behandeling van een huisarts of deskundige is deze plek vaak snel weer verdwenen. Om deze plekken te voorkomen kan het homeopathische middel Calendulan emulsie worden ingezet en moet u letten op de volgende zaken:

Hygiëne

Was uzelf iedere dag, gebruik een pH-neutrale zeep of douchegel. Droog uzelf na het douchen goed af. Huidplooien met een verhoogd risico op smetten kunt u eventueel droogmaken met behulp van de föhn.

Kleding

Knellende kleding kan er voor zorgen dat er smetplekken ontstaan. Draag niet te strakke broeken of een te kleine beha. Ondergoed moet ook niet te strak zitten. Knellend ondergoed kan namelijk voor problemen zorgen

Overgewicht

Mensen met overgewicht hebben een verhoogd risico op smetplekken. Vermijdt overgewicht om er voor te zorgen dat de huidplooien niet dieper, warmer en vochtiger worden.

Verzorgen van een smetplek

De smetplekken moeten één keer per dag goed worden gewassen met lauw water en een zeepvrij wastablet, en daarna goed worden droog gedept. Behandel de plekken vervolgens met een zalf die de huid verzacht of, bij infecties, ontstekingsremmend werkt. Bescherm de plekken door een laagje textiel of verbandgaas tussen de schurende huidlagen aan te brengen. Draag bij zware borsten een goed steunende beha. Overleg met een arts of deskundige over eventuele verdere bescherming.

Homeopathische middelen

Bij smetten bereikt u het beste resultaat door te kiezen voor een combinatie van een inwendig en een uitwendig middel. Homeopathie kan naast jeuk en pijn verlichten ook preventief werken tegen smetplekken.

Kinderen met overgewicht

Smetten ontstaan dikwijls bij kinderen met overgewicht. De tabletten Calcium carbonicum Hahnemanni D6 voor inwendig gebruik kunnen hierbij uitkomst bieden. Voor deze tabletten wordt het kalk dat wordt gewonnen uit oesterschelpen gebruikt. Deze kunnen naast smetten ook onaangename geuren van zweet maskeren.

Jeukende huid

Bij smetten met een jeukende huid bij volwassenen dat na het wassen erger wordt en de neiging heeft tot ontsteken kan het homeopathische middel sulfur D6 worden ingezet. Dit middel versnelt de rijping van zweertjes en bevordert het genezingsproces van de ontstoken en jeukende huid.

Uitwendig gebruik

Voor het beste resultaat kunt u bij smetten kiezen voor zowel een in- als uitwendig homeopathisch middel. U kunt bij smetten kiezen voor een homeopathische crème, zalf of emulsie.

Slecht genezende smetten

Calendulan crème of zalf wordt ingezet bij slecht genezende smetten. Het homeopathische middel werkt daarnaast ontstekingsremmend en voorkomt littekens.

Ruwe, schrale huid. Preventief middel

Als de huid ruw en schraal aanvoelt en de plek zit op een ‘risicoplek’ voor smetten kunt u Calendulan emulsie gebruiken. Dit middel werkt preventief tegen smetten en bevordert het genezingsproces van de ruwe en schrale huid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppelsHomeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppelsBij het geven van borstvoeding zuigt de baby aan de tepel. Bij sommige vrouwen ontstaat er een scherpe en irritante pijn…
Homeopathische geneesmiddelen bij gordelroosHomeopathische geneesmiddelen bij gordelroosGordelroos (herpes zoster) komt voor uit hetzelfde virus dat de waterpokken veroorzaakt: het herpes zoster-virus. Bij ie…
Homeopathie bij striae en zwangerschapsstriemenStriae, striemen of zwangerschapsstriemen zijn strepen in een rode of blauwpaarsachtige kleur op de huid. De plekken waa…
Homeopathie en aambeien bij zwangerschapHomeopathie en aambeien bij zwangerschapAambeien zijn, samen met spataderen en misselijkheid, de meest voorkomende kwalen bij zwangerschap. Omdat de baarmoeder…
Homeopathische middelen bij littekensHomeopathische middelen bij littekensNa operaties, brandwonden, inentingen, waterpokken, acne enz. kunnen littekens ontstaan. Bij oppervlakkige beschadiginge…
Bronnen en referenties
  • http://www.homoeopathiewelt.com/einzelmittel/calcium-carbonicum-hahnemanni/
  • http://www.diagnosia.com/de/medikament/calcium-carbonicum-hahnemanni-d6
  • http://www.apotheke-homoeopathie.de/mittel/sulfur
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21574-homeopathie-geneesmiddelen-h-i-j.html
  • Homeopathie en gezondheid, boek

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen bij smetplekken"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Huid, haar, nagels
Medische informatie…
Schrijf mee!