InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij bijholteontsteking

Homeopathie bij bijholteontsteking

Homeopathie bij bijholteontsteking De bijholten zijn ruimten achter de neus in het menselijk lichaam. Ze bevinden zich in de bovenkaak en in het voorhoofd. Ze zijn via nauwe gangetjes verbonden met de neusholte en zijn bekleed met slijmvlies en trilhaartjes. Een bijholteafsluiting is een symptoom van verkoudheid. Homeopathie wordt bij bijholteontstekingen gebruikt om ze te voorkomen en om de eerste verschijnselen tegen te gaan. Deze natuurlijke middelen kunt u in supermarkten, bij de drogist of online in webwinkels kopen.

Bijholteontsteking

De irritatie aan de bijholten en in de neus kan worden veroorzaakt door allergische reacties, geïnfecteerde amandelen en door irritatie, bijvoorbeeld door sigarettenrook of droge en stoffige lucht. Door alle oorzaken treedt er zwelling van het slijmvlies op en raken de gangetjes in uw neus verstopt. Hierdoor kan het slijm niet meer weg uit de holten. U voelt daardoor een drukkende pijn naast de neus of in het voorhoofd zelf. Er hoeft dan echter nog geen sprake te zijn van een bijholteontsteking. Soms veroorzaken aanwezige bacteriën een ontsteking in zon afgesloten holte. U krijgt dan te maken met koortsachtige verschijnselen en een pijn die steeds heviger kan worden. Kauwen of voorover buiken maakt de pijn veel erger en smaak en reuk kan verdwijnen. De ophoping van dik, etterachtig slijm in de neusholte belemmert de normale ademhaling via de neus, zodat men gedwongen is om meer via de mond te gaan ademen. Een infectie kan zich ook uitbreiden naar het middenoor en daar een middenoorontsteking veroorzaken.

Zelf doen

Het belangrijkste wat u zelf kunt doen bij een bijholteontsteking is proberen om ervoor te zorgen dat het slijm weg kan uit de afgesloten holte. U kunt hiervoor bijvoorbeeld Rinileen neusdruppels of neusspray gebruiken. Verdwijnt de bijholteontsteking niet na enkele dagen, of zijn de koortsverschijnselen en pijn te heftig? Raadpleeg dan altijd een huisarts of specialist

Hoofdmiddel bij bijholteontstekingen

In sommige gevallen voelt u een bijholteontsteking aankomen of merkt u de eerste symptomen opkomen. U kunt het homeopathische (volledig natuurlijk) middel Rinileen in tabletvorm gebruiken. Deze zijn ontwikkelt om ontstekingen te remmen en te voorkomen, ook in de bijholte.

Kindermiddel

Om de weerstand te verhogen en het chronisch worden van ontstekingen kan bij kinderen worden voorkomen met het plantaardige, homeopathische middel Caltrivat. Bij (kleine) kinderen is de weerstand nog niet volledig ontwikkeld om zich te wapenen tegen verschillende bacteriën en virussen. Kinderen komen op dagverblijven en peuterspeelzalen vaak in aanraking met andere kinderen die ziek zijn. Caltrivat kan preventief worden gebruikt. Daarnaast is gezond voedsel en voldoende slaap essentieel voor uw kind.

Verhogen van de weerstand

Om de weerstand te verhogen bij mensen die vaak verkouden zijn en hierdoor een verhoogd risico hebben op bijvoorbeeld ontstekingen van de bijholte, kunnen het homeopathische geneesmiddel Echinaplant in druppel- of tabletvorm gebruiken. Dit middel helpt ontstekingen te voorkomen en kunt u krijgen bij supermarkt, apotheek of drogist van het merk VSM of A.Vogel.

Bij klachten door allergie

Als de neusklachten en/of bijholteontsteking wordt veroorzaakt door een allergie kunt u het middel Luffanil druppels of tabletten gebruiken. Dit middel is in Nederland en België echter niet goed te verkrijgen. Als vervangend middel kunt u ook Rinileen neusspray gebruiken.

Chronische ontsteking

Bij chronische bijholteontstekingen gekenmerkt door taai slijm kan er Kalium bichromicum D4 worden ingezet. Dit middel mag niet worden gebruik zonder overleg met een arts of deskundige bij chronische ontstekingen. Dit middel bevordert de natuurlijke afweer van het immuunsysteem

Homeopathische neusdruppels en neusspray

Voor uitwendig gebruik om het neusslijmvlies te doen slinken, waardoor het slijm uit de holte weg kan vloeien kunt u Rinileen neusdruppels of neusspray gebruiken. Dit homeopathische middel is enkel voor uitwendig gebruik bij de neusholte en niet voor oraal gebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathie tegen slechte ademHomeopathie tegen slechte ademEen slechte adem hebben kan vervelend zijn voor uzelf en voor uw omgeving. U kunt zich onzeker gaan voelen en sociale si…
Homeopathie bij keel- en amandelontstekingHomeopathie bij keel- en amandelontstekingDe neusamandel (adenoïd) en de keelamandelen (tonsillen) bestaan uit een speciaal weefsel dat ook wel het lymfatisch wee…
Wat te doen bij een bijholteontsteking?Wat te doen bij een bijholteontsteking?Wat te doen bij een bijholteontsteking? Een bijholteontsteking is een nare aandoening die regelmatig voorkomt bij een zw…
Homeopathie bij middenoorontstekingHomeopathie bij middenoorontstekingMiddenoorontsteking is een kwaal die vaker bij kinderen dan bij volwassen voorkomt. Het middenoor bevindt zich achter he…
Homeopathie als pseudowetenschapHomeopathie is een geneeswijze welke gebruik maakt van natuurlijke producten om het lichaam zichzelf te laten genezen. H…
Bronnen en referenties
  • http://www.vsmkind.nl/weerstand_verhogen
  • http://www.newpharma.be/apotheek/vsm/86484/vsm-caltrivat-orale-tabletten-120x100mg.html
  • http://www.vsm.be/bijsluiter/CaltrivatNL.pdf
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijholte
  • http://www.vsm.nl/nieuws/1111
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/22062-homeopathie-geneesmiddelen-t-u-v-z.html

Reageer op het artikel "Homeopathie bij bijholteontsteking"

Reactie

Karlein, 16-10-2016 09:29 #1
Ik heb op dit moment bijholteontsteking en zie tot mijn grote schrik elders dat rinileen uit de handel is genomen, terwijl het bij mij altijd zo goed hielp, ik kan hier zo boos van worden, van onze bekrompen houding tav homeopathie.

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie bij luchtwegen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!