InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij hooikoorts

Homeopathie bij hooikoorts

Homeopathie bij hooikoorts Hooikoorts is een van de bekendste allergieën, die wordt veroorzaakt door overgevoeligheid voor stuifmeel (in het Latijn heet stuifmeel ‘pollen’). In de periode dat grassen, planten en bomen bloeien, wordt stuifmeel onder andere door de wind verspreid. De verschijnselen van hooikoorts lijken erg op die van verkoudheid. Door een goede homeopathische behandeling wordt men minder gevoelig voor stuifmeel. Homeopathische geneesmiddelen worden voor zowel in- als uitwendig gebruik ingezet.

Hooikoorts

De verschijnselen van hooikoorts lijken sterk op die van een normale, zeer besmettelijke, verkoudheid: niezen, waterige afscheiding uit de neus en het gevoel dat de neus verstopt zit, dankzij het zwellen van de slijmvliezen. Als gevolg van deze zwelling kunnen hoofdpijn en keelpijn als symptomen optreden. Daarnaast kunnen de ogen gaan jeuken, rood worden, tranen en gevoelig zijn voor licht. Ook het verhemelte kan gaan jeuken. In de nacht treedt er vaak een nare (kriebel)hoest op, die het slaapritme ernstig kan verstoren. Dankzij al deze symptomen die kenmerkend zijn voor de allergie hooikoorts zijn mensen die hieraan lijden dikwijls moe, prikkelbaar en hebben een sterk vermindert concentratievermogen.

Vermijden en desensibilisatiekuur

Een van de meest voor de hand liggende maatregelen bij allergie is het vermijden van stof waarvoor men overgevoelig is. Bij hooikoorts is dat echter vaak niet goed mogelijk. De pollen zweven gedurende bepaalde tijd in de lucht en komen op die manier overal. Binnen blijven met de ramen dicht helpt wel een klein beetje, maar is geen oplossing voor op lange termijn. Wanneer u erg last heeft van hooikoorts, en de hooikoorts is uw enige allergie, dan kan de behandelend arts een desensibilisatiekuur met injecties voorstellen. Dit is een kuur die u minder gevoel moet maken voor de pollen. Een dergelijke kuur kan enige verlichting brengen, maar het resultaat is in een groot aantal gevallen teleurstellend. De behandeling kent dan ook evenveel voor- als tegenstanders.

Homeopathie bij hooikoorts

Het beste kunt u bijtijds (ruim voor de aanvang van het hooikoortsseizoen) beginnen met een homeopathisch middel dat de klachten van de hooikoorts kan voorkomen of verminderen. Door een goede homeopathische behandeling wordt men minder gevoelig voor stuifmeel

Homeopathisch hoofdmiddel, preventief

Luffanil druppels werken preventief bij hooikoorts en huisstofallergie. Het wordt als homeopathisch hoofdmiddel gezien. Deze druppels en tabletten zijn in Nederland en België niet meer verkrijgbaar, maar kunnen wel via Duitsland, Engeland of Frankrijk online worden besteld. In Nederland is er als vervangend middel Rinileen neusspray. Rinileen verhoogt de weerstand en werkt herstellend en verzorgend voor de luchtwegen.

Hoofdmiddel bij hooikoorts, tijdens een aanval

Tijdens een aanval van hooikoorts kunt u de Luffanil tabletten gebruiken. Net als de druppels zijn deze niet meer in Nederland of België te verkrijgen; u kunt ze enkel online bestellen uit andere landen. Deze tabletten zorgen ervoor dat de hooikoortsklachten sneller verdwijnen en dat de patiënt rustiger wordt.

Uitwendig homeopathisch gebruik

Voor een positief resultaat kunt u het beste kiezen voor zowel een homeopathisch middel voor in– en uitwendig gebruik.

Neusslijmvlies insmeren

Om het neusslijmvlies in te smeren kan de homeopathische zalf op basis van Calendulan worden ingezet. Calendulan zalf van VSM of A. Vogel zorgt voor een rustgevend effect op het opgezwollen neusslijmvlies en wordt dus dikwijls gebruikt bij hooikoorts.

Neus

Een loopneus en een verstopte neus zijn kenmerkende klachten bij hooikoorts. Deze klachten kunnen worden bestreden met een homeopathische neusspray of neusdruppels. Rinileen is hier het meest geschikt voor. Bij gebruik van Rinileen neusspray of neusdruppels kunt u snel vrijer door de neus ademen. Daarnaast heeft het ook een positief effect op het herstel na een ziekte en de luchtwegen zelf. De neusspray bevat de ingrediënten: Aqua, sodium chloride, alcohol, Allium cepa, Luffa operculata, Pulsatilla pratensis, Echinacea pallida, Potassium iodide en Silica.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen hooikoortsNatuurlijke middelen tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische ontsteking van de neusholtes. Het komt vooral voor in het najaar en de herfst wanneer er v…
Hooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoortsHooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische reactie van de slijmvliezen van neus en ogen op stuifmeel (pollen) van grassen, struiken o…
Bronnen en referenties
  • http://www.vsm.nl/nieuws/1111
  • http://www.dokteronline.com/luffanil/
  • http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat-te-doen-bij/hooikoorts?gclid=CjwKEAjw-8ihBRD2t9qT3NaW7igSJAD3_sNVuy2kxb913NWzug_fHDD0tcGs-48N6qOCKkSSLcrvvhoCPo3w_wcB
  • http://www.pollennieuws.nl/
  • http://www.vsm.nl/rinileen-neusspray
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/desensibilisatie-injectie.aspx?mId=10698&rId=925

Reageer op het artikel "Homeopathie bij hooikoorts"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie bij luchtwegen
Medische informatie…
Schrijf mee!