InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Voordelen van lavendelolie

Voordelen van lavendelolie

Voordelen van lavendelolie Lavendelolie heeft verschillende gezondheidsvoordelen, onder andere het elimineren van spanning, het helpen met verminderen van pijn, het desinfecteren van de hoofdhuid en de huid, de circulatie van bloed en het verhelpen van slapeloosheid. De Latijnse naam van Lavendel is lavare, wat ‘’te wassen’’ betekent, dit omdat lavendel een schone geur heeft.

Algemeen

Lavendel olie wordt uit de bloemen van de lavendel plant gehaald. Dit gebeurt het meeste door stoomdestillatie. De bloemen van lavendel hebben een sterke geur en worden al eeuwen gebruikt voor het maken van potpourri. Traditioneel werd lavendel olie ook gebruikt in het maken van parfums. De olie is zeer nuttig in de aromatherapie en vele aromatische preparaten en combinaties worden gemaakt van lavendelolie. Lavendel olie mengt goed met vele andere essentiële oliën zoals cederhout, grenen, salie, geranium, en nootmuskaat. Vandaag de dag wordt lavendel olie vaak gebruikt in verschillende vormen, waaronder aromatherapie, gels, infuus, lotion en zeep.

Voordelen van lavendelolie

Insectenverdelger

De geur van lavendel olie is krachtig tegen verschillende soorten insecten, zoals muggen en motten. Breng wat lavendelolie op de blootgestelde huid aan, om irritante beten te voorkomen. Bovendien, als je wel gebeten wordt beschikt lavendelolie over een anti ontsteking eigenschappen, waardoor de pijn en irritatie van insectenbeten verminderd wordt.

Helpt bij slapen

Lavendelolie helpt goed om in slaap te komen, daarom wordt het ook gebruikt als alternatief medicijn tegen slapeloosheid. Studies op oudere personen hebben aangetoond dat het hun slaapritme stimuleert. Wanneer een normaal slaap medicijn wordt vervangen met lavendelolie en dit op de kussens wordt geplaatst. Heeft het zo’n ontspannende werking dat het vaak als vervanging voor een traditioneel medicijn kan worden gebruikt.

Zenuwstelsel

Lavendel olie heeft een kalmerende geur en werking en is daarom geschikt voor problemen met angst en het gehele zenuwstelsel. Daarom kan het ook nuttig zijn in de behandeling van migraine, hoofdpijn, depressie, nerveuze spanning en emotionele stress. Het verfrissende aroma vermindert uitputting en rusteloosheid, terwijl ook het de mentale activiteit verhoogt. Een studie toonde aan dat mensen die aan de test meededen een significante afname van mentale stress en angst ondervonden. Evenals een toename van de cognitieve functie bij inademing van lavendelolie en rozemarijn olie.

Kan acne genezen

Volgens dermatologen en aromatherapeuten is lavendel olie één van de beste oliën in de behandeling tegen acne. Lavendel olie remt de bacteriën die voor infectie zorgen. Ook helpt het om van de talg af te komen en de hormonale manipulatie te reguleren. Ook kan het de tekenen van littekens verminderen als de acne begint te verbeteren. Het toevoegen van een kleine hoeveelheid lavendelolie in crèmes of zalven kan de acne sterk verbeteren en zelfs genezen.

Verbeterd de bloed circulatie

Lavendel olie is ook geschikt voor het verbeteren van de bloed circulatie. Het verlaagt de bloeddruk en wordt vaak gebruikt voor hypertensie. Dit betekent dat het niet alleen de zuurstof niveaus in de organen stijgen, maar ook in het brein. Door dit alles blijft de huid zijn gezonde kleur behouden en is het lichaam geschermd tegen het risico van een hartaanval en atherosclerose. Dat laatste staat bekend om te krijgen als je bloed circulatie niet goed is.
Gerelateerde artikelen
Lavendel deodorant, handcrème, olie en lotion tegen luizenLavendel wie kent het niet? De Lavandula spica heeft witte, roze of blauwe bloempjes en verspreidt een heerlijk frisse g…
Mogelijkheden van lavendelolie?Mogelijkheden van lavendelolie?De lavendelplant kennen we nagenoeg allemaal. Zijn het niet die prachtige velden (in kleur en geur) in Zuidoost-Frankrij…
Potpourri’s en decoratieve ideeën om thuis te makenHet is leuk en gezellig om potpourri’s te maken, bovendien kan geur je onderbewustzijn beïnvloeden. Je krijgt beelden ui…
Eucalyptusolie en lavendelolie helpen muggen te verdrijvenEucalyptusolie en lavendelolie helpen muggen te verdrijvenGedurende de zomermaanden hebben nogal wat mensen last van muggen. Ze houden je uit de slaap met hinderlijk gezoem en oo…
Aromatherapie bij slaapproblemenAromatherapie bij slaapproblemenVeel mensen hebben last van slaapproblemen: onrustig slapen, nachtmerries, niet in slaap kunnen vallen et cetera. Een op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Castleguard, Pixabay
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305197807000488
  • http://link.springer.com/article/10.2165/00023210-200620040-00001
  • http://www.hindawi.com/journals/ecam/2012/740813/abs/
  • http://journals.lww.com/hnpjournal/Abstract/2009/03000/The_Effects_of_Lavender_and_Rosemary_Essential.5.aspx
  • http://books.google.nl/books?hl=en&lr=&id=TmvkY60iESkC&oi=fnd&pg=PA124&dq=%22lavender+essential+oil%22+acne+care&ots=QbdDDj99iP&sig=wP-sNz8wnFbRJf5pfvLywutJsKU&redir_esc=y#v=onepage&q=%22lavender%20essential%20oil%22%20acne%20care&f=false
  • https://www.jstage.jst.go.jp/article/jaam/7/6/7_6_55/_article

Reageer op het artikel "Voordelen van lavendelolie"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 06-12-2014
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!