InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Reumatiek, spierpijn, spierkramp

Natuurgeneeskunde: Reumatiek, spierpijn, spierkramp

‘Mijn spierpijn is niet meer uit te houden,’ zegt de 28-jarige tenniskampioen. ‘Sinds enige maanden kan ik bijna niet meer trainen. Zelfs traplopen gaat niet meer. Mijn tegenstanders lopen al te spotten dat ik eerstdaags met een stok op het toernooi kom.

Reumatiek

Symptomen:

De schouder- en rugspieren doen erg pijn bij druk. Plotseling opkomende pijn kan al gauw een onmacht van bewegen tot gevolg hebben. Spit in de rug, als de kruis- en lendespieren aangedaan zijn, stijve nek als de nekspieren aangedaan zijn.

Oorzaak:

De gevoeligheid hiervoor is erfelijk. Kouvatten (doornat worden, natte voeten) griep, hardnekkige verstoppingen en chronisch koude voeten kunnen tot oorzaak hebben dat de stofwisselingsslakken in het weefsel terecht komen. Ook een foute voeding en een slechte uitscheiding zijn vaak de oorzaak. Als de behandeling niet meteen intensief aangepakt wordt, kan een chronische spierreumatiek ontstaan. in dit geval is een steeds weer terugkerende amandelontsteking de oorzaak van de klachten.

Behandeling:

Acupunctuur, Schlenz-kuur (ook eigen-bloed- behandeling of bloedzuigers kunnen veel succes hebben). Verder rauwkostdieet dat later overgaat op vegetarisch voedsel. Zweetpakkingen en tegelijkertijd zweetafscheiding bevorderende thee’s (bijvoorbeeld een theelepel vlierbloesem op een kop water). Later bevorderingen van de doorbloeding met azijnwater-wassingen (in veel gevallen hooibloemenhemd, Spaanse mantel). Theemengsels (wilgeschors, peppelschors, lisdoddewortel). Homeopathische maatregelen.

Genezingsproces:

Bij acute gevallen, die tijdig behandeld worden, is een totale genezing mogelijk. Bij een chronische reumatiek bestaat de behandeling uit verschillende fasen. Belangrijk is ook de geestelijke houding van de patiënt; reumaleiders zijn nogal gauw pessimistisch. Suggestie kan een goede dienst bewijzen.

Ter voorkoming: Ontstekingshaarden wegnemen. Griep zien te vermijden, gezonde levenswijze, regelmatige stoelgang. Vermijd koude voeten.

Spierpijn

Symptomen:

Men kan er wel om lachen maar het kan ook een voorbode van een ernstige ziekte zijn. Meestal treedt het op na sportbeoefening, die zonder enige voorbereiding gebeurt (zwemmen, voetbal en skiën) of te grote plotselinge inspanning in het algemeen. De volgende dag en vaak ook de daaropvolgende dag trekt het erg in de verschillende spieren; soms is de pijn zo erg dat men in bed moet blijven.

Oorzaak:

Waarschijnlijk verzameling van stofwisselingsslakken in de spieren. Een alarmteken dat het hoognodig tijd wordt het lichaam wat meer beweging te geven.

Behandeling:

Over het algemeen een heet bad (ook zon) met massage. De stofwisseling regelen met Aslan-kuur.

Genezingsproces: Als het in een vergevorderd stadium is, is een maandenlange controle nodig.

Ter voorkoming: Zweedse gymnastiek. Gezonde levenswijze.

Spierkramp

Symptomen:

Kramp kan in het hele lichaam optreden. Zelfs in de ogen (ze kijken dan lange tijd in één richting), de kaken (de mond kan tijdens de kramp niet open), in het gezicht (grimassen maken), aan het spijsverteringskanaal (erge pijn in de borst) en natuurlijk in de armen en benen.

Oorzaak:

Vaak door overbelasting in het beroep (werkkramp). Dit komt niet alleen bij handarbeiders voor, maar ook bij muzikanten (ligt aan het instrument) en bij schrijvers (die hun manuscripten met de hand schrijven). De oorzaak kan zijn: een ontsteking aan de zenuwcellen of in de zenuwbaan, een gezwel, bloeduitstortingen, genotmiddelen, medicijnen, dus: overprikkeling van de zenuwen en vergiftiging. Verder nog plotselinge overbelasting (zondagssport). In ieder geval moet goed naar de oorzaak gezocht worden, want alleen als de oorzaak behandeld is zullen de krampen verdwijnen. Dat spierkramp ook psychische oorzaken heeft is geen zeldzaamheid.

Behandeling:

Deze richt zich op de oorzaak. Chiropraktische maatregelen kunnen in veel gevallen snel verbetering brengen en zelfs wel directe genezing. In ieder geval moet de overprikkeling van het zenuwsysteem stopgezet worden. Bij werkkrampen helpen steeds heter wordende arm- of voetbaden, Priessnitz-wikkels op de getroffen spieren, arm- en beenbegietingen en massage uitstekend. Bij krampen in het gezicht helpen ontspanningsoefeningen, hoofd-dampbaden en ontspannende hoofdmassage goed. Verder is het aan te raden lucht- en zonnebaden te nemen.

Genezingsproces:

Verrassend, wanneer de innerlijke spanningen nu verdwijnen, houden de krampen ook op. Met als gevolg een goede nachtrust.

Ter voorkoming:

Gezonde levenswijze, veel beweging in de frisse lucht. Nerveuze personen kunnen het beste de vakantie in één keer opnemen. Levertraan (ook kinderen hebben dit regelmatig nodig), tarwekiemolie, koele wassingen, harding.
Gerelateerde artikelen
Symptomen spierpijn, spierscheuringen en spierkrampSymptomen spierpijn, spierscheuringen en spierkrampIedereen kent het wel..spierpijn, spierkramp of zelfs spierscheuringen. Lees verder om er achter te komen hoe je het kun…
Hoe ontstaat kramp?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Knieklachten: diverse oorzaken op een rijKnieklachten: diverse oorzaken op een rijVeel mensen krijgen te maken met knieklachten. Het kniegewricht krijgt veel te verduren en je moet hem de hele dag beweg…
Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?Spierpijn kan allerlei oorzaken hebben. Je kunt spierpijn krijgen door een spier te overbelastten of te blesseren. Ook n…
Alles wat je moet weten over spierpijnHet is gezond om regelmatig te gaan sporten. Zo blijven we fit en op gewicht. Of kunnen we zelfs de nodige kilo’s afvall…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Reumatiek, spierpijn, spierkramp"

Reactie

Linda, 31-01-2014 05:20 #1
Mijn zoon heeft last van spierpijnen aan zijn benen wat kan ik doen? Reactie infoteur, 02-02-2014
Beste Linda,
Dan heb ik toch wat meer informatie nodig. Hoe oud is jouw zoon, wanneer doen de spierpijnen zich voor ( s'nachts, overdag), waar doen de spierpijnen zich voor? Kuiten, dijbenen, kniegewricht?

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 02-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!