InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie: Koorts

Homeopathie: Koorts

Men spreekt van koorts als de lichaamstemperatuur boven de 37,5 graden Celsius stijgt (oraal opgenomen). Bij ieder mens is de normale lichaamstemperatuur anders, afhankelijk van het tijdstip waarop men deze meet, van de mate van activiteit en van andere factoren. Wat men van oudsher normaal noemt (37 °C) is niet meer dan een grof gemiddelde; de temperatuur schommelt tussen de 36,5 en 37,5 °C hij gezonde personen.

Koorts

Bijna elke infectie kan met koorts gepaard gaan en ook bij andere ziekten doet koorts zich vaak voor. Koorts kan het enige duidelijke symptoom van een ziekte zijn, vooral in een vroeg stadium. Koorts is een gunstig verschijnsel, hoewel veel mensen angst hebben bij koorts en menen dat ook maar de geringste stijging van de lichaamstemperatuur moet worden onderdrukt. Koorts is een belangrijk signaal dat aangeeft dat er een infectie aan het ontstaan is. Het maakt tevens deel uit van het afweersysteem van het lichaam dat die infectie bestrijdt. Artsen en geleerden uit de Oudheid, zoals Hippocrates en Celsus, beschouwden koorts als het middel waarmee het lichaam de ziekte ‘kookt’, afscheidt en uiteindelijk elimineert. Het vermogen van het lichaam om zijn temperatuur te laten stijgen vormt een basisverdediging van alle organismen die hun eigen interne lichaamstemperatuur kunnen regelen.

Men is van mening dat koorts op verschillende manieren mee- helpt de infectie te bestrijden. Door simpelweg de temperatuur te verhogen wordt de groei van sommige ziekteverwekkers geremd of worden ze zelfs gedood. Een indirect gevolg van koorts is beeld dat het aangeboren immuniteitssvsteem ertoe wordt aangezet interferon te produceren (een chemische stof die voorkomt dat het virus zich vermenigvuldigt). Ook worden door de koorts de witte bloedlichaampjes geactiveerd. Koorts is dus een belangrijke, positieve reactie van het lichaam.

Beschrijving

Kinderen kunnen, na inspanning of wanneer ze te veel kleding aan hebben, wel temperatuurverhogingen te zien geven tot 39 °C. Het reguleringsmechanisme van het lichaam bij een normaal mens kan in geval van een niet al te ernstige acute aandoening een maximale koorts aan van ongeveer 40 °C. Hogere temperaturen kunnen schadelijk zijn, maar meestal stijgt de koorts, tenzij er andere complicaties zijn, niet zo dat deze de gezondheid bedreigt. De uit- droging die door koorts kan ontstaan, kan hij kinderen wel grote gevolgen hebben, maar u kunt dit voorkomen door te zorgen dat het kind extra veel vocht opneemt.

Bij kinderen veroorzaakt hoge koorts soms ook koortsstuipen. Deze ontstaan vaak wanneer de temperatuur snel stijgt en plotseling op een hoogtepunt stopt. Koortsstuipen komen het meest voor hij jongetjes tussen de zes en vierentwintig maanden oud. Bij kinderen die anders gezond zijn komen die stuipen over het hele lichaam voor en niet slechts in een gedeelte of aan één kant. Meestal duren ze niet langer dan twintig minuten. Elke afwijking van dit patroon kan duiden op een onderliggende neurologische stoornis. Hoewel kinderen met koortsstuipen onder medische behandeling moeten worden gesteld, komen deze vrij onschuldige stuipjes niet vaker dan één of twee keer voor en ondervindt het kind er geen negatieve gevolgen van. Koortsstuipen zijn niet ongebruikelijk en in het algemeen is er geen sprake van een ernstige verstoring van de gezondheid.

Wat we met het voorgaande willen zeggen, is dat koorts die met een acute aandoening gepaard gaat doorgaans niet iets is waar u zich zorgen om moet maken. In plaats daarvan kunt u zich beter bekommeren om de ziekte die de koorts met zich meebrengt en kunt u proberen de zelfgenezende krachten van het lichaam behulpzaam te zijn. Zolang de koorts niet te hoog is, kan deze beter zijn eigen gang gaan, omdat het een onderdeel vormt van de pogingen van het lichaam om weer gezond te worden.

Zorg

Voor iemand met koorts zijn rust en veel drinken van uitermate groot belang. Het is normaal dat iemand met koorts minder trek in eten heeft: dring de patiënt dan ook geen voedsel op. Zorg dat de lucht in de ziekenkamer regelmatig ververst wordt en let erop dat de patiënt niet onder te veel dekens ligt of te dik is aangekleed, maar kijk wel uit voor tocht. De kleding van de zieke moet genoeg zijn om niet verkouden te worden. Vaak zijn deze maatregelen voldoende om te zorgen dat een niet zo hevige koorts weer overgaat. We adviseren geen speciale behandeling, noch met homeopathische middelen noch met de meer conventionele medicijnen, voor de lichte vormen van koorts.

Soms is het naar beneden brengen van de koorts echter een heilzaam doel op zich, bijvoorbeeld als de temperatuur langer dan een uur 39 °C of meer is, als deze op een bepaald moment boven de 40 °C uitkomt, als de patiënt een kind is met koortsstuipjes of als de koorts lang genoeg heeft geduurd, omdat de patiënt uitgeput raakt of er erg door van slag is. Maar blijf steeds bedenken dat koorts een verdedigingsreactie is, dus onderdruk koorts dan ook alleen in de gevallen die net zijn genoemd.

Bij lichte tot middelmatige ziektegevallen is het zogenoemde afsponsen een doeltreffende en ongevaarlijke methode om de koorts omlaag te brengen. Hoewel het een vervelende, onprettige behandeling is, werkt deze, als u het goed doet, sneller dan en net zolang als de geijkte geneesmiddelen. Laat de persoon in kwestie in een bad gaan zitten met lauw water dat tot aan het middel komt. Verlaag de temperatuur van het water langzaam door voortdurend een beetje koud water aan het bad toe te voegen. Wrijf dan met een spons of een washand alle zichtbare delen van de huid met lichte bewegingen af. Doe dat tien tot vijftien minuten. Dep dan de grootste waterdruppels op en laat de huid zo drogen. Zorg dat er geen tochtstroom binnenkomt tijdens en na het baden.

Als de koorts hoger dreigt te worden dan in de hiervoor genoemde richtlijnen als aanvaardbaar staat aangegeven, en als de homeopathische medicijnen niet snel genoeg hun werk doen, kunt u paracetamol of aspirine gaan gebruiken. Beide medicijnen werken goed tegen koorts, maar ze hebben elk voor- en nadelen, en mogen nooit in combinatie met elkaar gebruikt worden. Bewaarde aspirine of paracetamol op een veilige plaats zodat kinderen er niet bij kunnen. Voor baby’s zijn speciale zetpillen met paracetamol verkrijgbaar; lees de bijsluiter en raadpleeg hij twijfel uw arts. Een overdosis kan ernstige en ongeneeslijke schade aan de lever veroorzaken.

Geef kinderen of tieners geen aspirine: het wordt in verband gebracht met het syndroom van Reye, een zeldzame maar dodelijke ziekte. Aspirine kan ook in lage doseringen bijverschijnselen en allergische reacties veroorzaken.
Andere pijnstillers die op de markt zijn gekomen, hebben een soortgelijke werking als aspirine en paracetamol, en hebben evenveel bijwerkingen,hoewel ze soms minder oorsuizingen kunnen veroorzaken. Beperk de inname van pijnstillers tot het absolute minimum: het is niet goed om het genezingsproces van het lichaam zelf te veel in de war te schoppen.

Homeopathische geneesmiddelen

Aconitum en Belladonna komen in aanmerking tijdens de eerste fase van een plotseling opkomende koorts. Belladonna wordt het meest gegeven aan mensen met een eenvoudige koorts. Daarom moet dit gegeven worden, tenzij er duidelijke aanwijzingen zijn dat een ander medicijn beter op zijn plaats is.

Het klassieke beeld van iemand voor wie Belladonna het aangewezen middel lijkt, laat een rood gezicht zien, een uiterst warme huid, rode slijmvliezen en glazige ogen met verwijde pupillen. De huid kan zo warm zijn dat iemand die deze aanraakt de warmte daarna nog blijft voelen. Hoewel Belladonna-patiënten geestelijk nogal suf zijn en vaak niet beseffen wat er om hen heen gebeurt, zijn ze toch onrustig en opgewonden. Kinderen slaan soms op dingen of bijten erin of gaan vreemd gedrag vertonen zoals ijlen over beangstigende of gewelddadige gebeurtenissen. Niet alle mensen die Belladonna nodig hebben, vertonen echter deze extreme symptomen. Toch zijn deze mensen dikwijls in een zenuwachtige stemming en hun zintuigen zijn vaak overgevoelig. Naarmate de ziekte verergert, krijgen ze soms spiertrekkingen die net als andere Belladonnasymptomen, snel opkomen en snel weer overgaan.

Kies Aconitum als de koorts heel plotseling opkomt en de patiënt heel angstig en onrustig is. vooral als de koorts is ontstaan als gevolg van droge en koude lucht of wind. De Aconiturn-patiënt is oplettend, in tegenstelling tot de Belladonna-patiënt,maar hij is wel bang,woelt in zijn slaap en gooit de dekens van het bed of trekt zijn kleren uit. Ze hebben een droge huid, een droge hoest en een droge mond (soms hebben ze een onstuitbare dorst en willen vooral koud drinken). Hun pupillen zijn vaak samengeknepen.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep symptoom koorts: Aconitum/BelladonnaMexicaanse griep symptoom koorts: Aconitum/BelladonnaMexicaanse griep koorts: Bij de Mexicaanse griep speelt koorts een belangrijke rol. Wanneer u homeopathische middelen wi…
Homeopatisch geneesmiddel: AconitumDe symptomen van Aconitum komen snel op, zijn heel hevig en intens. Aconitum is met name een goed middel in de beginfase…
Homeopathie: MazelenMazelen is een van de besmettelijkste ziekten die wij kennen. In de westerse landen komt de ziekte niet vaak meer voor,…
Homeopatisch geneesmiddel: Chamomilla, Ferrum phosphoricumChamomilla-patiënten zijn doorgaans knorrig en lichtgeraakt, waarschijnlijk de meest geïrriteerde typen uit de homeopath…
Homeopatisch geneesmiddel: BelladonnaU kunt door simpelweg naar iemand te kijken al zeggen of hij Belladonna nodig heeft. Zijn gezicht gloeit en de huid is l…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopatie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopathie: Koorts"

Reacties

Janny, 24-03-2009 19:42 #2
Mijn kind van 8 jaar heeft tijdens haar koorts, nachtmerries gekregen. De koorts is weg maar de nachtmerries niet. Nu is ze bang, alles wordt groot om haar heen zegt ze en durft mij bijna niet in de ogen te kijken.vooral sávonds en 's nachts dus. Ze wordt dan wakker en is panisch. Is bella donna wat voor haar? Reactie infoteur, 26-03-2009
Ja, maar met mate. Zorg ook voor warme voeten in bed.

Sophocles

Joppe, 23-04-2008 15:13 #1
Als u kind of uw naaste koorts heeft en diegene is suf, dan moet u ten alle tijde een arts raadplegen. Sufheid icm met hoge koorts kan het eerste symptoom zijn van een hersenvliesontsteking. Dit is een ziekte waarbij een kind binnen 3! dagen al ernstige ziekteverschijnselen kan hebben zoals het afsterven van vingers en tenen. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij kinderen binnen 3 dagen overlijden als gevolg van een hersenvliesontsteking. Het zou toch verschrikkelijk zijn als een kind doodgaat of zijn handje moet missen, omdat de ouders dachten dat ze het wel met Belladonna zouden kunnen oplossen. Reactie infoteur, 23-04-2008
Joppe,

Heb jij ergens gelezen dat een bezoek aan de arts wordt afgeraden?

Zowel de natuurgeneeskunde als de homeopathie gaan er van uit dat onder andere met geneesmiddelen op kruidenbasis en met een andere levenshouding "ziek en zeer" op een andere manier verholpen kan worden dan met chemicalien die wij zo graag "medicijnen" noemen.

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Laatste update: 25-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!