InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Ontsteking van het hartzakje, hartinfarc

Natuurgeneeskunde: Ontsteking van het hartzakje, hartinfarc

Twee derde van het hart ligt aan de linkerkant en één derde ligt aan de rechterkant van het midden in de borstholte. Het hart heeft de vorm van een afgeplatte kegel en wordt door een dikke wand in een linker en rechter helft verdeeld.

Ontsteking van het hartzakje

Symptomen:

Koorts, hartpijn, hartkloppingen, ademnood, beklemdheid, angst, zwakke pols, blauwaanlopen. De halsaders zijn dikker door de bloedstuwing voor het hart. Bij het borstbeen hoort men een schavend geluid. Dit geruis is vaak met de hand voelbaar en wordt door druk met de stethoscoop sterker.

Oorzaak:

Meestal als gevolg van infectieziekten (gewrichtsreuma, maar ook t.b.c., longontsteking en sepsis). Ook door ontsteking aan organen die in de buurt liggen (borstvliesontsteking).

Behandeling:

De ontsteking behandelen door koppen te zetten in de hartstreek. Het hart ontlasten door acupunctuur, wat tegelijkertijd de oorzaak wegneemt. Tijdens de koorts laxeermiddelen en vasten op vruchtensap. Oplopende onderarmbaden met daarna zweten. Strenge bedrust. Open vensters, dag en nacht.

Genezingsverloop:

Deze ziekte kan zonder verdere gevolgen helemaal genezen, maar er moet wel een goede nabehandeling zijn. Want als er littekens ontstaan, veroorzaken die blijvende en nauwelijks te genezen hartklachten. Na genezing van de ontsteking een Priessnitz-kuur.

Ter voorkoming:

Iedere infectieziekte zorgvuldig behandelen. Bijzonder voorzichtig moet men zijn bij ontstekingen aan de ademhalingsorganen. Het hart versterken door Zweedse gymnastiek en kruidenmengsels: 30 g meidoorn, 10 g valeriaanwortel en 10 g lievevrouwenbedstro mengen en daarvan 1 eetlepel op een halve liter kokend water gieten; toedekken, 1 uur laten trekken, daarna zeven. Om de drie uur twee eetlepels innemen. Zoeten met bijenhoning. Dit nog twee weken na de genezing blijven innemen.

Hartinfarct

Symptomen:

Erge pijn in de hartstreek, vaak ook in de maag, de schouders en de armen. Het zweet breekt uit, men voelt zich helemaal slap, soms valt men flauw. In veel gevallen heeft men het gevoel dood te gaan.

Oorzaak:

Het gaat hierbij om een afsluiting van één van de vertakkingen van de kransslagaders. Dit ontstaat meestal door een bloedstolsel. Vaak gaat een angina pectoris aan een hartinfarct vooraf. Soms zijn psychische spanningen of een plotselinge schok de oorzaak. Sigarettenrokers lopen drie keer zoveel kans als niet-rokers (de tabak, vooral de nicotine, beschadigt de kransslagader). Verdere oorzaken zijn: aderverkalking, te hoge bloeddruk, suikerziekte, jicht, nierziekten, stofwisselingsziekten en vet- zucht.

Behandeling:

Koppen zetten in de hartstreek, dit verlicht de pijn, ontlast de bloedsomloop en vermindert het gevaar van bloedstolsels. Digitalis (uit de bladeren van tweejarige vingerhoedskruidplanten) inspuiten. Minstens zes weken bedrust met tegelijkertijd vasten. Niet roken en drinken. Veel rust. Belangrijk is ook de psychotherapeutische hulp. De patiënt moet proberen de angst en beklemmingsgevoelens kwijt te raken en te leren leven met de hartziekte.

Eerste hulp:
De zieke geruststellen, iets omhoog leggen, knellen- de kledingstukken losmaken. Zo gauw mogelijk een dokter roepen. Bij de zieke blijven, drukke personen bij de zieke weghouden. Hartmassage links: de juiste plaats voor hartmassage en rechts mond op mond beademing

Genezingsproces:

Een hartinfarct is een ernstige ziekte die de dood ten gevolge kan hebben. Daarom is een nabehandeling belangrijk en het weer inpassen in het arbeidsproces moet stap voor stap gebeuren. Om de algemene gezondheidstoestand te verbeteren is in sommige gevallen een celkuur aan te bevelen. Een andere levenswijze is noodzakelijk. Geen beroepsspanningen, meer
rustige en ontspannende uren in het gezin doorbrengen, een middagsiaapje (zeker in het begin). Wandelen, gymnastiek met langzaamaan steeds zwaarder wordende oefeningen. Iedere overdaad bij het eten vermijden. In plaats van dierlijke vetten plantaardige vetten, zoals zonnebloemolie, malsolie, tarwekiemolie, olijfolie of aardnootolie gebruiken. Wie weer met roken begint vraagt om een nieuwe aanval - Belangrijk: De hartpatiënt moet het leven weer van de positieve kant bekijken.

Ter voorkoming:

Een gezonde levenswijze. Vermijd te grote lichamelijke en psychische spanningen. Probeer psychisch in evenwicht te blijven. Bij een reeds bestaande hartkwaal dieet houden en een paar vastendagen per maand nemen. Regelmatige stoel- gang, indien nodig laxeermiddelen.
Gerelateerde artikelen
Het hart; anatomie van de buitenzijde van het hartHet hart ligt in het hartzakje in de borstholte. Het hart bestaat uit drie lagen. Deze lagen van het hart zijn het peric…
Het Hart, de motor van het lichaamHet Hart, de motor van het lichaamHet hart als lichamelijke functie is niets meer of minder dan een holle spier die zich door het samen te trekken bloed d…
Pericarditis of ontsteking hartzakje: symptomen, behandelingPericarditis of ontsteking hartzakje: symptomen, behandelingPericard is een andere naam voor hartzakje, dit is het vlies om het hart. Als het hartzakje ontstoken raakt spreken we v…
Het hart, de motor van ons lichaamHet hart, ongeveer ter grootte van een vuist, ligt in de borstholte aan de voorkant tussen de beide longen met zijn onde…
Ziekten van de bloedsomloopWe wensen allemaal dat we gezond oud worden en zo min mogelijk klachten krijgen aan onze bloedsomloop. Een ziekte van de…

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Ontsteking van het hartzakje, hartinfarc"

Reactie

Gijs Bouman, 24-02-2010 16:48 #1
Wat wordt in het artikel bij behandeling bedoeld met "Koppen zetten in de hartstreek, dt enz… ". Reactie infoteur, 24-02-2010
Beste Gijs,
Kijk op onderstaande link

http://dewegnaargezondheid.com/scopf.htm

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 23-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!