InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Borageolie: bron van van gammalinoleenzuur (GLA)

Borageolie: bron van van gammalinoleenzuur (GLA)

Borageolie: bron van van gammalinoleenzuur (GLA) Borageolie is een olie die wordt gewonnen uit de boragebloem. Het belang van borageolie is erin gelegen dat het een hoog gehalte gammalinoleenzuur (GLA) bevat. Dit is een omega 6-vetzuur dat veel voordelen voor de gezondheid heeft. In de alternatieve geneeskunde en natuur-diëtetiek wordt borageolie onder andere gebruikt voor het behoud van soepele gewrichten, sterke botten, een gezonde huid, een regelmatige menstruatiecyclus, een goed afweersysteem en een normale celdeling en cholesterolspiegel. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het tevens kan helpen bij de behandeling van astma, atopisch eczeem en reumatoïde artritis.

Gebruik van borageolie

Borageolie van de boragebloem

Borageolie is een olie die gewonnen wordt uit de boragebloem (Borago officinalis), die ook wel bekend staat onder de benamingen komkommerkruid of bernagie. De boragebloem is met zijn symmetrische paarsblauwe bloemetjes erg herkenbaar. De bijnaam komkommerkruid dankt hij aan het feit dat de blaadjes nogal naar komkommer ruiken.

De boragebloem is een geliefde bloem binnen de alternatieve geneeskunde en natuur-diëtetiek. Het belang van borageolie zit hem er in dat hij rijk is aan gammalinoleenzuur (GLA). Samen met de teunisbloem is het één van de belangrijkste bronnen van deze stof. Het gehalte GLA in de boragebloem is echter nog wat hoger dan dat van de middelste teunisbloem (circa 24%).

Het belang van gammalinoleenzuur (GLA)

Gammalinoleenzuur (vaak afgekort tot GLA) is een omega 6-vetzuur dat veel voordelen heeft voor de gezondheid maar slechts in zeer beperkte mate in ons voedsel voorkomt. In het lichaam wordt het gevormd door linolzuur, maar de omzetting van linolzuur naar gammalinoleenzuur kan vaak haperen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je veel koolhydraten, alcohol, verzadigde vetten of transvetten consumeert. Ook een tekort aan essentiële voedingsstoffen die de omzetting in gammalinoleenzuur mogelijk maken kan ervoor zorgen dat het gehalte GLA lager is dan het zou moeten zijn. Word je ouder dan verdwijnt het enzym delta-6-desaturase - dat essentieel is voor de omzetting - langzaam uit het lichaam, waardoor suppletie nog belangrijker wordt.

Bron: Lenalensen, PixabayBron: Lenalensen, Pixabay
Zo blijkt dat het niveau van gammalinoleenzuur in ons lichaam om diverse redenen beneden pijl kan zijn. En dat is zonde, wat GLA heeft veel gezondheidsvoordelen. Het draagt namelijk bij aan:
  • Soepele gewrichten
  • Sterke botten
  • Een gezonde huid
  • Een regelmatige menstruatiecyclus
  • Een goed afweersysteem
  • Een normale celdeling
  • Een normale bloeddruk
  • Een normale cholesterolspiegel
  • Geestelijke balans

Daarnaast wordt het binnen de alternatieve geneeskunde gebruikt ter ondersteuning bij de behandeling van diverse ziekten, aandoeningen en allergieën, waaronder de volgende:
Bron: InspiredImages, PixabayBron: InspiredImages, Pixabay
  • ADHD
  • Astma
  • Atopisch eczeem
  • Fenomeen van Raynaud
  • Hooikoorts
  • Orale mucocele
  • Premenstrueel syndroom (PMS)
  • Psoriasis
  • Reumatoïde artritis
  • Stress en overspannenheid
  • Ziekte van Sjögren

Wetenschappelijk onderzoek

Er is niet al te veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de werkzaamheid van borageolie. Van lang niet alle bovengenoemde aandoeningen is dus wetenschappelijk vastgesteld dat borageolie daadwerkelijk werkt. Wel zijn enkele positieve resultaten gerapporteerd met betrekking tot de behandeling van onder andere atopische eczeem (Foster, c.s., 2010), astma (Kazani, c.s., 2014) en reumatoïde artritis (Reed, c.s., 2014).

Het gevaar van borageolie

Wil je borageolie gebruiken dan is het belangrijk om niet zelf met de bloem aan de slag te gaan maar een gecertificeerd supplement te gebruiken. Het gevaar van het gebruik van borageolie zit hem er namelijk in dat het het pyrrolizidine-alkaloïde amabiline kan bevatten. Deze stof is hepatoxisch en kan leiden tot leverschade als men er te veel van binnenkrijgt. Het wordt tevens afgeraden om borageolie te gebruiken tijdens de zwangerschap omdat er geen wetenschappelijke studies verricht zijn naar de veiligheid hiervan.

Het is tevens belangrijk om uit te kijken met borageolie wanneer je een van de volgende geneesmiddelen op recept gebruikt: tamoxifen, paclitaxol, ceftazidime en fenothiazines. Borageolie kan invloed hebben op de werking van deze medicijnen en je kunt ze daarom beter niet combineren.

Hoe wordt borageolie ingenomen?

Borageolie is in zijn natuurlijke vorm vloeibaar maar wordt in supplementen normaliter aangeboden in capsules. Regelmatig wordt aan de capsules nog één of meer andere bestanddelen toegevoegd zoals vitamine E (ter voorkoming van oxidatie) en andere omega-vetzuren, maar je kunt er ook voor kiezen om pure borageolie te gebruiken. Het gehalte GLA staat meestal op de verpakking vermeld.

De te gebruiken dosis is geheel afhankelijk van het doel waarvoor je het gebruikt. Om bepaalde aandoeningen te bestrijden worden in de alternatieve geneeskunde vaak hoge doseringen gebruikt (tot 2.800 mg per dag). Wil je het puur op therapeutische basis gebruiken om je GLA op niveau te houden dan volstaat een lage dosering van 500 mg per dag. Overschrijd nooit de op de verpakking vermelde maximale dagelijkse dosering.

Verkrijgbaarheid

Biologische borageoliecapsules zijn in Nederland verkrijgbaar bij diverse (online) drogisten en natuurwinkels. Het is onder andere verkrijgbaar van de volgende merken:
  • Arkocaps
  • Golden Naturals
  • Lamberts
  • Lucovitaal
  • Mattisson
  • Metagenics
  • NOW
  • Nutrivian
  • SNP
  • Vitals

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Astma en overgewichtAstma en overgewichtAstma en overgewicht: het is al langer duidelijk dat die twee vaak samengaan. Astma is een chronische ontsteking van de…
Eczeem behandelingEczeem behandelingEczeem is een huidaandoening die vaak voorkomt bij jongere kinderen maar kan ook voorkomen op latere leeftijd. Deze aand…
Aandoening: AstmaAandoening: AstmaAstma is een chronische ziekte, en is een ontsteking aan de luchtwegen. Als mensen astma hebben worden ze kortademig en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tawnyowl, Pixabay
  • http://www.orthokennis.nl/nutrienten/borageolie
  • http://www.reformhuissmulders.nl/item/borage-olie-borago-officinalis.html
  • http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=530&id=532&page=
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Borage_seed_oil
  • http://www.arthritisresearchuk.org/arthritis-information/complementary-and-alternative-medicines/cam-report/complementary-medicines-for-rheumatoid-arthritis/borage-seed-oil.aspx
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20579590 (Foster, c.s.,2010)
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25485197 (Kazani, c.s., 2014)
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24803948 (Reed, c.s., 2014)
  • Afbeelding bron 1: Lenalensen, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: InspiredImages, Pixabay

Reageer op het artikel "Borageolie: bron van van gammalinoleenzuur (GLA)"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 04-02-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Gewrichten
Medische informatie…
Schrijf mee!