InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie: Verrekkingen, verstuikingen

Homeopathie: Verrekkingen, verstuikingen

Gewrichten worden omgeven en bij elkaar gehouden door vezel achtige weefsels, ligamenten of banden genaamd, die voor de verbinding van de botten van het ene gewricht naar het andere zorgen.

Verrekkingen, verstuikingen en andere aandoeningen aan handen en pezen

Ook zijn er pezen. Zij vormen de verbinding van de spieren aan de botten hij de gewrichten. Een verrekking ontstaat wanneer een band te ver wordt uitgerekt. We spreken van een verstuiking als een band gedeeltelijk wordt losgescheurd. Door sterke belasting kan de band helemaal van het bot worden losgescheurd. wat op gescheurde banden uitloopt, Op een dergelijke wijze kunnen ook beschadigingen aan pezen ontstaan.

Behandeling

Verrekkingen. verstuikingen en gescheurde banden of pezen hebben, net als spierverwondingen. rust nodig. Verder kunt u er ook ijs op leggen, het getroffen gedeelte hoger leggen en stevige (maar geen overmatige) druk uitoefenen. Deze maatregelen kunt u toepassen zelfs als het bot gebroken is. Als u direct na het ongeluk ijs op het gewonde deel doet, zal dat de opkomende zwelling doen afnemen. Na vierentwintig tot achtenveertig uur kan de pijn worden verzacht door warme lappen of door het gewonde deel in warm of bijna heet water onder te dompelen. Bij een lichte verwonding kan een zachte aandachtige massage soms helpen.

Rust is van uitermate groot belang om het gewonde gewricht te beschermen en het genezingsproces mogelijk te maken. Bewegingen die pijn doen moeten worden vermeden. Krukken, een mitella en spalken kunnen het gewricht redelijk op zijn plaats houden, zodat de persoon in kwestie dan nog wel wat bewegingsvrijheid houdt. Elastisch verband beperkt de beweging niet echt, dus u moet met zon verband gewoon niets doen dat u zonder ook niet zou doen. De lichte druk en ondersteuning die dergelijke materialen geven, doen prettig aan en ze helpen u eraan te herinneren het zwakke gewricht niet te gebruiken, zodat ze ook nog een preventieve werking hebben.

Als het gewonde weefsel beter wordt, kunt u beginnen het gewricht weer enigszins te gaan gebruiken, maar wel langzaam en heel voorzichtig. Banden en pezen hebben meer tijd nodig om te genezen dan weefsels als huid of spieren. die zachter zijn en meer bloed aangevoerd krijgen. Met de genezing kunnen soms wel vier tot zes of nog meer weken gemoeid zijn. Al die tijd blijft het noodzakelijk het gewricht voor plotselinge bewegingen of overbelasting te behoeden.

Homeopatische geneesmiddelen

Zelfs als medische hulp noodzakelijk is voor een verwonding aan een gewricht. kunnen homeopathische medicijnen zeer wel bijdragen aan een snel genezingsproces. Geef het middel de eerste twee dagen na het ongeluk elke drie uur en tweemaal per dag gedurende enkele dagen daarna. Stop zodra zich duidelijke verbetering begint af te tekenen.

Arnica-olie kan uitwendig worden toegepast, naast het meest geschikte inwendige medicijn. Wrijf het op de pijnlijke plek en doe dat twee keer per dag.

Arnica is het aangewezen middel bij aanzienlijke zwelling, kneuzing en ontsteking van het zachte weefsel rond het gewricht. Het is een waardevol, eerste medicijn voor veel mensen, zelfs hij gescheurde handen, wanneer zwelling het meest opvalt. Als de zwelling en kneuzing eenmaal beter zijn geworden, kunt u overstappen op Rhus tox. of op een van de andere medicijnen die tot genezing van de vezelweefsels zelf kunnen bijdragen.

Rhus tox. is het meest gebruikte medicijn voor verrekkingen, verstuikingen, gescheurde banden en peesontstekingen. De pijn en stijfheid zijn het ergst hij het begin van een beweging en worden beter naarmate de persoon zich blijft bewegen en soepeler wordt. Rhus tox. is met name belangrijk voor mensen die een verwonding oplopen na iets zwaars te hebben getild of na een te zware belasting.

Bryonia kunt u in overweging nemen als de pijn verergert door elke geringe beweging en als voortdurend bewegen het alleen nog maar erger maakt. Er is zwelling van het betreffende gewricht, maar niet zo duidelijk als hij Arnica-verwondingen.

Ruta is een waardevol medicijn voor pezen of banden die gescheurd of verdraaid zijn. In het algemeen kunt u dit middel het best gebruiken nadat de eerste zwelling en pijn zijn verminderd. U kunt aan dit middel denken als Rhus tox. niet heeft geholpen of als het gewonde deel niet slechter wordt hij het begin van een beweging noch beter wordt als de beweging blijft voortduren. Ruta helpt vaak goed bij mensen met een tennisarm.
Gerelateerde artikelen
Verstuiking, verscheuring of verzwikking behandelingVerstuiking, verscheuring of verzwikking behandelingHoewel de termen door elkaar worden gebruikt, bedoelt men met verstuiking of verzwikking meestal een overrekkingsletsel…
Verstuikte enkel vaak niet zo ernstigEen enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet en wordt ook wel het bovenste spronggewricht genoemd. He…
Dieren EHBO: OntwrichtingenDe meeste ontwrichtingen ontstaan als gevolg van een ernstige val, een harde klap of een auto-ongeval. Als het zachte we…
Homeopathie bij verstuiking: tabletten, crème en zalfHomeopathie bij verstuiking: tabletten, crème en zalfEen verstuiking of verzwikking is een vervelende blessure waar u, in de meeste gevallen, een aantal dagen last van zult…
Natuurlijk middel tegen artritis en gewrichtsreumaNatuurlijk middel tegen artritis en gewrichtsreumaEen natuurlijk middel tegen artritus en gewrichtsreuma. Het is er. Artritus en gewrichtsreuma zijn hele nare en pijnlijk…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopathie: Verrekkingen, verstuikingen"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 07-04-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!