InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Nattokinase: gebruik ter voorkoming van hart- en vaatziekten

Nattokinase: gebruik ter voorkoming van hart- en vaatziekten

Nattokinase: gebruik ter voorkoming van hart- en vaatziekten Nattokinase is een enzym met gezondheidsbevorderende eigenschappen. Nattokinase - dat gemaakt wordt door de toevoeging van de goede bacterie Bacillus natto aan het sojaproduct natto - wordt in de Japanse traditionele geneeskunde al jaren gebruikt. Inmiddels wordt ook in de westerse geneeskunde de positieve werking van het enzym erkent. Zo is het in staat bloedstolsels af te breken en de bloeddruk te verlagen. Het kan als preventief middel gebruikt worden door mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Nattokinase

Wat is nattokinase?

Nattokinase is een enzym - een proteïne dat biochemische reacties versnelt - dat wordt gemaakt uit het in Japan veel gebruikte product natto. Natto wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen waar tijdens het koken de goede bacterie Bacillus natto aan is toegevoegd. Door de inwerking van de bacterie op de sojabonen wordt nattokinase geproduceerd. Alhoewel andere soorten sojabonen ook enzymen bevatten, is het alleen mogelijk om uit natto nattokinase te maken. Tegenwoordig is het ook mogelijk nattokinase te maken met behulp van genetische technologie. Anders dan de naam doet vermoeden is nattokinase geen kinase-enzym maar serineprotease van de subtilisine-familie. Nattokinase is tevens een fibrinolytisch enzym, wat betekent dat het de eigenschap heeft bloedstolsels te kunnen afbreken.

Waarvoor wordt nattokinase gebruikt?

Nattokinase wordt in de Japanse traditionele geneeskunde al honderden jaren gebruikt om aandoeningen van het hart en de bloedsomloop mee te behandelen. Zo wordt het onder meer gebruikt voor de behandeling van hoge bloeddruk, angina, trombose, atherosclerose, spataderen, perifere arteriële aandoeningen en doorbloedingsproblemen. Het fibrinolytisch vermogen van nattokinase - het vermogen om bloedstolsels te kunnen afbreken - is echter inmiddels ook in de westerse geneeskunde erkend.

Afbraak van bloedstolsels

De eerste aanzet tot erkenning van nattokinase als gezondheidsbevorderend middel werd gedaan in de jaren 80 van de vorige eeuw, toen onderzoekers van de universiteit van Chicago ontdekten dat het enzym fibrine en plasmine kan oplossen. Fibrine is een bloedstollingseiwit in het plasma dat een belangrijke rol speelt bij wondgenezing en bloedstolling. Plasmine is een glycoproteïne die een belangrijke rol speelt bij het oplossen van bloedstolsels. Door fibrine en plasmine te hydrolizeren wordt endogene prourokinase omgezet in urokinase waardoor de fibrinolyse wordt bevorderd (Sumi, c.s., 1987).

Hoge stollingsfactor VII en VIII-waarden worden gezien als risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten vanwege de kans op de vorming van gevaarlijke bloedstolsels. Tijdens een Taiwanees onderzoek in 2009 werd nattokinase toegediend aan drie groepen proefpersonen: een gezonde groep, een groep met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en een groep mensen die dialyse ondergingen. Na twee maanden werd bij alle drie de groepen een significante verlaging in stollingsfactor VII en VIII-waarden gemeten, waarmee nattokinase ook haar potentie als preventief middel tegen hart- en vaatziekten heeft bewezen (Hsia c.s., 2009).

Verlaging van de bloeddruk

Doordat het deze eigenschappen heeft wordt nattokinase gezien als een veilig, krachtig, goedkoop en natuurlijk supplement voor de behandeling van hart- en vaataandoeningen. Een Amerikaans onderzoek uit 2016 heeft aangetoond dat nattokinase bloeddrukverlagend werkt. Tijdens een studie werden twee groepen van in totaal 79 proefpersonen gebruikt waarbij de ene groep gedurende acht weken nattokinase kreeg toegediend en de andere een placebo. Bij de groep die nattokinase toegediend kreeg was een significante daling van de bloeddruk waarneembaar (Jensen c.s., 2016).

Hoe gebruik je nattokinase?

Inmiddels wordt nattokinase ook geproduceerd voor markten buiten Japan. Zowel Noord-Amerikaanse als Europese producenten zijn zich gaan toeleggen op de productie van nattokinase-supplementen. Het wordt gemaakt in capsules en softgels. Voor een gezondheidsbevorderende werking wordt aangeraden om tussen de 1000 en 4000 fibrinolytische units (FU) per dag te gebruiken. 50 mg nattokinase komt overeen met 1145 FU. Zodoende kan men het beste één tot drie nattokinasecapsules of softgels van 50 mg per dag gebruiken. Het is daarbij belangrijk altijd de instructies op de verpakking of in de bijsluiter op te volgen.

Nattokinase-supplementen worden in Nederland en België onder meer verkocht van de merken Springfield, Nutrisan, Healthy Vitamins en Doctor's Best.

Lees verder

© 2018 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk of hypertensie is een aandoening die niet mag onderschat worden. Hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen heb…
Hart- en vaatziekten na zwangerschapHart- en vaatziekten na zwangerschapVrouwen die een te hoge bloeddruk ontwikkelen tijdens de laatste maanden van hun zwangerschap, lopen meer kans op het kr…
Hart- en vaatziektenHart- en vaatziektenHart- en vaatziekten maken in Nederland ca. 33% van de totale sterfte uit en vormen de belangrijkste doodsoorzaak. Het a…
Hart- en vaatziekten: RisicofactorenHart- en vaatziekte is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Er zijn verschillende risicofactoren die de kans op het ontst…
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay, Pexels (bewerkt)
  • https://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1084-nattokinase.aspx?activeingredientid=1084&
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nattokinase
  • Sumi H., Hamada H., Tsushima H., Mihara H., Muraki H., 'A novel fibrinolytic enzyme (nattokinase) in the vegetable cheese Natto; a typical and popular soybean food in the Japanese diet', Experientia (1987).
  • Hsia C.-H., Shen M.-C., Lin J.-S., Wen Y.-K., Hwang K.-L., Cham T.-M., Yang N.-C., 'Nattokinase decreases plasma levels of fibrinogen, factor VII, and factor VIII in human subjects', Nutrition Research (2009).
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5066864/ (Jensen c.s., 2016).

Reageer op het artikel "Nattokinase: gebruik ter voorkoming van hart- en vaatziekten"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 13-02-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!