InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Policosanol heeft gunstig effect op het cholesterol

Policosanol heeft gunstig effect op het cholesterol

Policosanol heeft gunstig effect op het cholesterol Policosanol is een product dat gewonnen wordt uit suikerriet en dat een gunstig effect heeft op de cholesterolniveau's. Zo is het in staat het slechte LDL-cholesterol te verlagen en het niveau van het goede HDL-cholesterol juist te verhogen. Op deze manier draagt policosanol bij aan een verlaging van de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Onderzoek heeft tevens uitgewezen dat policosanol nog andere gezondheidsvoordelen heeft. Zo kan het patiënten met etalagebenen en andere vormen van perifeer arterieel vaatlijden helpen vanwege de remmende werking die het product heeft op ontstekingsmediatoren.

Policosanol

Over policosanol

Policosanol is een bijzonder product en is geheel natuurlijk. Het is een populair middel om zonder bijwerkingen het cholesterol naar beneden te brengen. Het wordt hoofdzakelijk gewonnen uit de wasachtige coating van suikerriet. Ondanks dat het afkomstig is van suikerriet bevat policosanol zelf geen suiker. Tegenwoordig is het ook mogelijk om policosanol te winnen uit onder meer bijenwas, granen, en verschillende grassen, bladeren en fruitsoorten. De coatings van deze producten bestaan uit lange-keten-vetzuren, van vaak wel 24 tot 34 koolstofatomen. In grote aantallen wetenschappelijke studies zijn de gezondheidsbevorderende effecten van policosanol vastgesteld.

Gunstig effect op cholesterol

De voornaamste reden dat mensen policosanol aanwenden als supplement is het gunstige effect dat het heeft op de verschillende cholesterolniveau's. Cholesterol is een organische verbinding en een vetachtige stof. Het is een belangrijke bouwsteen van hormonen, gal en vitamine D. Cholesterol is niet in water – en dus ook niet in bloed – oplosbaar en daarom wordt het door het bloed vervoerd middels lipoproteïnen. Deze bestaan in verschillende vormen, waarvan de bekendsten wel LDL-cholesterol en HDL-cholesterol zijn. LDL-cholesterol staat ook wel bekend als 'slecht cholesterol'. Dat heeft ermee te maken dat een hoge concentratie van deze stof in het lichaam het risico op het dichtslibben van de aderen en het ontstaan van een hartinfarct vergroot. Men streeft er daarom vaak naar om het LDL-cholesterol te verlagen. HDL-cholesterol daarentegen staat bekend als 'goed cholesterol'. Dat komt omdat HDL juist zorgt voor het afvoeren van overtollig cholesterol. Een goed HDL-niveau kan daarom dan ook juist bijdragen aan het verkleinen van de kans op hart- en vaatziekten.

Wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd aan de universiteit van Kentucky heeft uitgewezen dat policosanol in staat is het enzym AMPK te activeren. Dit heeft een gunstige invloed op de synthese van cholesterol en is waarschijnlijk de voornaamste reden achter de positieve invloed van policosanol op de cholesterolniveau's (Singh, D.K. et al, 2006). Daarnaast is aangetoond dan policosanol atherosclerotische plaquevorming kan remmen, beter nog dan statines (Janikula, M, 2006). Policosanol staat daarbij ook bekend als zeer veilig. Proeven hebben zelfs aangetoond dat een dosis van ruim 600 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nog niet tot gezondheidsproblemen leidt. Er kan dus gesteld worden dat de kans op overdosering nagenoeg nihil is (Arruzazabala, M.L. et al, 1996).

Overige positieve effecten op de gezondheid

Policosanol staat men name bekend om zijn positieve invloed op het cholesterol maar er worden daarnaast ook nog andere gezondheidsvoordelen aan toegeschreven. Zo zijn er aanwijzingen dat policosanol een gunstig effect heeft op de bloedplaatjesaggregatie, waardoor het de kans op ontstaan van bloedpropjes verkleint. Dit heeft ook een gunstige uitwerking voor wie last heeft van claudicatio intermittens (etalagebenen) en andere vormen van perifeer arterieel vaatlijden (PAV). Dit effect wordt toegeschreven aan de remmende werking die policosanol heeft op verschillende ontstekingsmediatoren (Castano, G. et al, 2003).

Hoe gebruik je policosanol?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid policosanol ligt op 20 tot 40 mg. Policosanol kan worden ingenomen in de vorm van capsules. Aangeraden wordt op één tot twee maal daags één capsule in te nemen met een glas water. Bij voorkeur doet men dit tijdens of direct na de maaltijd voor een optimale opname door het lichaam. Geadviseerd wordt om de capsules op een koele en donkere plek te bewaren. Volg voor een advies over de inname altijd de instructies op de verpakking of uit de bijsluiter op.

Verkrijgbaarheid

Policosanol is zonder recept verkrijgbaar. Je kunt het kopen bij verschillende (online) drogisterijen en andere webshops. Het is onder meer verkrijgbaar van de merken Bonusan, AOV en Proviform. Van Proviform is ook policosanol aangevuld met 60 mg Q10 verkrijgbaar (2018).
© 2018 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een hoog cholesterolgehalteRuim 65% van de Nederlanders heeft een verhoogd cholesterolgehalte, hetgeen verschillende gezondheidsrisico's met zich m…
Natuurlijke cholesterolverlagersNatuurlijke cholesterolverlagersStatinen die vaak worden voorgeschreven door artsen om het cholesterol te verlagen zijn helemaal niet zo gezond zoals ve…
Oorzaak van etalagebenenDe spieren in de benen hebben zuurstof nodig om te kunnen samentrekken. Wanneer de spieren geen zuurstof krijgen, maken…
Cholesterol goed of fout?Cholesterol goed of fout?We kennen het woord, we weten dat het met de aderen te maken heeft, maar veel mensen komen niet verder dan dat. Het heef…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mcmurryjulie, Pixabay (bewerkt)
  • http://www.naturafoundation.nl/monografie/Policosanol.html
  • https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-137/policosanol
  • https://www.medscape.com/viewarticle/456944
  • https://examine.com/supplements/policosanol/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16714400 (Singh, D.K. et al, 2006)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9076841 (Arruzazabala, M.L. et al, 1996)
  • Castano G, Mas R, Fernandez L, Gamez R, Illnait J. Effects of policosanol and lovastatin in patients with intermittent
  • Claudication: a double-blind comparative pilot study. Angiology. 2003 Jan;54(1):25-38 (Castano, G. et al, 2003)
  • Janikula M. Policosanol: a new treatment for cardiovascular disease? Altern Med Rev. 2002 Jun;7(3):203-17 (Janikula, M., 2006).

Reageer op het artikel "Policosanol heeft gunstig effect op het cholesterol"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 21-11-2018
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!