InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Etalagebenen: symptomen, oorzaak en behandeling

Etalagebenen: symptomen, oorzaak en behandeling

Etalagebenen: symptomen, oorzaak en behandeling Etalagebenen symptomen zijn pijnlijke benen bij het wandelen. Pijn, kramp of een doof/moe gevoel in je been staat hierbij voorop. Pijn bij het lopen is het belangrijkste verschijnsel van etalagebenen en de plek waar de pijn optreedt zegt iets over de plaats van de vernauwing in de bloedvaten, die de klachten veroorzaakt. Etalagebenen is een hele vervelende vaatziekte, die niet zonder gevaar voor je gezondheid is. Het staat ook wel bekend als claudicatio intermittens of perifeer arterieel vaatlijden. Etalagebenen kenmerkt zich door klachten als pijn bij het lopen en steeds na korte stukjes even moeten rusten. Je kunt ook ís nachts pijn hebben en slecht slapen. Door etalagebenen kun je behoorlijk beperkt worden in je dagelijkse activiteiten. Ongeveer 2 op de 10 mensen lijden in meer of mindere mate aan etalagebenen. Bij mensen die ouder zijn dan 75 jaar, is dat aantal zelfs 3 op de 10.

Etalagebenen

Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen (claudicatio intermittens, soms ook aangeduid met de term 'perifeer arteriëel vaatlijden') is een vaatziekte, waarbij de slagaderen in je been zijn vernauwd en daardoor te weinig zuurstof kunnen aanvoeren voor de spieren die je gebruikt bij het lopen. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking (atherosclerose). Er bestaan geen medicijnen een vernauwing van de beenslagader te genezen.

Waar komt de benaming 'etalagebenen' vandaan?
De term 'etalagebenen' duidt erop dat patiënten zich een houding willen geven als zij door de klachten noodgedwongen halt moeten houden. Zij stoppen dan met wandelen en kijken in de etalage van een winkel. De klachten ontstaan doordat de beenspieren te weinig zuurstof krijgen door de nauwe slagaderen. Dit merk je vooral tijdens het lopen, omdat je benen bij inspanning meer zuurstof nodig hebben. Het gevolg van dat tekort is pijn in je been, maar als je even stilstaat komen de spieren tot rust en kan de bloedstroom weer voldoende zuurstof aanleveren. Daardoor ebt de pijn weg.

Etalagebenen oorzaak

Bij iedereen worden met het voortschrijden der jaren de slagaderen enigszins nauwer als gevolg van slagaderverkalking. Er hopen zich vetten, kalk en ontstekingscellen op in de wand van de slagaderen. Deze worden daardoor steeds stugger en dikker; ze verkalken. De slagaderen worden door dit proces steeds nauwer. Risicofactoren zijn:

Voorts spelen aanleg en leeftijd een rol bij het ontstaan van slagaderverkalking.

Etalagebenen symptomen

De volgende klachten kunnen optreden bij etalagebenen:
  • Pijn bij lopen: wanneer je een stukje hebt gelopen, kunnen je benen pijnlijk, verkrampt en vermoeid (verdoofd) aanvoelen. Je kunt dit gevoel al hebben als je normaal beweegt, maar de klachten kunnen zich ook pas manifesteren wanneer je op een hoger tempo beweegt. Na een paar minuten rust, zijn de klachten weggetrokken.
  • De pijn is meestal voelbaar in de kuit, maar de pijn kan ook voorkomen in de bovenbenen of de bilspieren. Dit is afhankelijk op de locatie van de vernauwing.
  • In een koude omgeving ervaar je eerder klachten, omdat bij kou de bloedvaten samentrekken.
  • Pijn in rust: dit treedt vooral op als de bloeddruk in je been laag is, dus vooral 's nachts in bed.
  • Koude voeten: bij mensen die langere tijd last hebben van etalagebenen. De oorzaak is vermindering van de vetlaag onder de huid.
  • Verdikte teennagels en bij ernstige klachten kun je een wondje krijgen die minder snel herstelt of zelfs gaat zweren. Onbehandeld kan een deel van een teen of voet zelfs afsterven.

Diagnose en onderzoek

Nadat je je klachten aan de arts hebt voorgelegd en hij je allerlei vragen heeft gesteld, zal hij de bloeddruk aan je armen vergelijken met de bloeddruk aan je enkels. De verhouding tussen enkelbloeddruk en armbloeddruk wordt de 'enkel-armindex' genoemd. Normaal gesproken is de bloeddruk in je arm ongeveer gelijk aan de bloeddruk bij je enkel, maar bij een bloedvatvernauwing in het been zal de bloeddruk in je enkel lager zijn dan in je arm.

Etalagebenen behandeling

Doorbloeding verbeteren

Als er sprake is van een vernauwing van de beenslagader, is het allereerst van belang om te zorgen voor een betere doorbloeding in het been en het wegnemen van de risicofactoren door de volgende maatregelen:
  • stoppen met roken;
  • veel en regelmatig wandelen;
  • looptraining met een (gespecialiseerde) fysiotherapeut;
  • het verlagen van het cholesterol door gezonde voeding en medicijnen;
  • het behandelen van eventuele hoge bloeddruk en diabetes.

Medicatie

Mogelijk krijgt je ook medicijnen voorgeschreven die verdere vernauwingen door stolsels moeten voorkomen. Deze middelen hebben weinig invloed op de klachten. De vernauwingen kunnen -indien nodig- worden opgeheven door middel van een:
  • dotterbehandeling, waarbij met behulp van een ballonnetje de vernauwing opgeheven; of
  • bypass-operatie (bloedvatoverbruggingsoperatie).

Voorkomen van etalagebenen

De beste manier om etalagebenen te voorkomen is door een gezonde levensstijl te handhaven. Dat betekent:
  • niet (mee)roken;
  • je bloedsuikerspiegel goed onder controle houden als je diabetes hebt;.
  • regelmatig (matig-intensief) bewegen en wandelen;
  • let op je bloeddruk en cholesterolgehalte;
  • eet gezond en gevarieerd;
  • stap over op een plantaardig dieet;
  • zorg voor een gezond gewicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaak van etalagebenenDe spieren in de benen hebben zuurstof nodig om te kunnen samentrekken. Wanneer de spieren geen zuurstof krijgen, maken…
Etalagebenen: pijn, kramp in been tijdens lopenEtalagebenen: pijn, kramp in been tijdens lopenBij etalagebenen of claudicatio intermittens gaat het om een vaataandoening. Tijdens het lopen ontstaan er klachten in d…
Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?Een vreemd slap gevoel in je benen? Het gevoel dat je niet meer kan staan? Een slap, moe gevoel in de benen die trillen…
Hart- en vaatziekten: Belangrijkste ziekten en hun symptomenDe term "hart- en vaatziekten" is een algemene verzamelnaam voor meerdere ziekten en aandoeningen van het hart en/of de…
Wat kun je doen tegen vermoeide, dikke en pijnlijke benen?Wat kun je doen tegen vermoeide, dikke en pijnlijke benen?Vooral oudere mensen hebben regelmatig last van dikke, pijnlijke en vermoeide benen. De meeste klachten hangen samen met…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MabelAmber, Pixabay
  • http://www.hartenvaatgroep.nl/medische-informatie/vaatziekten/vernauwing-van-de-beenslagaders.html
  • http://www.been-kliniek.nl/been-klachten/etalagebenen?gclid=CITLo8qu68QCFQiWtAodUUoAQQ
  • http://www.defysiotherapeut.com/aandoeningen/etalagebenen.html
  • http://www.hartwijzer.nl/Etalagebenen.php
  • http://www.chirurgenoperatie.nl/wp/vaatchirurgie/looptraining-en-adviezen-etalagebenen/
  • https://www.thuisarts.nl/claudicatio-intermittens/ik-heb-claudicatio-intermittens
  • http://www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/e/etalagebenen/item493
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/VladimirFLoyd

Reageer op het artikel "Etalagebenen: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reactie

Gerard de Groot, 30-12-2016 13:35 #1
Ik ben een man van 79 jaar, waarvan ik de laatste 40 jaar veel heb hard gelopen. Toch werd ik begin dit jaar getroffen door een hartinfarct aan het eind van mijn gebruikelijke trainingsronde, gelukkig dicht bij huis. Mijn vrouw heeft snel 112 gebeld en binnen 20 minuten lag ik in Alkmaar op de hartafdeling om gedotterd te worden. Het is gelukkig heel goed afgelopen en na 2 maanden liep ik al weer regelmatig hard tot ik in augustus j.l. te maken kreeg met een "etalagebeen" links. Na nog geen 200 meter hardlopen trad een kramperige pijn op en moest ik stilstaan om de pijn te laten zakken. Advies van de vaatchirurg was looptraining. Daar ben ik nu 4 maanden mee bezig maar wel op een fanatieke wijze. Geforceerd snel wandelen door de soms hevige pijn heen. Het herstelproces gaat langzaam maar wel zeker. Ik loop gemiddeld 5 km. per dag en voor mij is het een vaste gewoonte geworden. De pijn is nu makkelijk te dragen en zelfs op de sportschool loop ik al 20 minuten hard op de lopende band. Ik streef er naar om over een maand of 3 ook weer buiten te kunnen hardlopen. Het was flink doorbijten en volhouden maar het resultaat is er wel naar.
Samen met mijn vrouw wandel ik al vrijwel pijnvrij gedurende een half uur.
Ik heb wel het voordeel dat ik altijd gezond heb geleefd en sportief ben bezig geweest waardoor een goede conditie wel een positieve bijdrage levert aan het resultaat.:

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaataandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!