InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?

Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?

Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen? Een vreemd slap gevoel in je benen? Het gevoel dat je niet meer kan staan? Een slap, moe gevoel in de benen die trillen kunnen meerdere oorzaken hebben. Oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn; storingen in de glucosestofwisseling, bloedarmoede of voorverschijnselen van bijvoorbeeld migraine. Een slap gevoel in de benen is eg vervelend, maar de oorzaak is vaak wel te achterhalen.

De benen

Onze benen gebruiken we dagelijks, omdat we onze benen zoveel gebruiken kunnen ze makkelijk vermoeid raken. Benen zijn complexe ledematen en hebben als doel voortbeweging. We kunnen een been globaal onderverdelen in het bovenbeen, knie, onderbeen, enkel en voet.

Vermoeide benen door overbelasting?

Door langdurige inspanning verzuren de spieren en kunnen de benen vermoeid en pijnlijk aanvoelen. Om te zorgen dat je benen niet verzuren door overbelasting moet je zorgen voor een langzame opbouw van je activiteit. Zijn je spieren beter getraind dan verzuren ze minder snel. Heb je spierverzuring? Zorg dan voor een rustperiode, je lichaam kan de verzuring snel verhelpen.

Vermoeide benen door een verslechterde doorbloeding?

Een slechte doorbloeding kan ontstaan door bijvoorbeeld slechte voeding, roken, diabetes (suikerziekte), verhoogd cholesterol, overgewicht, weinig beweging, leeftijd. Door deze oorzaken kan de doorbloeding van de benen verslechteren door vernauwingen of verstoppingen in de slagaderen. Door deze verstoppingen ontstaat vooral bij inspanning snel een zuurstoftekort in de spieren en de spieren raken hierdoor snel verzuurd.

Tintelende benen?

Een tintelend been kan ontstaan wanneer de bloedtoevoer naar een bepaald deel van het been een tijd afgekneld is geweest worden de zenuwimpulsen niet meer goed doorgegeven. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je lange tijd in een vreemde positie zit of ligt. Bekende boorbeelden zijn lange tijd met je benen over elkaar zitten of op bed met je arm in een rare positie in slaap vallen. Het contact met de hersenen is hierdoor verstoord en het lichaam kan geen contact meer maken met het desbetreffende lichaamsdeel. Dit geeft een doof tintelend soms pijnlijk gevoel in dat lichaamsdeel. Het kan zelfs voorkomen dat je het lichaamsdeel helemaal niet meer kan bewegen en/of volledig gevoelloos is geworden. Gelukkig is dit gevoel meestal maar tijdelijk en door even te rusten/wachten komt het gevoel vaak snel weer terug. Naast een tijdelijke afknelling kan er ook een andere oorzaak zijn. Andere oorzaken kunnen zijn: Diabetes (suikerziekte), reumatoïde artritis, spataderen, nierziekten en roken.

Pijnlijke benen?

Pijn bij het lopen in de benen is een kenmerkend symptoom bij zogenaamde etalagebenen. Etalagebenen ontstaan door slagaderverkalking. Deze verkalking zorgt voor een verminderde bloedtoevoer waardoor spierkramen kunnen optreden. Vaak zijn er klachten op de plekken waar de vernauwingen zich bevinden. Een ander woord voor etalagebenen is Claudicatio Intermittens en ontstaat meestal op latere leeftijd. Claudicatio Intermittens kent verschillende stadia waarin de mobiliteit van de patiënt steeds verder achteruit gaat. Behandeling vindt plaats door middel van medicatie, loopoefeningen of een operatie. Het is verstandig bij klachten als etalagebenen een arts te raadplegen daar het verschijnsel aanleiding kan geven tot complicaties.

Slap gevoel in de benen?

Soms is de oorzaak makkelijker op te lossen dan gedacht. Een slap gevoel in de benen kan ook een teken zijn van een tekort aan voeding. Probeer iets gezonds te eten en rust even uit. Dit kan vaak het gevoel van een slap gevoel in de benen al oplossen. Belangrijk bij warm weer is voldoende te drinken vooral als je gaat sporten, je zou dan een isotone drank kunnen nuttigen. Dit helpt je lichaam aan de verschillende benodigde voedingsstoffen.

Vaak last van een slap gevoel in de benen?

Bezoek dan de huisarts hij/zij is gespecialiseerd in veel voorkomende ziektebeelden en het voorkomen van complicaties is altijd beter dan genezen.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke benen voorkomen en genezenHeb jij al nu enige tijd last van vermoeide benen? Zware, vervelende en pijnlijke benen komen meer voor dan je wel denkt…
Pijn in de benenPijn in de benenPijn aan het been overkomt bijna iedereen wel eens. Vaak is dit van tijdelijke aard. Wie langdurig beenpijn heeft, moet…
Oefeningen die helpen bij vochtophoping in de benenOefeningen die helpen bij vochtophoping in de benenVeel mensen hebben last van opgezette benen, met meestal ook gezwollen voeten en enkels. Vooral met warm weer zwellen de…
Ulcus cruris (open been)Ulcus cruris (open been)Dit is een open wond onder aan het been. Meestal op de enkel of op de ondervoet en is moeilijk te genezen. Het doet vaak…

Reageer op het artikel "Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?"

Reacties

Anneke, 01-06-2017 17:36 #2
Ik krijg soms ook een raar gevoel in mijn benen. Dan moet ik gaan liggen en na een paar minuten zakt het weg. Gelukkig meestal thuis. Heeft het te maken met bloedsomloop? Lekkende kleppen in benen. Wie kan mij dat vertellen?

Ans de Lange, 25-06-2015 10:33 #1
Ik zak onverwachts door mijn benen, kan dan niet op staan. Bij het af stappen van m'n fiets val ik zo op de grond.

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 02-08-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!