InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Bachbloesems - zes bloesems die helpen bij onzekerheid

Bachbloesems - zes bloesems die helpen bij onzekerheid

Dokter Edward Bach deelde zijn 38 bloesemremedies op in zeven grote categorieën. De tweede categorie noemde hij 'onzekerheid'. Hij deelde zes bloesems in deze groep in, die volgens hem helpen om de meest uiteenlopende vormen van onzekerheid te verhelpen. Niemand is graag onzeker. Alles wat ligt tussen een laag zelfbeeld en voor verscheurende keuzes staan kan ertoe leiden dat je niet goed in je vel zit en vatbaarder wordt voor ziekte. Bachbloesemremedies brengen je emoties weer in balans.

Cerato (Loodkruid)

Wie niet voldoende zelfvertrouwen heeft, kan meer kracht vanuit zichzelf vinden door Cerato te gebruiken. Mensen die Cerato nodig hebben, durven nauwelijks zelf beslissingen te nemen en vragen voortdurend aan anderen goede raad. Ze laten zich makkelijk (mis)leiden.

Gentian (Gentiaan)

Gentiaan helpt mensen die snel de moed verliezen. Zelfs als alles goed gaat, kan een klein minpuntje ertoe leiden dat ze hun vertrouwen weer helemaal aan het wankelen slaat. Ze durven nooit helemaal geloven in een goede afloop en bij de minste tegenslag denken ze: 'Zie je wel...' Gentiaan zorgt voor meer standvastigheid en vertrouwen.

Gorse (Gaspeldoorn)

Gorse is een remedie die gelukkig niet vaak toegepast hoeft te worden. Deze bloesem moet hulp brengen bij mensen die alle hoop verloren zijn. Als anderen hun een uitweg bieden, zullen ze deze 'strohalm' wel aanvaarden, maar enkel om de ander niet teleur te stellen. Meteen zullen ze verzekeren dat niets hun meer kan helpen. Wanhoop is het kernwoord dat bij Gaspeldoorn hoort.

Hornbeam (Haagbeuk)

Mensen die lijden aan een maandagochtendgevoel, kunnen soelaas vinden bij Hornbeam. Wie het gevoel heeft dat het dagelijkse leven als een zwaar deken over hem hangt en moeilijk op gang geraken, kunnen deze bloesem gebruiken. 'Als ik maar eenmaal bezig ben, dan lukt het me wel,' hoor je zulke mensen vaak zeggen. Hornbeam helpt om alles wat lichter te makken.

Scleranthus (Hardbloem)

Er zijn van die momenten dat je een moeilijke keuze moet maken. Sommige mensen hebben het heel moeilijk om dan de knoop door te hakken en lijden daar echt onder. Dan weer lijkt de ene mogelijkheid de goede, maar langs de andere kant... Met Scleranthus wordt beslissen makkelijker.

Wild Oat (Dravik)

Wie verloren loopt in het leven, geen bestemming vindt en eigenlijk niet weet wat hij wil, kan Wild Oat gebruiken. Deze bloesem helpt om een richting te vinden en minder onrustig te zijn. Het steeds knagende gevoel van ontevredenheid kan wegsmelten en overgaan in een stille vastberadenheid.

Lees verder

© 2007 - 2017 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bachbloesems - zes bloesems die helpen bij onzekerheid"

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 09-05-2007
Subrubriek: Alternatief
Special: Bachbloesems
Medische informatie…
Schrijf mee!