InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Endometriose - Symptomen en alternatieve behandelingen

Endometriose - Symptomen en alternatieve behandelingen

Endometriose - Symptomen en alternatieve behandelingen De symptomen van endometriose zijn pijn bij het vrijen, buikkrampen, pijnlijke maandstonden en onvruchtbaarheid. Eén van de enige gekende behandelingen is een operatie waarbij men het endometrium aan de buitenkant van de baarmoeder verwijdert. Er zijn echter ook alternatieve behandelingen om endometriose te verlichten en te genezen: acupunctuur, laser therapie, beweging, Chinese kruiden, echinacea, cat's claw etc.

Wat is endometriose?

Endometriose

Ongeveer 15% van alle vrouwen lijdt aan endometriose. Het is een aandoening waarbij het baarmoederslijmvlies (endometrium) zich ook aan de buitenkant van de baarmoeder opstapelt waar het kleine knobbeltjes gaat vormen.

Symptomen

De helft van de vrouwen die aan endometriose lijdt heeft zelden tot nooit klachten of pijn. De andere helft heeft minimum één van de volgende symptomen:

  • Pijn bij het vrijen, vooral aan de achterkant van de schede nabij de baarmoeder
  • Pijnlijke maandstonden, omdat het bloed door het extra baarmoederslijmvlies moeilijk afgevoerd kan worden
  • Chronische buikkrampen
  • Onvruchtbaarheid

Endometriose Ė Alternatieve behandelingen

Eén van de enige gekende behandelingen tegen endometriose is een operatie waarbij het baarmoederslijmvlies en de knobbels aan de buitenkant van de baarmoeder worden verwijderd. Wat slechts weinig mensen weten is dat er ook verschillende alternatieve behandelingen bestaan om de symptomen van endometriose te verlichten of zelfs helemaal te genezen. Hieronder zullen we enkele van de efficiëntste alternatieve behandelingen bespreken. Hoe meer behandelingen u kunt combineren, hoe beter de resultaten zullen zijn.

Laser therapie / Giga laser

Laser therapie, en dan voornamelijk de Giga laser, is één van de meest efficiënte behandelingen tegen endometriose. De behandeling zal de bloedtoevoer rondom de baarmoeder verbeteren zodat opgehoopt bloed en samengeklitte weefsels gemakkelijker kunnen worden afgevoerd. Laser therapie heeft niets te maken met de operatie waarbij de endometriose weggebrand wordt door middel van laserstralen. De behandeling van endometriose via laser therapie wordt toegepast bij www.estheomed.be.

Acupunctuur

Acupunctuur is voornamelijk geschikt voor het verlichten van de buikkrampen en menstruatie pijn die door endometriose veroorzaakt worden. Acupunctuur wordt bij voorkeur toegepast vlak voor de eisprong en tijdens de menstruatie.

Bewegen

Bewegen is heel belangrijk wanneer u aan endometriose lijdt. De volgende yoga oefening is nuttig om de doorbloeding van het bekken te verbeteren: ga op uw rug liggen en steek uw twee benen loodrecht de lucht in waarbij u het bekken met uw handen ondersteunt. Probeer deze positie zo lang mogelijk aan te houden.

Ook buikdansen is ideaal om de bloedtoevoer naar het bekken te verbeteren en de onderbuik minder verkrampt te maken. De symptomen van endometriose zullen snel verlichten indien u buikdansen combineert met enkele andere natuurlijke behandelingen zoals kruiden en laser therapie.

Echinacea en Catís Claw

De witte bloedcellen en andere bewakers van ons lichaam zijn bij vrouwen die aan endometriose lijden meestal in mindere mate aanwezig. Nochtans zijn ze broodnoodzakelijk in de strijd tegen abnormale cellen. Een goede manier om de weerstand van het lichaam te verhogen is door het nemen van natuurlijke middeltjes en kruiden zoals echinacea en Cat's Claw.

Chinese kruiden

Chinese kruiden zijn geschikt om buikkrampen, vermoeidheid, een opgezwollen gevoel in de buik en hevige bloedingen te verlichten. Ze kunnen ook knobbeltjes op de baarmoeder genezen en kleiner maken.

Plantaardige oliën

Plantaardige vetzuren hebben een invloed op ons hormoonstelsel zodat klachten van endometriose verlichten van zodra onze hormonen terug in balans zijn. Gebruik zoveel mogelijk verschillende oliën voor het bereiden van uw maaltijden zodat u een gezond evenwicht hebt tussen omega 3, 6 en 9 vetzuren.

Te vermijden voedingsmiddelen

Cafeïne

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat cafeïne uit koffie en cola endometriose kan veroorzaken en verergeren. Koffie en cola moeten dus ten alle koste vermeden worden.

Tabak

In geval van endometriose moet de doorbloeding in het bekkengebied gestimuleerd worden om verdere opstapeling van het baarmoederslijmvlies te voorkomen en om bestaande verklevingen te verlichten en af te breken. Roken belemmert de bloedsomloop en zal de symptomen van endometriose verergeren.

Dierlijke voedingsmiddelen

Dierlijke voedingsmiddelen zoals vis, vlees en koemelk bevatten meer organochlorines en andere pollutanten dan vegetarische voeding. Deze staan erom bekend de weerstand van het lichaam te verminderen en endometriose te veroorzaken en te verergeren. Een vegetarisch diëet heeft dus zijn voordelen indien u aan endometriose lijdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Endometriose: symptomen, diagnose en behandelingEndometriose: symptomen, diagnose en behandelingOngeveer 10% van de vrouwen lijdt aan endometriose, vaak zonder het zelf te weten. Bij endometriose is baarmoederslijmvl…
Ooglaseren: Welke methoden en hoe duur?Ooglaseren: Welke methoden en hoe duur?Door uw ogen te laten laseren bent u eindelijk af van lenzen en brillen. Hier vindt u een overzicht van de bekendste oog…
Wat is endometriose?Ongeveer een op de tien vrouwen heeft een vorm van endometriose. Endometriose is een chronische aandoening. Baarmoedersl…
Endometriose bij de vrouwEndometriose bij de vrouwEndometriose is een ziektebeeld dat voorkomt bij vrouwen. Het heeft te maken met het slijmvlies van de geslachtsorganen.…
Shoppen bij ADHD: wat is wijsheid?Shoppen bij ADHD: wat is wijsheid?Met ziekters en problemen kun je gaan 'shoppen': van de ene behandelaar naar de andere. Het is geen wonder dat ouders va…

Reageer op het artikel "Endometriose - Symptomen en alternatieve behandelingen"

Reactie

Mohammad Ayaz Tokhi, 25-06-2014 14:36 #1
Een kleine correctie: roken zou de klachten van de endometriose en de kans op endometrium carcinoom verminderen. uiteraard mag dit niet een aanleiding zijn om met roken te beginnen gezien al de andere nadelige effect.

Infoteur: Avalon
Laatste update: 31-12-2009
Subrubriek: Alternatief
Special: Natuurlijke behandelingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!