InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Acupressuur: verlichting op basis van energie

Acupressuur: verlichting op basis van energie

Acupressuur wordt al eeuwen gebruikt ter verlichting van allerlei klachten. Het maakt, net als acupunctuur, gebruik van energiemeridianen in het lichaam. Het menselijk lichaam kent tal van drukpunten, waarvan elk drukpunt in verbinding staat met een meridiaan. Door de juiste meridiaan te beïnvloeden kunnen yin, yang en chi weer in balans worden gebracht. De oorsprong van deze alternatieve geneeswijze ligt in China.

Energiemeridianen helpen klachten te verlichten

Het lichaam bestaat uit hele kleine deeltjes: atomen. De kracht die alles bij elkaar houdt bestaat onder meer uit energie. Het is daarom geen vreemde gedachte dat het lichaam energiestromen kent, vergelijkbaar met zeestromingen. Deze energiestromen worden energiemeridianen genoemd. Door druk uit te oefenen op een bepaald punt van het lichaam kunnen deze meridianen beïnvloedt worden. Zo kunnen dus klachten van het lichaam worden weggenomen.

Locatie drukpunt ten opzichte van de klacht

Een bepaald drukpunt kan op een heel andere plek zitten dan de klacht. Vlak naast de kleine teen bijvoorbeeld zit een drukpunt dat verlichtend werkt bij oogklachten. Het blijkt dat druk op deze locatie activiteit achterin de hersenen (occipitale hersenkwab) genereert. Dit gebied staat in verbinding met de ogen. Met andere woorden, er bestaat natuurlijk een relatie tussen het drukpunt en de plek van de klacht, maar deze relatie is voor de leek (en zelfs voor een arts) niet altijd gemakkelijk te vinden!

Weetjes

Het grote gemak van acupressuur ten opzichte van acupunctuur zit hem erin dat iedereen het thuis zelf kan toepassen. Hieronder een aantal handige drukpunten:
  • Drie vingerbreedten boven de pols zit een drukpunt dat wagen- of zeeziekte vermindert.
  • Aan de binnenkant van de voet, halverwege de lengte van de voet en op de plek waar de huidskleur van de zool van de voet overgaat in de huidskleur van de rest van het lichaam, zit een drukpunt ter verlichting van constipatie en menstruatiepijnen.
  • Tussen duim en wijsvinger zit een drukpunt dat hoofdpijn verlicht.

Wetenschappelijke ondersteuning

Er is geen bewijs voor het heilzame effect van acupressuur. Iedereen kan het proberen en voor zichzelf bepalen of het al dan niet de moeite waard is. Er bestaat wel een heel klein beetje kennis omtrent sommige drukpunten (het drukpunt tussen duim en wijsvinger is er daar een van): De werking van sommige drukpunten kan ontstaan door het vrijkomen van bepaalde stoffen in het lichaam, in reactie op de druk. Endorfine bijvoorbeeld verlicht pijn.
Tot slot: acupressuur is een leuke extra, maar kan niet de reguliere geneeskunde vervangen. Het is bovendien raadzaam om een eventuele wens acupressuur te proberen eerst te bespreken met uw behandelend arts.
© 2007 - 2019 Frederique, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurGezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurMet acupressuur worden de energiestromen in het menselijke lichaam gestimuleerd en verbeterd. Het is een goed voorbeeld…
Acupressuur - het opwekken van een bevalling met drukpuntenAcupressuur - het opwekken van een bevalling met drukpuntenAcupressuur is een techniek die gebruikt kan worden om middels het stimuleren van specifieke drukpunten een bevalling op…
Acupressuur: drukpuntmassage bij baby'sAcupressuur: drukpuntmassage bij baby'sAcupressuur, ook bekend als drukpuntmassage, kan een groot effect hebben op de gezondheid en welzijn van een baby. Acupr…
Guasha-therapieGuasha-therapieGuasha is afkomstig uit aziatische landen en betekent letterlijk: Gua = schrapen, Sha = ophoping. Guasha is een belangri…
Acupunctuur: Chinese behandelmethodeAcupunctuur: Chinese behandelmethodeAcupunctuur is een alternatieve behandelmethode en stamt af van de Chinezen. Het heeft te maken met yin en yang oftewel…

Reageer op het artikel "Acupressuur: verlichting op basis van energie"

Infoteur: Frederique
Gepubliceerd: 12-07-2007
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!