InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurlijke remedies voor elke dag

Natuurlijke remedies voor elke dag

Voor elke ziekte of moeilijke karwei bestaat er wel één of andere remedie. Maar wist u dat er ook natuurlijke remedies bestonden? Wist u dat bijvoorbeeld enkele druppels Eucalyptusolie motten verjagen? En dat er niets beters bestaat tegen droge handen dan amandel- en lavendelolie? En ik heb nog zoveel van die handige tips voor u klaarstaan. Daarom verspreid ik ze over x-aantal dagen. En kan u uw nieuwsgierigheid niet op om de volgende remedie te ontdekken. Hier volgt alvast een eerste remedie

Remedie 1 : Hoofdpijn

Zoals wellicht iedereen weet wordt hoofdpijn veroorzaakt door spanningen zorgen, vermoeide ogen, slechte lichaamshouding, gespannen nekspieren,... Hoofdpijn kan ook het gevolg zijn van verkoudheid, griep, allergie, spijsverteringsproblemen.

Hoe kan u hoofdpijn nu het beste bestrijden?
Hier volgen alvast enkele gouden tips:

1) Kruidenthee tegen spanningshoofdpijn

Gember vermindert de productie in uw lichaam van chemische stoffen die pijn veroorzaken. Kamille en Linde zijn kalmerende kruiden die emotionele en fysieke spanning helpen wegnemen.

Wat hebt u nodig voor de thee?
  • 250ml water
  • 1 theelepeltje vers gehakte gember
  • 1 theelepeltje gedroogde kamille
  • 1 theelepeltje gedroogde lindebloesem

  • Laat de gember 5 minuten sudderen in het water in een afgedekte pot.
  • Neem dan van het vuur, voeg de kamille en de linde toe en laat 10 minuten trekken.
  • Dan zeef je het hele boeltje, voeg indien gewenst zoetstof toe en drink de thee warm.

2) Verzacht hoofdpijn met aromatherapiekompressen

  • Lavendel verzacht fysieke en mentale stress en marjolein heeft sterke relaxerende eigenschappen.
  • Voeg vijf druppels lavendelolie en evenveel marjoleinolie toe aan een kom met koud water.
  • Dompel twee washandjes in het water en wring ze lichtjes uit.
  • Ga liggen. Leg een washandje op uw voorhoofd en één in uw nek. Blijf zo 30 minuten liggen.

3) Lavendelmassage

Om hoofdpijn door spanningen te verzachten masseert u uw slapen met enkele druppels lavendelolie.

4) Valeriaan tegen pijn

Valeriaan helpt hoofdpijn verzachten, ook migraine. Neem om het halfuur een half theelepeltje valeriaanextract, verdund in warm water, totdat de pijn afneemt. (tot drie theelepeltjes per dag)

5) Een voetbad tegen hoofdpijn

Om hoofdpijn te verzachten dompelt u uw voeten een kwartiertje onder in een emmer met water dat zo warm is als u het kunt verdragen. Tegelijk legt u een doek in ijswater, wringt hem uit en legt het koude kompres op uw voorhoofd, slapen, nek of waar de pijn voorkomt. Heet water doet de bloedvaten uitzetten en stimuleert de bloedstroom naar de voeten, terwijl het koude kompres de bloedvaten in het hoofd vernauwt, zodat de bloedstroom beperkt wordt en de pijn vermindert.

6) Slijm losmaken

Pikant eten, zoals mierikswortel en pepers, brengt de bloedstroom op gang en stimuleert het afscheiden van slijm uit de sinussen. Zo vermindert u uw hoofdpijn ten gevolge van verstopte sinussen.

7) Hoofdpijn wegmasseren

Een eenvoudige acupressuurmassage kan hoofdpijn die het gevolg is van spanningen wegnemen.
  • Plaats uw vingers bovenaan uw ruggengraat, daar waar uw nek overgaat in uw schedel.
  • Beweeg uw vingers 5 cm langs uw schedelbasis, totdat u aan beide kanten een kleine inkeping voelt.
  • Wanneer u op die twee punten drukt, voelen ze enigszins zacht aan. Druk er stevig op met uw vingers en maak daarbij een licht draaiende beweging. Hoe dieper u deze twee punten masseert, hoe beter.
  • Adem diep in en beeld u in dat u bij elke uitademing spanning uitdrijft.
  • Houd dit 1 tot 3 minuten vol en herhaal deze oefening zo vaak als u wilt of nodig acht.

8) Gember tegen migraine

Zodra u het begin van een migraineaanval gewaardwordt, mengt u een derde van een theelepeltje fijngemalen gember met een glas water en drinkt u dat op. Gember bevat stoffen die ontsteking afremmen en pijn verzachten. Daarmee kunt een een migraineaanval tegenhouden.

Dit was dan een eerste remedietip, de rest die volgt. En het blijft altijd even geboeid, dus zeker blijven lezen!
© 2006 - 2019 Ellen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bach Bloesem RemediesBach Bloesem RemediesBach Bloesem is een remedie waar men met behulp van druppels van de olie van planten tot een geneeskrachtige werking kan…
Natuurlijke remedies tegen zonnebrandNatuurlijke remedies tegen zonnebrandDe symptomen van zonnebrand verschijnen enkele uren na blootstelling aan de zon. Ze hebben verschillende dagen tot soms…
Koortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezenKoortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezenHoe kom je aan koortsblaasjes (ook koortslip genoemd)? Kun je ze voorkomen? En hoe gebeurt de behandeling? Met onze tips…
BachbloesemtherapieEdward Bach (1886 - 1936) was een Engelse arts die een natuurgeneeswijze ontwikkelde op basis van bloemen. De Bachbloese…
Dr. Edward Bach en zijn Bach bloesem remediesDr. Edward Bach en zijn Bach bloesem remediesIedereen kan zo naar de winkel gaan en daar een flesje Bach bloesems kopen. Je kunt zelfs van te voren in boekjes of op…

Reageer op het artikel "Natuurlijke remedies voor elke dag"

Reacties

Kyro, 11-04-2013 09:59 #2
Voor welke remedie wordt/werd moederkruid gebruikt?

Shanta, 20-08-2012 01:47 #1
Ik heb dagelijks oogpijn, ik denk vermoeide ogen. Ik slaap ook heel slecht ondanks ik slaapmiddel inneem. Wat kan ik nog hier tegen doen? Voel me echt niet lekker en dit is dagelijks hetzelfde geval. Alvast heel hartelijk dank dat ik een vraag mocht plaatsen.

Infoteur: Ellen
Gepubliceerd: 09-12-2006
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!