InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Zorgen en stress remedie

Zorgen en stress remedie

Zorgen en stress, een tweede van mijn dagelijkse remedies. Ook daar heeft iedereen wel eens mee te maken. Eigenlijk is stress dé ziekte van de eeuw. Ja, zelf ik heb er af en toe mee te maken. Hierna enkele natuurlijke remedies tegen zorgen en stress van alledag. Lees en geniet! Chronische stress vermindert de werking van de bijnieren, wat kan leiden tot een zwak of verzwakt immuunsysteem en ziekten. Kruiden kunnen fantastisch hulp bieden in tijden van stress, maar het komt erop aan de onderliggende oorzaken op te sporen,in plaats van te vertrouwen op kalmerende kruiden.

Hierna volgen enkele tips:

1) Kruidenthee van kamille en kattenkruid

Kruiden kunnen grote hulp bieden in tijden van stress. Kamille en kattenkruid zijn ontspannend en licht sedatief.

Nodig:
  • 250 ml kokend water
  • 1 theelepeltje gedroogde kamille
  • 1 theelepeltje gedroogd kattenkruid

Giet kokend water over de kruiden. Dek af, laat 10 minuten trekken en zeef.
Voeg er indien gewenst honing aan toe. Drink drie koppen per dag.

2) Goede voeding beschermt tegen stress

De bijnieren zijn een onderdeel van uw endocriene hormonenstelsel. Ze spelen een belangrijke rol in het bepalen van de reacties van uw lichaam op stress. Vermijd voeding die uw bijnieren belasten, zoals cafeïne, suiker en alcohol. Voedingsstoffen die van belang zijn voor een goede conditie van uw bijnieren zijn vitamine C, Vitamine B5, Vitamine B6, magnesium en zink. Vitamine C komt voor in veel soorten fruit en groenten, zoals kantaloep, broccoli, rode paprika, sinaasappel en aardbeien. Rijke bronnen van vitamine B5 zijn avocado's, eieren, kip, paddestoelen, zalm en yoghurt.
Linzen, tempé, forel, tonijn en bananen zijn goede bronnen van vitamine B6. Zink komt voor in pompoen-en sesamzaden, bruine bonen, oesters en mosselen. Magnesiumrijk zijn amandelen, graan, heilbot, tofoe en erwten.

3) Supplementen tegen stress

Supplementen tegen emotionele stress bevatten vitamine B complexen die de bijnieren versterken; en magnesium en calcium, allebei natuurlijke kalmeermiddelen.

4) Tijd voor uzelf

Vindt u dat u onmogelijk tijd kunt maken om u te ontspannen? Dat is een duidelijk teken dat u er dringend aan toe bent. Voorzie dagelijks minstens tweemaal pauze van een kwartier om tot rust te komen en u op uzelf te concentreren. Mediteer, neem een aromatherapiebad, luister naar rustgevende muziek of doe gewoon niets. Gun uzelf ook wekelijks een afspraakje met een theekransje, een massage, een wandeling met een vriend of iets anders dat u een goed gevoel geeft.

5) Lavendel inhaleren

Om stress en zorgen weg te nemen laat u een druppel lavendelolie op een zakdoek vallen en inhaleert u die. Doe dit zo vaak als u wilt.

6) Ginseng verhoogt uw stressbestendigheid

Siberische ginseng is uitstekend om uw bijnieren ten versterken en uw lichaam te harden tegen fysieke en emotionele stress. Koop een gestandardiseerd extract om wille van de eleutheroside en neem tweemaal per dag ongeveer 250 mg. U kunt dit gerust tot zes weken lang gebruiken.

Wel opgelet: als u een hoge bloeddruk hebt, raadpleeg dan eerst u arts voordat u ginseng gebruikt.

7) Valeriaanthee

Valeriaan is een krachtig maar veilig kruidenkalmeermiddel. Het helpt ingeval van grote stress en zorgen.

Nodig:
  • 250 ml kokend water
  • 1 theelepeltje gedroogde valeriaanwortel

Giet het kokend water over de gedroogde wortel en dek het af om te voorkomen dat de werkzame olie verdampt. Laat 10 minuten trekken en zeef. Probeer drie koppen per dag te drinken. Vanwege de sterke smaak verkiest u misschien capsules of een extract. Neem tot driemaal per dag één of twee capsules van 300-500 mg of een half of heel theelepeltje extract.

Let wel op: valeriaan kan hoofdpijn en spierspasmen veroorzaken. Gebruik het niet te lang of te veel.

8) Baden tegen stress

Lavendel-, sandelhout- en ylangylang-olie zijn heerlijk in een kalmerend bad. Epsomzout is rijk aan magnesium, dat fysieke en emotionele spanning helpt wegnemen.

Gebruik:
  • 250 gr epsomzout
  • 5 druppels lavendelolie
  • 5 druppels sandelolie
  • 2 druppels ylang-ylangolie

Voeg het epsomzout toe terwijl u de badkuip laat vollopen met warm water. Roer de etherische olie in het bad vlak voordat u erin gaat liggen. Ontspan u minstens 20 minuten in het bad. U kunt deze ervaring nog lichter maken met kaarslicht, een badkussen en een dikke badjas om u achteraf in te koesteren.

9) Ademen om te relaxen

Door bewust langzamer te ademen, in een ritmisch patroon, maakt u uw lichaam en geest duidelijk dat het tijd is om te relaxen. Ga comfortabel zitten of liggen. Adem diep in. Adem volledig uit door uw lichtjes geopende mond. Sluit uw mond en adem langzaam in door uw neus, terwijl u in gedachten tot vijf telt. Houd uw adem vijf tellen in. Adem volledig uit door uw mond, terwijl u tot tien telt. Doe dit rustig aan, maar adem half zo snel uit als u inademt. Adem opnieuw in en herhaal deze hele cyclus totdat u vijfmaal hebt in-en uitgeademd. Doe deze oefening minstens tweemaal per dag en telkens als u zich gespannen voelt.

Zo, dit was het dan alweer voor vandaag. Dit was tip twee van de natuurlijke remedies. Wil u meer? Blijf dan lezen!
© 2006 - 2018 Ellen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Koortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezenKoortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezenHoe kom je aan koortsblaasjes (ook koortslip genoemd)? Kun je ze voorkomen? En hoe gebeurt de behandeling? Met onze tips…
Endometriose: Natuurlijke remedies bieden verlichtingEndometriose is een aandoening, waaraan miljoenen vrouwen ter wereld lijden, vaak zonder te weten wat hun ernstige klach…
Natuurlijke remedies tegen zonnebrandNatuurlijke remedies tegen zonnebrandDe symptomen van zonnebrand verschijnen enkele uren na blootstelling aan de zon. Ze hebben verschillende dagen tot soms…
Bach Bloesem RemediesBach Bloesem RemediesBach Bloesem is een remedie waar men met behulp van druppels van de olie van planten tot een geneeskrachtige werking kan…
Natuurlijke remedies voor elke dagVoor elke ziekte of moeilijke karwei bestaat er wel één of andere remedie. Maar wist u dat er ook natuurlijke remedies…

Reageer op het artikel "Zorgen en stress remedie"

Reacties

Emmy, 06-11-2013 08:35 #3
Wanneer je anti epileptici gebruik mag je geen valeriaan gebruiken. Deze verstoord de werking van het medicijn.

Harriet, 02-11-2010 14:01 #2
Ik ben geintereseerd in de kalmerende thee en baden etc. Er worden hier alleen ingrediënten beschreven die nodig zijn, waarvan ik geen idee heb waar ik die zou kunnen kopen! Kan iemand mij vertellen waar ik bv. gedroogde passiebloem etc. kan kopen? Ik koop liever niet online dus weet iemand een winkeltje? Alvast bedankt!

Jean, 28-10-2009 01:03 #1
Volgens mij bestaat er geen betere en geen meer natuurlijke manier tegen stress, dan een flinke wandeling op blote voeten! Voeten zijn zintuigen, zoals onze ogen, neus, oren, mond, handen enz. Al onze zenuwbanen worden gecentraliseerd in de voetzolen. De overheid en de mutualiteiten zijn zich bewust geworden hiervan, en hebben reeds blotevoetenpaden aangelegd hiervoor, denken we aan Zutendaal. Velen van ons gaan in hun vrije uren sport beoefenen, maar dragen hiervoor van die gesofistikeerde sportschoenen, Fout! Vele sporten kunnen gerust en beter op blote voeten beoefend worden!

Of waarom niet eens, ongedwongen, s'avonds, na het werk in de vrije tijd, een gezellige wandeling maken op blote voeten? Velen zullen je aankijken, maar dan wel met jaloerse blikken, omdat ze zelf zin hebben om je voorbeeld te volgen. Doe het ongedwongen, en je zal zien, dat anderen je zullen volgen, en ervan genieten om ook op blote voeten te ontspannen. Geen enkele doktor of podoloog zal dit tegenspreken, integendeel!
Veel succes gewenst, en je zal zien, het helpt!

Infoteur: Ellen
Gepubliceerd: 10-12-2006
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!