InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Minerale olie in cosmetica

Minerale olie in cosmetica

Minerale olie in cosmetica Minerale olie is een bijproduct van de olie-industrie, en is een veelgebruikt ingrediënt cosmetica. Het is echter ook een van de stoffen binnen de cosmetica waar veel discussie over is. Het zou slecht zijn voor huid en haar, huidproblemen verergeren en zelfs gezondheidsklachten in de hand kunnen werken. Echter, is dit wel waar?

Wat is minerale olie

Minerale olie is een verzamelnaam voor de producten die worden afgeleid van aardolie. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn deze stoffen dan ook geheel natuurlijk. Minerale olie werkt occlusief, wat wil zeggen dat het de huid afsluit. Er wordt hierbij een laagje over huid en haar gevormd.

Verschillende soorten minerale olie

De twee meestgebruikte minerale oliën in de cosmetische industrie, zijn paraffine en vaseline (ofwel petrolatum of petroleum jelly). Deze twee oliën kennen ook verschillende afgeleide producten, die tevens worden toegepast binnen de cosmetische industrie.

Effect op huid en haar

De occlusieve werking van minerale olie heeft als effect dat het aanwezige vocht niet kan verdampen; hierdoor wordt de hydratatie van de huid bevorderd. Hiernaast beschermt dit laagje tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Buiten dit occlusieve vermogen, heeft minerale olie echter geen werkzame functie. Het bevat geen stoffen die een heilzame werking hebben op huid en haar, en wordt verder ook niet opgenomen door de huid.

Voordelen van minerale oliën zijn verder dat zij onschadelijk zijn voor de huid en niet voor irritaties zorgen. Binnen de medische industrie is minerale olie dan ook een geliefd product, omdat het de barrièrefunctie van de huid versterkt, zonder kans op allergische reacties en irritaties.

Tegenstanders van minerale oliën beweren dat juist die occlusieve effecten nadelig zijn, omdat vuil niet meer naar buiten zou kunnen en werkzame stoffen juist niet meer kunnen worden opgenomen. Hierdoor zouden huidproblemen zoals acne kunnen verergeren, of de huid zou op termijn kunnen uitdrogen. Bij veel en veelvuldig gebruik van pure minerale olie kunnen deze effecten inderdaad optreden. Hierbij moet wel gezegd worden, dat het mechanisme van de huid zich binnen ongeveer twee weken weer volledig kan herstellen.

Het is echter ook zo dat de meeste cosmeticaproducten niet enkel en alleen uit minerale olie bestaan: door toevoeging van andere stoffen werken zij daardoor niet geheel occlusief, waardoor uitwisseling van stoffen gewoon mogelijk blijft. Je gezicht dagelijks insmeren met een dikke laag vaseline is dan ook niet zon goed idee, maar het gebruik van crèmes en andere cosmeticaproducten met minerale olie als ingrediënt hoeft niet direct voor problemen te zorgen.

Concluderend kunnen we stellen dat langdurig gebruik van pure minerale olie over het algemeen niet aan te raden is, maar dat het gebruik van producten die minerale olie bevatten niet direct slecht zijn; zij kunnen juist een hele goede uitwerking hebben. Het is uiteraard ook persoonlijk hoe iemand op minerale olie reageert. Mocht je minerale oliën toch willen vermijden, kun je je wenden tot plantaardige alternatieven zoals bijvoorbeeld bijenwas, olijf-, amandel- of kokosolie.

Lees verder

© 2012 - 2019 Myrsky, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Smeer je mooi met vaseline!Veel vrouwen definiëren vaseline als wondermiddel. Niet zo gek als we ons bedenken dat vaseline zoveel gunstige werkinge…
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Acne en vette huid, behandeling met etherische olieAcne en vette huid, behandeling met etherische olieWat kun je doen tegen acne? Voor de behandeling van acne of een vette onzuivere huid zijn etherische olien ideaal. Bij r…
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Bronnen en referenties
  • http://www.beautyjournaal.nl/2011/12/minerale-olie/
  • http://www.beautyjournaal.nl/2009/02/is-minerale-olie-slecht-voor-de-huid-of-niet/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Minerale_olie
  • http://www.misslipgloss.nl/minerale-olie/

Reageer op het artikel "Minerale olie in cosmetica"

Infoteur: Myrsky
Laatste update: 13-09-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Cosmetische ingrediënten
Schrijf mee!