InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Sulfaten in cosmetica

Sulfaten in cosmetica

Sulfaten in cosmetica Met de groeiende bewustwording van de consument, lijken steeds meer cosmetische ingrediënten onder vuur genomen te worden. Een voorbeeld van zon omstreden ingrediënt, zijn sulfaten. Zijn deze sulfaten echter wel zo slecht als men doet beweren?

Wat zijn sulfaten?

Sulfaten zijn detergenten, oftwel reinigers, die een ontvettende werking hebben. Enerzijds bestaan zij uit water-oplosbaar deel anderzijds uit een olie-oplosbaar deel; het olie-oplosbare gedeelte hecht zich aan vuil en vet, terwijl water-oplosbare deel ervoor zorgt dat dit vuil en vet in water kan oplossen en zo makkelijk verwijderd kan worden. Hiernaast worden sulfaten vaak toegepast in cosmetica omdat zij over het algemeen goed schuimen.

Verschillende soorten sulfaten

Sulfaten komen in verschillende soorten en maten, en kunnen variëren van zeer agressief tot zeer mild. Hoe agressiever het sulfaat, hoe ontvettender en reinigender hij werkt; echter, de kans op huidirritaties neemt hierbij ook ook toe.

Veelgebruikte sulfaten in cosmetica zijn onder andere:

  • Ammonium Lauryl Sulfate
  • Ammonium Laureth Sulfate
  • Sodium Lauryl Sulfate
  • Sodium Laureth Sulfate
  • Sodium Myreth Sulfate
  • TEA Lauryl Sulfate
  • TEA Laureth Sulfate
  • Sodium Coco-Sulfate

De sulfaten zijn gerangschikt op mildheid. Ammonium Lauryl Sulfate is in dit rijtje dus de agressiefste, Sodium Coco-Sulfate de mildste. Buiten deze sulfaten, bestaan er natuurlijk ook nog talloze andere sulfaten die worden toegepast in de cosmetische industrie.

Effect op huid en haar

De belangrijkste functie van sulfaten, is het reinigen c.q. ontvetten van huid en haar. Dit is op zichzelf een goede zaak, omdat zo al het vuil makkelijk verwijderd kan worden. Met het wegnemen van het vuil en vet wat zich op het haar en op de huid bevindt, bestaat met een agressieve reiniger echter ook het gevaar dat huid en haar ontdoen worden van hun natuurlijke laagje olie. Hierdoor drogen de huid en het haar op termijn uit, wat kan leiden tot huidirritaties en schilfers. Een neveneffect kan echter ook zijn dat de huid juist extra talg en andere oliën gaat aanmaken, om dit gebrek te compenseren. Het gevolg? Vet haar en een vette huid.

Is het direct nodig om alle sulfaten uit te bannen? Neen, zeer zeker niet. Hoewel het in veel gevallen raadzaam kan zijn om de zeer agressieve sulfaten (zoals Ammonium Lauryl en Laureth Sulfate, Sodium Lauryl Sulfate) te vermijden, leveren de mildere sulfaten over het algemeen weinig problemen op. Dit is echter ook afhankelijk van je huid en haar; waar sommige personen zelfs de sterkste sulfaten goed verdragen, zijn er ook mensen die slecht reageren op ook de wat mildere varianten, zoals Sodium Laureth Sulfate. Hen wordt dan ook aangeraden om producten te gebruiken zonder, of met zo mild mogelijke sulfaten. De meeste natuurcosmetica bevat deze stoffen niet of nauwelijks.

Lees verder

© 2012 - 2018 Myrsky, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://raponsje.forumup.be/about4885-raponsje.html
  • http://www.beautyjournaal.nl/2011/12/sodium-lauryl-sulfate-sls-natriumdodecylsulfaat-sodium-dodecyl-sulfate/

Reageer op het artikel "Sulfaten in cosmetica"

Infoteur: Myrsky
Gepubliceerd: 08-07-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Cosmetische ingrediënten
Schrijf mee!