InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Het verschil tussen foundation, getinte dagcrème en BB cream

Het verschil tussen foundation, getinte dagcrème en BB cream

Het verschil tussen foundation, getinte dagcrème en BB cream Er komen steeds meer producten op de markt die beloven je gezicht egaler te maken en oneffenheden te camoufleren. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Foundation, getinte dagcrème en BB cream zijn allemaal verschillende producten, die toch een beetje hetzelfde effect moeten geven op je gezicht. Welk product is waar goed voor en hoe zijn ze in gebruik?

Foundation

Foundation is een product om je gezicht egaler te maken en oneffenheden en puistjes te camoufleren. De meeste foundations vind je in vloeibare vorm, maar je hebt ook foundations in poedervorm en losse poedervorm. Foundation is een erg dekkend product en vaak heb je dan ook aan één dunne laag al genoeg om een mooi egale huid te krijgen.

Foundation bevat verder niet de voedende en beschermende stoffen die getinte dagcrème en BB cream wel hebben. Gebruik foundation dus altijd in combinatie met een dagcrème en (in de zomer) zonnebrandcrème!

Getinte dagcrème

Getinte dagcrème is eigenlijk niets meer dan een gewone dagcrème met een kleurtje. Een getinte dagcrème zorgt ervoor dat je huid gevoed is en beschermd is tegen invloeden van buitenaf. Sommige getinte dagcrèmes bevatten ook een zonnebeschermingsfactor. Een getinte dagcrème zorgt ervoor dat je gezichtshuid een beetje bruiner wordt, geeft bijna geen dekking.

BB cream

BB cream zit een beetje tussen getinte dagcrème en foundation in. Een BB cream zorgt ervoor dat je huid gevoed en beschermd wordt, bevat een zonnebeschermingsfactor, maakt je huid egaler en geeft ook dekking op de huid. Daarnaast dient BB cream ook als primer (basislaag) voor de rest van je make-up. BB creams kunnen heel verschillend zijn. We maken onderscheid in Aziatische BB creams (waar de BB cream zijn oorsprong heeft) en Westerse BB creams.

Aziatische BB creams

Aziatische BB creams zijn heel dekkend. De substantie is dik en ze smeren wat stroef uit, maar ze bevatten wel een hoog SPF-gehalte. Aan één dun laagje van deze BB cream heb je vaak al genoeg. Deze BB creams zijn in meer huidskleuren te vinden dan de Westerse varianten. Eén nadeel aan Aziatische BB creams is, is dat deze niet in Nederland te koop zijn. Wil je er toch een Aziatische BB cream kopen, dan kun je deze bij verschillende webshops bestellen.

Westerse BB creams

Westerse BB creams zijn vaak minder dekkend dan een gemiddelde foundation. Ze bevatten vaak een minder hoog SPF-gehalte dan Aziatische BB creams en zijn vaak maar in beperkte huidskleuren te verkrijgen. Westerse BB creams zijn erg geschikt voor mensen die niet de dekking van een foundation nodig hebben of willen hebben en hun gezicht willen beschermen tegen de zon.

Concealer

Naast alle producten die je over je hele gezicht gebruikt, bestaat er ook nog concealer. Concealer is een product dat je plaatselijk op je gezicht gebruikt. Een concealer is bedoeld om kleine oneffenheden, roodheden en puistjes te camoufleren. Concealer kun je in verschillende kleuren vinden. De huidskleurige concealer is bedoeld om dekking te geven, groene concealer is bedoeld om roodheid te neutraliseren en roze concealer camoufleert donkere plekken, waaronder wallen.

Men zegt dat van foundation en concealer je poriën verstopt kunnen raken, waardoor je alleen maar meer puistjes krijgt. Daarom zijn veel mensen nog een beetje huiverig voor deze producten. Maar zolang je je gezicht goed verzorgd en voor het slapen gaan goed reinigt, valt dit reuze mee.

Qua prijs zitten er geen grote verschillen tussen foundations, getinte dagcrèmes, BB creams en concealers. In elke prijsklasse kun je wel een product vinden dat bij jou past. Van elk product heb je goedkope versies, dure versies en versies die er qua prijs tussenin liggen. Voor ieder wat wils dus!
Gerelateerde artikelen
BB Cream, dé foundation voor de lichte huidBB Cream, dé foundation voor de lichte huidBB Cream, dé foundation voor de lichte huid. Iedereen die het gebruikt noemt het een wondermiddel, maar bijna niemand he…
Make-up voor een rode huidWie kent dat niet? Je hebt wat kleine pukkeltjes, een rode huid en je wilt dat graag verbergen door middel van make-up.…
Hartige bagels: met gegrilde kip, kaas of visHartige bagels: met gegrilde kip, kaas of visBagels kun je op allerlei manieren beleggen. Kipfilet op een heerlijke bagel of juist pesto met gesmolten kaas. Wat alti…
Zoete bagels: met aardbeien, ananas of kersenZoete bagels: met aardbeien, ananas of kersenBagels kun je makkelijk besmeren met jam. Maar als je op zondagochtend eens lekker uitgebreid wilt ontbijten kun je je b…
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zo’n huid aanbrengt…

Reageer op het artikel "Het verschil tussen foundation, getinte dagcrème en BB cream"

Infoteur: Mirjamsel
Laatste update: 14-07-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!