InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Je haar wassen zonder shampoo

Je haar wassen zonder shampoo

Je haar wassen zonder shampoo Het klinkt misschien raar, maar het is een nieuw opkomende trend: je haar wassen zonder shampoo. Het is beter voor zowel je haar, je portemonnee én het milieu. Gaat het dan ook stinken? Of wordt je een soort Tarzan met vettig, sliertig haar? Nee hoor!

Zonder shampoo

Een steeds grotere groep mensen komt erachter dat het eigenlijk helemaal niet nodig is om je haar elke dag grondig te wassen. Dat het zelfs beter is om het slechts één keer in de week te doen, of helemaal niet! Je hoofdhuid maakt zelf een beschermend laagje vet aan. Dit is een natuurlijk proces dat er voor zorgt dat het haar niet uitdroogt. Wanneer je je haar met shampoo wast, haal je dit laagje vet weg wat je haar als het ware ‘schoonmaakt’. Je hoofdhuid merkt dat het haar ‘schoon’ is en maakt opnieuw een laagje vet aan, waardoor jij dus denkt “mijn haar is vet, ik moet het opnieuw wassen”. Zo was je steeds vaker je haren en maakt je hoofd alleen maar meer vet aan! Veel mensen wassen elke dag daardoor hun haar, vaak dan nog met meerdere shampoos.

Waarom geen shampoo?

  • Het is beter voor je haar en hoofdhuid, je gunt het rust en gebruikt geen chemische middelen.
  • Niet alleen je hoofdhuid wordt er beter van, maar ook je huid in bijvoorbeeld je gezicht. Net zoals je hoofdhuid maakt deze ook meer vet aan hoe vaker je je haar wast.
  • Het is beter voor het milieu, je vervuilt het water op deze manier minder met chemische middelen.
  • Ook is het goed voor je portemonnee, je besteedt geen (of weinig) geld meer aan haarverzorgingsproducten.

Verschillende manieren

Er zijn verschillende manieren en alternatieven om je haar niet te wassen met shampoo. Alleen met water, of met baksoda, azijn, zeepkruid etc.

Only water

De meest gebruikte techniek is de “only-water” techniek. Het woord zegt het al, je wast je haar alleen met water. Dit is de manier die uiteindelijk het beste is voor je haar, omdat je er dan niets op gebruikt. Was het met goed warm water (want dat haalt het vuil er goed uit) en masseer het goed. Wanneer je net wil overstappen naar geen (of weinig) shampoo gebruiken, kan dit nogal tegenvallen. De eerste twee á drie weken krijg je namelijk ‘ontwenningsverschijnselen’. Dit schrikt veel mensen af en deze gaan daarom weer aan de shampoo. Je haar wordt wat zwaarder, wat sliertiger en je merkt dat je hoofdhuid al dat vet aan maakt. Na die twee á drie weken is je hoofd eraan gewend om niet zo veel vet meer aan te maken en je haar wordt dan gewoon weer schoon. Dit is even een periode waar je doorheen moet.

Wat je ook kunt doen, is afbouwen. Wanneer je niet drie weken met vet haar wilt rondlopen, bouw je het aantal keren per week dat je je haar wast af. Stel: je doucht elke dag en wast nu één keer in de twee dagen je haar met shampoo. Bouw dit dan af met om de drie dagen, dan om de vier dagen, etc etc, totdat je uiteindelijk maar één keer in de twee weken met shampoo wast, de rest van de dagen gewoon met water.

Baksoda en azijn

Wanneer je toch je haar wilt wassen, maar geen shampoo wil gebruiken, gebruik dan deze techniek van baksoda en azijn. Het beste kun je dat op de volgende manier doen. Mix in een oude lege shampoofles één deel baksoda (zuiveringszout, geen bakpoeder!) met vier delen water, schud goed door elkaar. In een andere shampoofles mix je één deel azijn (het liefst biologisch) met vier delen water. Verdeel eerst de baksodamix over je hoofdhuid en masseer het goed in, laat het dan voor ongeveer twee minuutjes zitten, net als conditioner. Het gaat er vooral om dat je je hoofdhuid wast, niet zozeer de rest van je haar, het hoeft dus niet over je hele haar verdeeld te worden. Spoel het grondig uit, herhaal het proces met de azijnmix en laat deze voor ongeveer een halve minuut in je haar zitten. Spoel dan weer grondig uit en was na met water. Het is belangrijk dat je deze beide producten samen gebruikt, baksoda en azijn zijn net als conditioner en shampoo. Sommige mensen vinden dat de azijngeur in het haar blijft hangen, dit kun je voorkomen door wat drupjes vanille bij de mix in te doen, en/of een kaneelstokje.

Zeepkruid of klei

Ook kun je je haar wassen met zeepkruid of klei. Van zeepkruid kun je een afkooksel maken, of je kunt de gedroogde variant gebruiken. Je kunt dit zelf verbouwen, maar het is ook verkrijgbaar bij de gezondheidswinkel of de betere drogist. Ook is daar klei(poeder) goedkoop verkrijgbaar, hier kun je een haarmasker van maken en deze even laten zitten, daarna goed uitspoelen. Let op, dit droogt snel uit en is er dan moeilijk uit te halen.
© 2013 - 2019 Clijntje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Alternatieve manieren om het haar te wassenAlternatieve manieren om het haar te wassenSteeds meer mensen kiezen ervoor om hun haar op andere manieren te wassen dan met de gebruikelijke shampoos. Deze shampo…
Weleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWeleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWelke shampoo is perfect tegen vet haar? Welke shampoo helpt tegen vet haar? Welke shampoo op natuurlijke basis werkt go…
Haren wassen zonder shampooHaren wassen zonder shampooJe haren wassen zonder shampoo, is dat mogelijk? Niet iedereen wil shampoo gebruiken om de haren mee te wassen. Shampoo…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Bronnen en referenties
  • http://1greengeneration.elementsintime.com/?p=365
  • http://plazilla.com/haren-wassen-zonder-shampoo

Reageer op het artikel "Je haar wassen zonder shampoo"

Reacties

Dick, 18-10-2016 19:23 #6
Gestopt met shampoo, alleen maar positief resultaat. Nooit meer!

Geenhippie (infoteur), 18-06-2015 10:28 #5
Ik ben dit momenteel aan het proberen [week 2] en beschrijf mijn ervaringen uitgebreid op mijn Wordpress blog. Het is op het moment jeukerig en een beetje vettig. Ik merk dat de BBB borstel erg goed werkt. Wel vraag ik me af of ik meer last heb van gebroken punten dan normaal.

Monique, 15-10-2014 15:28 #4
Nu al 11 weken geleden ben ik gestopt met shampo gebruiken. Ik wil mijn haar graag laten groeien, maar het is zo mierdun dat het op mijn schouders afbreekt. Nu ben ik door de 'vette kop' heen en stabiliseert de hoofdhuid zich. Mijn haar zit perfect. Ik hoef er geen wax of gel meer in te doen. Het is stevig van zichzelf en ik hoop dat het nu kan gaan groeien. Ik was het nog steeds 2x in de week met azijn en bakpoeder maar zo te lezen hoeft dat eigenlijk niet meer zo vaak en volstaat het met warm water uitspoelen. Ik ga het proberen. Ik gebruik ook geen fluor meer in de tandpasta en waspoeder in de wasmachine. Dat doe ik met groene zeep en soda. Net zo schoon en minder schadelijk voor het milieu. Daar doen we het toch voor, niet waar?

Mireille, 27-09-2014 11:06 #3
Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van weinig je haren wassen.
Ik heb heel lang haar met grijs aan de slapen als ik ze niet verf.
Doordat ik ze 1x per 8 weken ongeveer was hoef ik ze ook maar een paar x per jaar te verven.
Ik heb heel dik haar en dat wil nog wel eens klitten… als ik ze gewassen heb met shampoo en maskertje gebruik ik als ze wat droog zijn coscosnoten olie (haarbalm Palmers)… maar dat is alleen de eerste 2 dagen daarna heb ik het niet meer nodig.
Ik heb dus nooit droog pluizig dood haar… maar glanzend gezond haar.
Al die creme of make up in je gezicht is ook funest! Lees maar eens op de verpakkingen en dan googlen.

Thea, 13-06-2014 07:30 #2
Ik ben nu een jaar lang shampoovrij en in het begin waste ik regelmatig mijn haar met bakingsoda en appelazijn. Nu doe ik dat steeds minder en was ik mijn haar meestal alleen nog maar met water (2 of 3 keer per maand nog met bakingsoda en appelazijn). Als ik mijn haar alleen met water was doe ik dat door goed mijn hoofdhuid te masseren en vervolgens met mijn vingers door mijn haar te gaan om eventueel vuil goed weg te laten spoelen. Mijn talgklieren worden niet extra aangespoord. Ik heb ook het gevoel dat ik steeds minder vaak een wasbeurt met bakingsoda en azijn nodig heb.

Ik heb overigens lang haar en voordat ik hiermee begon zag mijn haar er na een dag al uit alsof ik in de frituurpan had gehangen. Ik heb nu geen last meer van vet haar en bovendien verlies ik veel minder haar en voelt het veel zachter en dikker aan dan in mijn shampoo periode.

Alice, 06-05-2014 19:12 #1
Ik ben het 5 weken geleden aangegaan om nooit meer mijn haar te wassen. Dus geen shampoo maar ook geen soda + appelazijn. Ik vraag me af of het verstandig is om 1 keer in de week evengoed mijn haar grondig uit te spoelen met water. Ik ben bang dat ik dan de talgklieren weer aanspoor om vet te produceren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Infoteur: Clijntje
Laatste update: 30-10-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 6
Schrijf mee!