InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Mannencosmetica

Beauty: Mannencosmetica

Beauty: Mannencosmetica Voor de ene man is het nog een deur te ver en de ander maakt er gretig gebruik van… en waarom ook niet. Alsof de mannenhuid niet te lijden heeft onder alles wat er dagelijks op onze huid afkomt? Toch is het voor menig man nog steeds “not done” en wordt het nog wel eens als “mietjesgedrag” betiteld. Onzin natuurlijk, maar hoe krijg je de man nu aan een stuk verzorging, welke verder gaat dan de deo of aftershave?

Anders dan anders

Behalve de uitgesproken groep mannen die er niet aan gaat beginnen, zijn er ook nog de “stiekeme” mannen die regelmatig wat gebruiken van de spullen van de (vrouwelijke) partner. Het is niet rampzalig voor de huid, maar de mannenhuid zit duidelijk anders in elkaar dan de vrouwenhuid. Gun je huid de verzorging en zet je eventuele negatieve associaties overboord.

Mannenhuid versus vrouwenhuid

Over het algemeen is de mannenhuid een stuk steviger dan de vrouwenhuid. Maar ook wat vetter en de talgproductie is anders. Een voortvloeisel van het hormoon testosteron is dat de mannenhuid bijna een kwart dikker is dan de vrouwenhuid en er meer talg aangemaakt wordt. Een voordeel is wel dat de mannenhuid doorgaans meer collageen blijft bevatten en de mannenhuid er dus langere tijd jonger uitziet. Een nadeel is dat de mannenhuid geschoren wordt en de huid raakt hierdoor in meer of mindere mate beschadigd. Bovendien is het ook een “mannending” om zich minder goed te beschermen tegen de zon. Als je het bovenstaande optelt bij een mindere verzorging van de huid, dan is het bijna logisch te noemen, dat de mannenhuid er op de lange duur ouder uit gaat zien dan de vrouwenhuid.

Huidtypen

De huidtype-indeling van de man is niet anders dan die van de vrouw, namelijk:
  • Gecombineerde huid: glimmende T-zone (voorhoofd, neus en kin), grove poriën (m.n. bij de neus en evt. kin), droge delen rond de ogen en kaken, fijne lijntjes rond de ogen.
  • Normale huid: kleine poriën, beetje matte huid na het wassen, weinig oneffenheden, elastisch.
  • Droge huid: ziet er ietwat mat uit, weinig zichtbare poriën, schilfering, fijne lijntjes rond de ogen.
  • Vette huid: grove poriën, relatief veel mee-eters en puistjes, dikkere structuur, gemakkelijk glimmend, weinig rimpels of lijntjes.
  • Gevoelige huid: snel geïrriteerd, dunne en vrij droog, voelt trekkerig.

Problemen en oplossingen

Er zijn voor de gezichtshuid enkele problemen die regelmatig voorkomen en nagenoeg altijd wel te behandelen zijn.

Bron: Hahanriji, PixabayBron: Hahanriji, Pixabay
Acne
De mannenhuid kent wel dezelfde type indeling als bij de vrouw, maar heeft meestal wel wat andere problemen. Het begint bij de pubertijd. Acne is bij mannen meestal wat heviger dan bij vrouwen en dat heeft ondermeer met de veranderende hormoonspiegel te maken (er kan ook een genetische factor een rol spelen, evenals stress als beïnvloedende factor). Afhankelijk van hoe erg je er last van hebt, is het een kwestie van goed blijven reinigen met een zacht product (de PH waarde wordt zo in stand gehouden) en de poriën vooral niet verstoppen. Hoewel de jonge huid wel wat kan hebben, zijn de sterk uitdrogende anti-acne middeltjes lang niet altijd de beste remedie tegen acne. Blijf je er last van houden, kijk dan of de schoonheidsspecialist je huid rustig kan krijgen. De huidarts kan natuurlijk ook nog een optie zijn als je er niet vanaf komt, maar niet zelden worden hier drastische middelen voor ingezet.

Ingegroeide haren

Mannen hebben haargroei op het gezicht, dus de kans op ingegroeide haren is beduidend groter dan bij de vrouw. Haren kunnen ingroeien als je haren tegen de haargroeirichting scheert of als je heel kort, ofwel té kort, scheert. Als je dit doet, kan de weer aangroeiende haar in het omliggende weefsel groeien. Als dit het geval is dan komt het lichaam in actie en zal proberen het lichaamsvreemde opstapel weg te werken. Eerst wordt de huid rood en krijg je uitslag en vervolgens kan er een ontsteking ontstaan.
Het is dus zinvol om de huid regelmatig te scrubben. Zo voorkom je dat het tot een ontsteking komt. Bovendien wordt de huid er lekker zacht van.

Schilfering

Bij een droge huid is de kans op schilfering groter, van die kleine ruwe plekjes en velletjes die erg ontsierend kunnen zijn. Als je last van schilfering hebt of dreigt te krijgen, is het belangrijk dat je de huid heel rustig reinigt, hierbij moet de PH waarde in stand gehouden worden. Geen ruwe behandeling dus. Daarna is het van belang om een product aan te brengen welke vocht aan de huid toevoegt.

Tot slot

Er zijn steeds meer merken die denken aan de mannenhuid en met een speciale lijn met mannenproducten op de markt komen. Als je het durft, laat je dan adviseren over je huidtype. De betere parfumerie of schoonheidsspecialiste kan het je melden. Ook de mannenhuid moet verzorging krijgen… dus weg met het taboe!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beauty: Verzorging van de mannenhuidBeauty: Verzorging van de mannenhuidDe man is zich de laatste jaren ook beter gaan verzorgen en beperkt zich niet meer tot water en zeep en wat aftershave.…
Beautytips voor de manBeautytips voor de manTypisch dat destijds de Egyptenaren al wel bezig waren met allerlei beautyproducten voor zowel mannen als vrouwen. De we…
Anti-aging voor mannenAnti-aging voor mannenDe gelooide 'Marlboro man' verliest terrein. Ook als man wil je er zo lang mogelijk jong uit blijven zien. Michele Probs…
Huidverzorgingsproducten voor mannenHuidverzorgingsproducten voor mannenSteeds meer mannen hebben behoefte aan een goede huidverzorging. Huidverzorging voor mannen staat - vergeleken met de pr…
Een fris gezicht voor mannen, een paar tipsEen fris gezicht voor mannen, een paar tipsSteeds meer mannen smeren. De metroman is anno 2012 alweer verleden tijd maar zijn erfenis is er. Niet te opzichtig maar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Mannencosmetica"

Reactie

Luk Vivet, 30-05-2018 12:26 #1
Ik heb van jongsaf een rode kleur in mijn gelaat. Ben nu 63, woon in Spanje en de zon maakt het allemaal nog wat erger.
De dermatoloog schreef al een zalf voor ( speciaal te bereiden door de apotheker ) maar ook die zalf helpt niet. Ook heb ik reeds diverse producten van bekende merken geprobeerd die zogezegd roodheid behandelen en deels elimineren maar niks helpt.
Is er überhaupt een oplossing of remedie?

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Reacties: 1
Schrijf mee!