InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe maak ik mijn eigen niacinamide crème?

Hoe maak ik mijn eigen niacinamide crème?

Er zijn veel stoffen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat deze echt iets kunnen doen voor de huid. Ook niacinamide, ofwel vitamine B3, is zo'n stofje. Niacinamide heeft een recordaantal studies op zijn naam staan waarin aangetoond is dat het de barrièrefunctie van onze huid versterkt, ontstekingsremmend werkt, pigmentvlekjes vermindert én beschermt tegen UV schade. Wat veel mensen niet weten is dat je niacinamide ook heel makkelijk kunt toevoegen aan je eigen crème! Het stofje is gemakkelijk te verkrijgen en erg goedkoop, in tegenstelling tot de huidverzorgingsproducten in de winkel die niacinamide bevatten!

Wat doet niacinamide allemaal voor de huid?

De kracht van de stof niacinamide zit hem in het feit dat hij zorgt voor de aanmaak van ceramiden en vrije vetzuren; deze versterken namelijk de barrièrefunctie van de huid. De huid verliest hierdoor minder vocht, wordt beter gehydrateerd en is minder gevoelig voor invloeden van buitenaf. Bovendien heeft niacinamide ontstekingsremmende en kalmerende eigenschappen die het
een geschikt middel maken voor mensen met acne, roseaca of rode/geïrriteerde plekken.

Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken die hebben aangetoond dat niacinamide pigmentvlekjes kan verminderen. Uit
een onderzoek is bijv. gebleken dat 4% niacinamide bijna even goed werkte als 4% hydroquinone. Hydroquinone is de meest gebruikelijke stof voor het behandelen van pigmentvlekken, maar kan de huid flink irriteren en is niet verkrijgbaar is zonder recept.

Nog enkele andere positieve effecten van niacinamide op de huid zijn bescherming tegen schade van de zon (muizen die hiermee werden behandeld hadden 70% minder kans op het krijgen van huidkanker) en het weghalen van dode huidschilfertjes, waardoor niacinamide dezelfde werking heeft als een lichte peeling.

Niacinamide zelf toevoegen aan een crème

Belangrijk om te weten is dat de werking van niacinamide alleen is aangetoond bij een percentage van 4-5%. Crèmes met het juiste percentage niacinamide zijn vaak lastig te vinden in de winkel of gewoon erg duur. Gelukkig is het supermakkelijk om niacinamide toe te voegen aan je eigen crème! De stof niacinamide is namelijk goedkoop/erg stabiel en wordt verkocht in capsules en in poedervorm. Hoewel de capsules gemakkelijker te vinden zijn in winkels, kunnen deze wel vaak extra vulstoffen bevatten. Online is niacinamide in poedervorm op veel plekken verkrijgbaar. Zorg er echter altijd voor dat je niacinamide koopt en geen niacine, nicotinezuur of andere vormen van vitamine B3.

Op een precisieweegschaaltje weeg je vervolgens 50 gram van een crème naar keuze af én 2 gram niacinamide (voor 4%) of natuurlijk 2,5 gram (5%). Je kunt deze hoeveelheden aanpassen, zolang het percentage maar 4-5% blijft. Niacinamide is zeer wateroplosbaar. Indien je crème een aanzienlijke hoeveelheid water bevat, kun je de niacinamide misschien wel meteen in je crème mixen. Voor het mixen kun je een lepeltje of spateltje gebruiken. Eventuele korreltjes onopgelost poeder zijn vaak goed weg te krijgen door nog eens zorgvuldig te roeren met je vinger.
Uiteraard zijn ook andere huidverzorgingsproducten die een aanzienlijke hoeveelheid water bevatten, zoals een toner, geschikte kandidaten om niacinamide aan toe te voegen.

Anders kun je de niacinamide altijd van tevoren oplossen in een kleine hoeveelheid gedestilleerd/gedemineraliseerd water. Zo'n 2,5 gram water is voldoende om 1 gram niacinamide in op te lossen. Voeg de oplossing daarna gewoon toe aan je crème naar keuze en mix. Bewaar de crème op een koele, donkere plek en houd hem goed gesloten.
© 2013 - 2019 Kraio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verzorging droge huid: reinigingVerzorging droge huid: reinigingMensen met een droge huid hebben een huid die aanvoelt als een te krap gezichtsmasker. Dit komt doordat mensen met een d…
Welke stoffen helpen tegen huidveroudering?Welke stoffen helpen tegen huidveroudering?Wat is toch het geheim van de beauty industrie? Elk jaar worden er weer nieuwe producten op de markt gebracht. Producten…
Een stralende huid ondanks luchtverontreinigingEen stralende huid ondanks luchtverontreinigingDat luchtverontreiniging diverse huidproblemen veroorzaakt, is iets waar de meeste mensen niet bij stil staan. De cosmet…
Simpel zelf een anti-rimpelcrème makenSimpel zelf een anti-rimpelcrème makenIn de winkel is de keuze uit alle dag-, nacht- en andere crèmes enorm. Maar weet je dat het eigenlijk heel simpel is om…
Solgar: vitamine B1, B2 en B3 van SolgarSolgar: vitamine B1, B2 en B3 van SolgarVitamine B1 heeft een gunstige invloed op de werking van het zenuwstelsel en is tevens goed voor het geheugen, de concen…
Bronnen en referenties
  • http://www.smartskincare.com/treatments/topical/niacinamide.html
  • http://jetskeultee.nl/niacinamide/obj7777374
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3142702/

Reageer op het artikel "Hoe maak ik mijn eigen niacinamide crème?"

Reacties

Isa, 16-08-2015 17:03 #5
Direct mengen van creme met niacinamide in gramsverhoudingen begrijp ik, 25:1. Maar de verhoudingen als je de niacinamide eerst in water oplost is echt anders, 2,5:1. Hoe verhoud die zich daarna dan tot de nog toe te voegen hoeveelheid creme? Ik wil een mengsel maken met 10gr niacinamide. Deze gebruik ik in zeer olie-achtige creme, bijna vloeibaar. In hoeveel water meng ik de stof en hoeveel resterende (zeer dunne) creme voeg ik nog toe? Ik wil geen risico's nemen omdat op de verpakking staat dat de niacinamide beslist bijt in je ogen. Is het dan in het gebruik ook een voorwaarde om de ogen te mijden? Hierover lees ik niks.

Rose, 31-01-2015 10:28 #4
Wat handig zegg! Zo'n informatie.
Ik heb zelf een donker huid en heb ik super veel last van acne waardoor ik veel littekens op mijn gezicht heb.ik heb er van alles gedaan om van mijn littekens af te komen. Niks HELPT! Ik zal niancinamide online proberen te kopen en uw instructies volgen. Wie weet. Helpt het dit keer wel.
En bedankt voor het delen.
Groetjes

Kraio (infoteur), 22-06-2014 20:50 #3
Hi fleur,

Sorry voor mijn late reactie. In nederland kun je het o.a. bestellen op www.avantgardecosmetics.nl (gewoon naar deze webshop gaan en in het zoekbalkje daar niacinamide intypen). Het wordt ook wel nicotinamide genoemd. Ook op bulkactives kun je het krijgen, een bekende diy cosmeticashop uit taiwan met erg lage verzendkosten. Op ebay vind je het ook als je zoekt op niacinamide powder. Groet, Kraio

Fleur, 07-03-2014 12:39 #2
Mooi artikel. Ik wil dit graag in de praktijk brengen, maar kan online nergens niancinamide in poedervorm te koop vinden. Alleen op een Amerikaanse site waar de verzendkosten 23 dollar zijn of in een gecombineerd product. Kortom: waar kan ik niancinamide kopen? Link?

Fleur, 03-03-2014 11:34 #1

Infoteur: Kraio
Gepubliceerd: 24-12-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!