InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een stralende huid ondanks luchtverontreiniging

Een stralende huid ondanks luchtverontreiniging

Een stralende huid ondanks luchtverontreiniging Dat luchtverontreiniging diverse huidproblemen veroorzaakt, is iets waar de meeste mensen niet bij stil staan. De cosmetica-industrie besteedt weliswaar veel aandacht aan de ontwikkeling van allerlei crèmepjes, poedertjes en zalfjes om de huid tegen veroudering en de uv-stralen van de zon te beschermen, in de ontwikkeling van producten die specifiek tegen de gevolgen van vuile lucht beschermen loopt zij echter achter. Cosmeticaproducten die de schadelijke effecten van luchtverontreiniging kunnen terugdringen, zijn nog niet op de markt gebracht of hebben geen prioriteit. Wat doet luchtverontreiniging eigenlijk met je huid, en welke maatregelen kun je treffen om ondanks het feit dat je in een drukke stad woont toch een mooie huid te behouden?

Inhoud:

Kwalijke effecten van luchtverontreiniging voor je huid

Door luchtverontreiniging komen er honderden soorten chemicaliën in het luchtruim terecht. Denk maar eens aan koolmonoxide, stikstofoxiden en fijnstof (o.a. roet).

Deze giftige stoffen komen op of zelfs in je huid terecht, waardoor zij huidallergieën en eczeem kunnen veroorzaken. Het roet en vuil in de lucht kunnen tevens je poriën verstoppen, waardoor acne ontstaat. Ook kun je last krijgen van een doffe huid die sneller veroudert.

Wat kun je doen om ondanks luchtverontreiniging toch een stralende huid te behouden

De voor de hand liggende oplossing is natuurlijk verhuizen naar een gebied met schonere lucht. Niet iedereen heeft de luxe om naar schone steden in bijvoorbeeld Canada of Scandinavië te verhuizen. Ook in gebieden met veel luchtverontreiniging sta je gelukkig niet helemaal machteloos, en kun je de schadelijke effecten van luchtverontreiniging voor je huid voorkómen of terugdringen.

Je gezicht 's avonds goed reinigen

Een belangrijke maatregel is het ís avonds goed reinigen van je huid. Gebruik hiervoor geen zeep, maar een milde gezichtsreiniger of een gezichtsreiniger op oliebasis. Je kunt je gezicht ook simpelweg met olie (bijvoorbeeld amandel-, amandel-, zonnebloem- of arganolie) reinigen. Verwijder de opgebrachte olie vervolgens met een warm washandje van je gezicht.

Je gezicht af en toe met fruit peelen

De scrubs die in de handel zijn, zijn vaak te ruw voor je gezicht. Een mildere manier om dode huidcellen van je huid te verwijderen bestaat uit een peeling met fruitzuren, waarvoor er kant en klare producten verkrijgbaar zijn.

Als je niet allergisch bent voor de gebruikte fruitsoorten en geen gevoelige huid hebt, kun je je gezicht echter ook met behulp van fruit op een natuurlijke wijze peelen.
Dit doe je door de schil van een mango, gepureerde aardbeien of stukjes ananas over je gezicht te wrijven. Laat de natuurlijke fruitzuren een aantal minuten op je huid inwerken, en spoel je huid vervolgens af.

Antioxidanten innemen

Het is bewezen dat antioxidanten het schadelijke effect van vrije radicalen in luchtverontreiniging te niet doen. Antioxidanten zijn vitamine E en C, bètacaroteen en seleen en zink. Let wel op de maximaal toegestane doseringen. Volgens het Voedingscentrum mag je bijvoorbeeld niet meer dan 15 milligram bètacaroteen per dag innemen.

Een gezichtscrème gebruiken die Niacinamide bevat

Het gebruik van een gezichtscrème met Niacinamide (vitamine B3) is ook een wapen dat je tegen luchtverontreiniging kunt inzetten. Niacinamide zorgt namelijk voor de aanmaak van bepaalde stoffen die de barrièrefunctie van je huid versterken, waardoor je huid minder vocht verliest en beter beschermd is tegen invloeden van buitenaf (zoals giftige stoffen in de lucht).

Daarnaast geeft Niacinamide je huid een lichte peeling, waardoor deze minder schilfertjes vertoont en dus gladder oogt. De ontstekingsremmende en kalmerende eigenschappen van Niacinamide komen bovendien goed van pas als je last hebt van een geïrriteerde huid.

Conclusie

Het is wellicht overbodig om op te merken dat alles staat of valt met een gezonde leefstijl. Of je nu in een gebied met dan wel zonder luchtverontreiniging woont, geen van bovengenoemde maatregelen zullen effect hebben als je er geen gezonde leefstijl op na houdt.

Voor een gezonde huid is een gezond eetpatroon met veel fruit en groente de basis. Het is daarnaast belangrijk om veel water te drinken, en het gebruik van alcohol te beperken.

Voor een stralende huid is het tevens van belang om geregeld zodanig te sporten dat je genoeg zweet. Dit zorgt namelijk voor een schone en soepele huid.

Lees verder

© 2014 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een stralende heldere huidTips voor een stralende heldere huidIedereen wil hun uiterlijk verbeteren. Een stralend gezicht en een gezonde huid is van cruciaal belang voor je presentat…
Huidveroudering voorkomenDe huid kan op allerlei manieren verouderen. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om huidveroudering tegen te gaan.
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Chemische peelings - Gom je rimpels weg!Wil je een jonge huid zonder rimpels, dan kan je opteren voor een chemische peeling. De opperhuid wordt verwijderd en di…
Dagelijks gezichtsreiniging gebruiken is belangrijkDagelijks gezichtsreiniging gebruiken is belangrijkWaarom is een dagelijkse gezichtsreiniging belangrijk? Waarom is het belangrijk dat het gezicht schoon is? Kunnen er hui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JerzyGorecki, Pixabay
  • Metro, 11 december 2014: Smerige lucht levert meer huidproblemen op dan gedacht, Sigrid Stamkot
  • http://www.mnn.com/lifestyle/natural-beauty-fashion/stories/is-air-pollution-bad-for-your-skin
  • http://www.mnn.com/lifestyle/natural-beauty-fashion/blogs/5-surprising-ways-to-get-great-skin
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antioxidanten.aspx
  • www.flickr.com: Erwyn van der Meer, Air Pollution caused by Cruise Ship in Amsterdam Harbour
  • www.flickr.com: SuperFantastic, Day 113

Reageer op het artikel "Een stralende huid ondanks luchtverontreiniging"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 28-01-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!