InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Massage: De klassieker De Zweedse massage

Massage: De klassieker De Zweedse massage

Massage: De klassieker  De Zweedse massage Met wrijven, wringen en kneden ging de Zweed Per Henrik Ling aan het begin van de 19e eeuw zijn medemens te lijf. Zijn behandelingsmethode wordt vandaag de dag nog gezien als de beste ontspannings- en medische massage, het is het meest effectief.

Zacht strijken

Het eerste contact met de huid begint altijd met een vloeiende, over het lichaam glijdende streling, die effleurage genoemd wordt. Het zachte strijken gebeurt altijd in opwaartse richting, met de bloedstroom naar het hart, en dient als voorbereiding op de volgende behandeling. Hierbij wordt de massageolie gelijkmatig over de huid verdeeld. Door het lichaam gaat een aangenaam gevoel, waarbij oppervlakkige spanningen worden opgeheven. Belangrijk is dat de gemasseerde geniet en diep uitademt. Na alle technieken (wringen, kneden), moet het lichaam steeds weer worden verwend met zachte strelingen. Dit optimaliseert de ontspanning.

Een intensere, dieper werkzame variant van het strijken wordt met meer druk uitgevoerd. Buig tijdens het masseren met het bovenlichaam iets naar voren, zo komt er meer druk op de handen. Met dieper strijken krijgt u een idee van de toestand van het te behandelen spierweefsel (zacht of hard) en u bereikt:
  • een sterkere doorbloeding met daarbij een prikkeling van de lymfstroom
  • een verbetering van de gespannen spieren
  • een diepere ademhaling en prikkeling van de ademhaling
  • het loslaten van stress en gedachten

Kneden tegen spanningen

Na het beginnen met strijken komt een vloeiende overgang naar knedende bewegingen: De handen tasten de spierbundels van schouders, rug, benen en billen af, pakken dit om de beurt vast en drukken of rollen de huid met zachte, ritmische bewegingen van de vingertoppen.

Door de techniek van het kneden worden het onderhuidse vetweefsel en de spiervezels intensief bewerkt en wordt bereikt dat:
  • gespannen, harde spieren ontspannen en langzaam weer zacht en soepel worden
  • de doorbloeding wordt geprikkeld

Door te wringen worden harde spieren soepel

Een ontspannen spier is een relatief zachte, elastische massa van weefsels. U kunt het gemakkelijk optillen en kneden, zonder dat het pijn doet. Spanningen zorgen ervoor dat de spier een stevige, harde streng wordt. Het masseren hiervan kan ook behoorlijk pijn doen. Verhardingen van spieren zijn te voelen in de vorm van kleine knobbeltjes of verheffingen. Door te wringen vindt u de knobbeltjes of verheffingen.

Nadat de spieren door strijken en kneden goed voorbereid zijn, komt het intensievere, spiraalvormige wringen. Fijngevoeligheid is hierbij belangrijk! Centimeter voor centimeter worden kleine cirkeltjes op de huid gewreven. De rechterhand draait in de richting van de klok, de linkerhand draait in de tegenovergestelde richting. Zo worden de spieren afgetast om te kijken hoe het spierweefsel is. Bij een verharde plek worden er eerst grote cirkels omheen gemaakt om dan terug te gaan tot het centrum van de spanning. De plek wordt dan met matige, later stevigere druk gemasseerd, tot de verharding zachter is geworden.
Met wringen kan:
  • een lokale spierverharding gemakkelijk worden opgespoord en door intensieve behandeling langzaam worden weggewerkt
  • spierpijn worden verminderd
  • een opeenhoping van afvalstoffen in het weefsel beter worden weggewerkt

Speciale technieken

De belangrijkste greeptechnieken van de Zweedse massage zijn strijken, wringen en kneden. Er zijn ook nog een aantal andere technieken die meer oefening vragen en beter alleen door een ervaren masseur wordt uitgevoerd. Dit zijn het vibreren en kloppingen op de huid.
Het vibreren gebeurt op een groot deel van de huid, waarbij met de vingertoppen heel zacht schuddende en golfvormige bewegingen worden gemaakt. Er mag niet aan de huid en spieren worden getrokken. Met de kloppingen wordt met de zijkant van de hand geklopt of met de holle handen gekletst.

Deze technieken vereisen veel kennis en aandacht. Ze werken zeer prikkelend op lichaam en geest. Bloedsomloop en lymfstelsel worden gestimuleerd en aan het eind bent u klaarwakker.
Gerelateerde artikelen
Massages - ontspanning en verfrissingEen massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaa…
Lijf en leden: Erotische massageBij een massage is het ondermeer de bedoeling dat diegene die de massage ondergaat ontspanning en rust verkrijgt. Zich n…
Facelift massageFacelift massageGespannen gezichtsspieren verminderen de bloeddoorstroming naar de huid waardoor huidverslapping en rimpels in de hand g…
Masseren, een weldaad voor het lichaamMasseren, een weldaad voor het lichaamJe lichaam laten masseren kan een weldaad voor je lichaam zijn en pure luxe of noodzakelijk voor het functioneren van he…
Lift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie is een 100% natuurlijke anti-aging methode die de huid van meer zuurstof voorziet en de produc…
Bronnen en referenties
  • Karin Schutt - Genieten van heerlijke massages

Reageer op het artikel "Massage: De klassieker De Zweedse massage"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 14-01-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!