InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelf crème of zalf maken

Zelf crème of zalf maken

Zelf crème of zalf maken Crème of zalf verzorgt de huid. Vooral een droge huid heeft veel verzorging nodig. Maar ook schaafwondjes, brandwondjes, winterhanden, acne en puisten kunnen wel een zalfje gebruiken. Vaak zijn de zalfjes duur in aanschaf of er zitten niet de juiste ingrediënten in. Ook zitten er vaak bestanddelen in die we er niet in willen hebben. Zelf een crème of zalf maken is niet alleen leuk, maar je past het ook geheel aan naar je eigen wensen. Bovendien is het helemaal niet moeilijk om dit zelf te maken.

Wat is het verschil tussen crème en zalf?

Een crème is altijd veel dunner dan zalf. Daarmee is crème goedkoper en smeert makkelijker. Of een crème ook beter is hangt af van je huidtype. Mensen met een droge tot zeer droge huid hebben niks aan een crème. Crème bevat naar verhouding veel water. Water staat erom bekend dat het water aan de huid onttrekt. Bovendien vervliegt een crème hierdoor ook sneller. Zalf bestaat voor een groot deel uit vet. Dit blijft goed op de huid liggen en sluit de huid zelfs wat af, waardoor het een beschermende werking heeft. We onderscheiden ook nog de vette crème, die tussen een crème en zalf inzit.

Waarom zelf maken?

Je kunt om meerdere redenen zelf crème of zalf willen maken:
  • Je weet welke ingrediënten erin zit
  • Het kan goedkoper zijn
  • Omdat je het leuk vindt je eigen product te maken
  • Om zelf de ingrediënten samen te stellen zodat de crème of zalf persoonlijk wordt
  • Om meer werkzame bestanddelen toe te voegen
Wat de reden ook is, zelf crème of zalf maken is helemaal niet zo moeilijk. Je hebt er alleen de ingrediënten en een schoon en droog potje voor nodig. De meeste huishoudelijke zaken of drogisterijen verkopen lege zalfpotjes. Deze zijn meerdere malen te gebruiken en goed afsluitbaar. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een gebruikt potje waar zalf of crème in heeft gezeten. Maak dit eerst goed schoon alvorens je eigen gemaakte zalfje in te bewaren.

Ingrediënten

Afhankelijk van het type crème of zalf heb je verschillende ingrediënten nodig. Vaak wordt vaseline als basis gebruikt, vooral bij een zalf. Daarnaast bepaalt de doelstelling de te gebruiken ingrediënten. Deze kunnen bestaan uit kruiden, olie,

Kokosoliecrème

Om zelf kokosoliecrème te maken heb je het volgende nodig:
  • Shea butter (plantaardig vet dat van oorsprong uit Afrika afkomstig is)
  • Kokosolie (verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkel of buitenlandse supermarkten)
Smelt één deel shea butter met een gelijkwaardig deel kokosolie au bain marie. Dit betekent het verwarmen in een bakje dat in een pannetje heet water wordt gezet. Mix beiden delen goed door elkaar. Bewaar het mengsel in een afgesloten potje. Kokosolie werkt goed tegen een droge huid, eczeem, acne, rimpels en ontstekingen.

Crème tegen eczeem

Eczeem kent de natte en de droge variant. Eczeem is een ontstekingsreactie op een allergeen. Droog eczeem kenmerkt zich door een rode huid, jeuk en schilferende plekken. Over het algemeen wordt vaseline bij eczeem gebruikt omdat deze een beschermende barrière vormt, waardoor de huid minder snel uitdroogt. Om zelf eczeemcrème te maken zijn de volgende ingrediënten nodig:
  • Havermout, voorkomt uitdroging van de huid.
  • Kokosolie, werkt goed tegen een droge huid.
  • Olijfolie, verzorgende en hydraterende werking bij eczeem
Zorg dat 6 eetlepels havermout goed fijngemalen wordt. Het moet eruit komen te zien als een korrelig poeder. Smelt 18 eetlepels kokosolie au bain marie. Meng de gesmolten kokosolie met de havermout. Meng als laatste de olijfolie erbij. Laat het mengsel afkoelen en bewaar het in een afgesloten potje.

Kruidenzalf

Het maken van een kruidenzalf kan helemaal naar eigen wens worden gedaan. Veel kruiden hebben een medicinale werking. Als basis voor kruidenzalf wordt vaseline gebruikt. Vaseline is een bijproduct van aardolie. De witte variant is de meest gezuiverde vorm. Voor het maken van een kruidenzalf gebruiken we de witte vaseline. Deze is verkrijgbaar bij vrijwel elke drogist of apotheek. Bijenwas sluit de huid niet af en heeft dezelfde smeerbaarheid als vaseline. Bijenwas kan dan ook als vervanging van vaseline dienen. Ongebleekte bijenwas is het meest zuiver.

Kruiden vinden we in de vrije natuur of kunnen we zelf kweken. Ook zijn er gedroogde kruiden te koop. Zelf geplukte kruiden kunnen gedroogd worden door ze ondersteboven te hangen in de zon.
De volgende kruiden kun je onder andere goed gebruiken:
  • Goudsbloem: desinfecteert, geneest, tegen een droge huid.
  • Kamille: desinfecteert, kalmeert, werkt verzachtend.
  • Kastanjeblad: werkt tegen winterhanden en wintertenen en bij aambeien.
  • Brandnetel: bij een droge huid, droge eczeem, muggenbeten, brandwonden, acne en puisten. Werkt kalmerend en genezend.
  • Berkenblad: natte eczeem, huidblaasjes, voetschimmel, natte wonden.

Ingrediënten:
  • 250 gram vaseline of bijenwas
  • 60 gram gedroogde kruiden/ bloemen
  • Scheutje zonnebloemolie

Smelt de vaseline of bijenwas au bain marie. Roer de gedroogde kruiden erdoor. Laat het geheel gedurende 10 tot 12 uur trekken op een laag vuur. Gebruik hiervoor een petroleumstelletje of een warmhoudplaat (bijvoorbeeld met een waxinelichtje eronder). Het mengsel mag niet gaan koken. Roer regelmatig door. Laat afkoelen en meng er wat olie doorheen totdat de juiste dikte is verkregen.
Gerelateerde artikelen
Meer over anti rimpel crèmeMeer over anti rimpel crèmeDe ene crème is nog mooier verpakt dan de andere, maar als je in de winkel staat zie je door de bomen het bos vaak niet…
Hoe maak je je eigen anti-puistcrème?Hoe maak je je eigen anti-puistcrème?Heb je nu ook altijd last van puisten of acne en je komt er maar niet vanaf. Alles wat je ook probeert schijnt niet te h…
BB crème, het geheim voor een mooie huidBB crème, het geheim voor een mooie huidIn Azië is het al jaren een van de best verkochte beautyproducten en sinds kort is het ook in Nederland verkrijgbaar: BB…
Zelf een crème maken van celzoutenZelf een crème maken van celzoutenDe eerste 12 celzouten van Schüssler hebben ook crèmes in hun assortiment, zodat je bepaalde plekken op het lichaam loka…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaseline
  • http://heelgezond.wordpress.com/
  • http://kruidenvinder.blogspot.nl/2012/02/zelf-goudsbloemzalf-maken-deel-1-de.html

Reageer op het artikel "Zelf crème of zalf maken"

Reacties

Mat, 09-07-2017 20:46 #2
Moet het zo lang trekken?

Astrid, 09-01-2016 16:41 #1
Een vraagje over het recept Creme tegen eczeem:
Hoeveel olijfolie voeg je dan toe?

Alvast bedankt voor je tijd.

Gr. Astrid

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 14-07-2014
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!