InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Adviezen voor een mooie en gezonde huid

Adviezen voor een mooie en gezonde huid

Alle vrouwen willen er stralend en gezond uitzien, zowel met als zonder make-up. En dat begint natuurlijk bij een mooie, stralende en gezonde huid. Maar hoe kunt u uw huid laten stralen? Welke middeltjes kunt u het beste gebruiken en welke niet? Weet u eigenlijk wel wat voor type huid u heeft? Is dat een normale, een gevoelige of vette huid bijvoorbeeld? Voor elk type huid bestaan er tips en adviezen die ervoor zorgen dat u niet alleen een mooie en gezonde uitstraling weet te krijgen maar die ook in de toekomst weet te behouden.

Huidtypen

Er zijn vijf verschillende huidtypen te onderscheiden: de normale huid, de droge huid, de vette huid, de gecombineerde huid en de gevoelige huid. Allereerst de normale huid die - hoewel de naam anders doet vermoeden - niet zo vaak voorkomt. Dit type is te herkennen aan fijne poriën op de wangen en iets grovere poriën op de neus, de kin en het voorhoofd (ook wel de T-zone van het gezicht genoemd). Uit zichzelf heeft dit huidtype genoeg talg om soepel en elastisch te blijven. Een droge huid wordt gekenmerkt door een tekort aan vocht en voelt vooral na het wassen trekkerig en oncomfortabel aan. De poriën zijn hierbij niet of amper zichtbaar. Bij de vette huid is juist het tegenovergestelde het geval: de huid voelt vettig aan en glimt. Dit huidtype komt voornamelijk bij jongeren voor en veroorzaakt vaak puistjes en meeëters doordat het talg (de veroorzaker van het vettige gevoel) de poriën verstopt. De gecombineerde huid is een normale huid, waarbij de T-zone wat vettig is. De gevoelige huid tenslotte ontstaat meestal bij een droge huid die door externe invloeden is aangetast en daardoor gevoeliger is geworden.

Verzorgingsmiddelen

Afhankelijk van het huidtype, kunnen verschillende verzorgingsmiddelen bijdragen aan een gezonde huid.
Bij een normale huid is een enkel verzorgingsmiddel voldoende, bijvoorbeeld een dagcrème die het vochtgehalte op niveau houdt en beschermt tegen externe invloeden. Vanaf 25 jaar kan een crème tegen huidveroudering gebruikt worden. Het is daarbij raadzaam een crème met een zonbeschermingsfactor te gebruiken omdat de zon als gevolg van de schadelijke UV-straling een van de belangrijkste oorzaken van huidveroudering is.
Een droge huid heeft te maken met vettekort omdat de talgklieren niet voldoende geactiveerd zijn. Het gevolg is dat de huid gevoelig en vochtarm is wat kan leiden tot jeuk, ontstekingen en irritaties. Dit huidtype vraagt dan ook om een intensieve verzorging. Het is aan te raden een nachtcrème te gebruiken aangezien s nachts de celactiviteit van de huid het hoogste is. Door de droge huid ook tijdens de nacht te verzorgen wordt de ontbrekende vetlaag aangevuld en het vochttekort verholpen.
De vette huid moet als gevolg van de overmatige talgproductie vaker schoongemaakt worden, dit kan het best gebeuren door zon twee keer per dag met facewash of wasgel het gezicht te wassen. Daarnaast kan een specifieke dagcrème gebruikt worden die het glimmen van de huid tegengaat.
De gecombineerde huid kan het beste verzorgd worden door overdag een vochtverzorgende crème te gebruiken, tijdens de nacht eventueel aangevuld met een voedende nachtcrème.
Tot slot de gevoelige huid: bij het verzorgen van dit huidtype kunnen het beste verzorgingsmiddelen zonder geur- en kleurstoffen gebruikt worden. Vaak staat op de verpakking van een dergelijk product het woord hypoallergeen vermeld.

Wat kunt u nog meer doen voor een mooie, gezonde huid?

Naast het gebruik van de verzorgingsmiddelen is het belangrijk dat u voldoende slaapt. Tijdens de slaap worden de cellen vernieuwd en afvalstoffen afgebroken. Dit is een belangrijk onderdeel van het proces dat zorgt voor de huidvernieuwing. Ook door gezond en vezelrijk te eten kan een mooiere huid verkregen worden. Zorg daarbij dat u voldoende vitaminen, mineralen, enzymen en aminozuren nuttigt. Het is tevens belangrijk om voldoende water te drinken om te zorgen voor een goede doorbloeding van de huid en voor mooie, schone poriën. Gezond leven draagt bij aan een gezonde huid, dus ook zaken als voldoende lichaamsbeweging, het vermijden van stress, voldoende ontspanning, niet roken en matig gebruik van alcohol en koffie zijn uitermate belangrijk. Tot slot kan het goed zijn om de huid één keer in de week te scrubben. Door scrubben worden dode huidcellen verwijderd en worden verstoppingen en een doffe huid voorkomen. U kan scrubben met behulp van speciale handschoenen maar een washandje werkt ook prima. Scrub echter niet te vaak omdat u anders de beschermlaag van de huid aantast.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe reinig ik mijn huidHoe reinig ik mijn huidEen mooie huid is een schone huid. en dat velletje wordt niet vanzelf schoon, zeker niet als je er make-up op smeert. da…
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…
Welk huidtype heb jij?Er zijn verschillende huidtypes en bij elk huidtype hoort weer een andere benadering. Het is belangrijk om te weten wat…
Wat is jouw huidtype en de juiste verzorging daarvan?Wat is jouw huidtype en de juiste verzorging daarvan?Er bestaan verschillende huidtypes. Welk huidtype heb jij? Kom erachter en gebruik de juiste producten voor jouw huid. Z…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/tips-voor-een-mooiere-huid
  • http://www.beautynieuws.nl/beauty-tips-huid/tips-mooie-huid/1001-welk-huidtype-heb-ik

Reageer op het artikel "Adviezen voor een mooie en gezonde huid"

Infoteur: Kennisbox
Laatste update: 03-08-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!